Hur fungerar tull,moms mm vid köp från amazon?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar tull,moms mm vid köp från amazon?

Hej!

Tänkte köpa lite blu-ray filmer från amazon.com notera inte co.uk eftersom priset skiljer ca 300kr,
Stämmer det att man slipper betala tull om filmerna tillsammans kostar mindre än 1400kr? Tänkte för allt går på ca 1100kr.
Sen hur beräknar man momsen som tillkommer :)?

Mycket tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Tullen är rätt vaksam nu och varor över 500kr värde (inklusive frakt, vilket jag tycker e löjligt) beläggs med tullavgift

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Rekordmedlem

Läsvärt, men sedan kan du ha tur och slippa, men 28,5% påslag på filmer och du betalar även moms på de avgifter som tex fraktbolaget tar för att sköta administrationen, troligen blir prisskillnaden väldigt liten i slutänden om du inte köper mycket prylar.
http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

kanske bättre å köpa från co.uk istället då? tänkte om det skiljer 3-400kr och frakten blir 100 så skiljer de 2-300kr sen möjligtvis tull och moms :/

Dock ser jag nu att varorna jag vill beställa inte skickar till min address

Permalänk

Om du ska spela Blu-ray'n på en Blu-ray spelare så kanske de amerikanska skivorna inte fungerar. Välden är uppdelad i 3 "Blu-ray-zoner" och vi är i en annan än USA.

Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc (skrolla ner till "Region Codes")

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikKron:

Om du ska spela Blu-ray'n på en Blu-ray spelare så kanske de amerikanska skivorna inte fungerar. Välden är uppdelad i 3 "Blu-ray-zoner" och vi är i en annan än USA.

Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc (skrolla ner till "Region Codes")

Jo men det finns ju regionsfria blu-ray spelare.

Men om man handlar från amazon.co.uk blir det någon tull eller moms kostnad då :)? tänkte eftersom det ligger inom EUs gränser

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alfsvåg:

Men om man handlar från amazon.co.uk blir det någon tull eller moms kostnad då :)?

Nej (eller snarare: inga extrakostnader tillkommer efter köpet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej (eller snarare: inga extrakostnader tillkommer efter köpet).

Och sen ska man räkna med svensk moms.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Och sen ska man räkna med svensk moms.

Nej, moms betalas i säljande land vid handel inom EU.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Och sen ska man räkna med svensk moms.

Det händer att de fifflar lite med priserna, men det ser man innan man betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej, moms betalas i säljande land vid handel inom EU.

Det finns undantag. Företag som säljer för mer än 320.000kr/år till sverige skall påföra svensk moms. Amazon gör det.

Skrivet av Elgot:

Det händer att de fifflar lite med priserna, men det ser man innan man betalar.

Det var mer riktat till TS så att han är medveten om det och kan räkna på det innan han går till check-out.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det finns undantag. Företag som säljer för mer än 320.000kr/år till sverige skall påföra svensk moms. Amazon gör det.

Det var mer riktat till TS så att han är medveten om det och kan räkna på det innan han går till check-out.

Så priset i kassan på amazon.co.uk är det slutgiltiga priset med moms inräknat :)?

EDIT: Tänkte för det står via försäljaren att varan skickas från washington DC.

Permalänk
Medlem

Om inte jag minns fel så flyttade amz.co.uk derass lager till jersey ön vilket inte är en del av EU vilket gör att chansen att åka på tull är lika stor där.
Dock av de beställningar jag gjort senaste året så har jag kanske åkt på tull avgifter i 2 fall av 10.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alfsvåg:

Så priset i kassan på amazon.co.uk är det slutgiltiga priset med moms inräknat :)?

EDIT: Tänkte för det står via försäljaren att varan skickas från washington DC.

Det som anges ska vara det pris som gäller oavsett i vilket land momsen betalas, det är gemensamma regler på det vid handel inom EU.
EU s "konsumentverk" finns här http://www.konsumenteuropa.se/ om du vill läsa reglerna för konsumenthandel inom EU.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort massor av beställningar från co.uk och det tillkommer aldrig något extra. Dock läggs svensk moms på efter att du valt att gå till kassan.

Om säljaren på amazon.co.uk dock uppger att paketet kommer att skickas från ett land utanför EU så kan du åka på tull & moms (vet dock inte om det även läggs till svensk moms vid köpet, detta vore i så fall felaktigt).

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

det är väldigt sällan man åker på tull/momsavgiften jag har handlat mer än hundra gånger från kina och usa och jag har fått betala moms/tull på kanske 10 saker som legat runt 500 och uppåt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vi får väl se. Jag beställde en pryl från amazon.co.uk för £185 (2090kr) härom dan. Är skeptiskt till att jag kommer behöva betala nåt mer än det jag redan gjort.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

det är ju från fall till fall. min bror köpte en alien staty för 8000:- från Staterna slapp tulla sen köpte han ett stativ eller nått skiten skulle stå på för 500 och den fick han tulla för!

Så det har väldigt mycket att göra med tur och otur!

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bjonss13:

dety är väldigt sällan man åker på till/momsavgiften jag har handlat mer än hundra gånger från kina och usa och jag har fått betala moms/tull på kanske 10 saker som legat runt 500 och uppåt!

Småföretag eller rättare sagt de som har liten handel med eu har ingen skyldighet att redovisa moms inom eu, företag som säljer för mer än (tror jag) € 50000/år måste däremot redovisa moms i eu, så handlar man från större internethandlare så är det liten chans att tullen "missar" det, för säljaren anmäler det men småfirmor med liten omsättning inom eu och där paketen inte har stort värde bryr sig tullen inte om så länge det inte är olagligt innehåll, de gör bara stickprovskontroller på sånna paket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Vi får väl se. Jag beställde en pryl från amazon.co.uk för £185 (2090kr) härom dan. Är skeptiskt till att jag kommer behöva betala nåt mer än det jag redan gjort.

Nej, du kommer aldrig att behöva betala något extra efter betalning.

Vad som händer dock är att priset på en vara från Amazon.uk ändras från UK VAT priser till Svenska VAT priser när du anger en svensk delivery adress.

Så den engelska VAT'en tas bort, och den Svenska momsen läggs till. Och när du betalar är den Svenska redan includerad.

Skillnaden är numera att den ändras från 20% till 25% VAT i dom flesta fall. Finns dock vissa varor där skillnaden är större för UK har lägre VAT på vissa varor.

http://www.amazon.co.uk/gp/help/customer/display.html/ref=hel...

Permalänk
Medlem

Synd at några av de 5 varorna skickas från USA då :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du vill ha tips på ett ställe som säljer filmer billigt så föreslår jag www.play.com, gratis frakt samt ligger på ön jersey vilket gör att dom inte har några skatter där. Har fyndat en jäkla massa där på filmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Om du vill ha tips på ett ställe som säljer filmer billigt så föreslår jag www.play.com, gratis frakt samt ligger på ön jersey vilket gör att dom inte har några skatter där. Har fyndat en jäkla massa där på filmer

Även här har du chans att åka ditt på tull då jersey inte tillhör EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Även här har du chans att åka ditt på tull då jersey inte tillhör EU.

Har aldrig någonsin hänt mig eller någon bekant. Eftersom paketet stämplas som att det är från UK så är det ingen som tänker på sådant.

Permalänk
Medlem

Tror det ändå blir billigast att beställa från amazon.com men det står så här när jag skrivit in min adress etc We're sorry. This item can't be shipped to your selected destination. You may either change the shipping address or delete the item from your order.

Permalänk
Skrivet av bjonss13:

det är väldigt sällan man åker på tull/momsavgiften jag har handlat mer än hundra gånger från kina och usa och jag har fått betala moms/tull på kanske 10 saker som legat runt 500 och uppåt!

Jaså? Jag har alltid fått betala tull när jag köpt från dealextreme.com , det ligger i hongkong. Säkert köpt 10 gånger därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Har aldrig någonsin hänt mig eller någon bekant. Eftersom paketet stämplas som att det är från UK så är det ingen som tänker på sådant.

Aldrig hänt mig heller, dock så vet jag folk som råkat ut för det Men i alla fall bra information att ha i bakhuvudet så man inte står med posten killen utanför och ska betala en summa som överskrider beställningen värde och undrar varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Jaså? Jag har alltid fått betala tull när jag köpt från dealextreme.com , det ligger i hongkong. Säkert köpt 10 gånger därifrån.

handlat 50grr från aliexpress.com utan att tulla/momsat

dyraste prylen macbookbatteri

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om vi säger att det jag vill köpa kostar 1500kr med frakt, vad kan jag tänkas få betala efter tullen,momsen och Speditionsavgiften?

Permalänk
Medlem

ca 2000
ibland tar posten ut 100:- i frakt/expeditionsavgift

Visa signatur