Tips på NAS för hemmabruk

Permalänk

Tips på NAS för hemmabruk

Nu är det så att jag köpte en ny dator med SSD och vill inte fylla den med alla filmer och bilder som jag har från den förgående datorn.
Har läst runt lite här men känner mig fortfarande osäker på vad det är jag ska titta efter, så jag hoppas på förslag och tips från er.

Det är så att jag bor med flickvännen och hon tänker bara använda den till att ha sina serier(gossip girls och allt vad det heter) så hon kan se dem på sin dator, trådlöst.
Jag ska ungefär ha den till samma sak, ha filmer och bilder på den som jag vill kunna nå från datorn, också trådlöst då såklart.

Ett plus hade varit om jag kunde nå filmerna direkt från NAS:en till tv:n eller förstärkaren (Denon AVR-1312) så man kunde spela upp dem där och få hemmabiokänsla utan att behöva starta datorn, om detta går på något vis?

Alltså letar jag inte efter någon värsting, och som någon nämnde i en annan tråd, jag är inte ute efter massa funktioner-jag-kanske-kan-behöva-någon-gång. Gärna två diskar för att kunna raida den.

Hittade denna, kan det vara något? http://www.dustinhome.se/product/5010333158/seagate-blackarmo...

Annars är det ju DS212J som alla snackar om, men då stiger det i pris och jag vet inte om det behövs för det jag tänker använda den till?

Alla tips är välkomna!

Visa signatur

Ljudsystem: Dali Concept 6, Dali Concept Center, Dali Concept 1, XTZ W10.16, Denon AVR 1312
Dator: Acer Aspire TimeLine M3
Kringutr: Netgear ReadyNAS Ultra 2, 2 x WD BLUE 3.5" 1TB 7200RPM, PS3, Ipad 3, Iphone 5

Permalänk
Medlem

Hej! Jag är på jakt efter i princip samma pryl. En enhet som kan ersätta lagringsdisken i burken och som kan nås av hela familjen. Att kunna koppla skrivaren, teven och förstärkaren är också något som skulle vara trevligt.

Jag har tittat på denna, http://www.dustinhome.se/product/5010486136/netgear-readynas-... för 1045:- (studentpris?) och tycker själv att den verkar helt okej. Då jag inte är så insatt skulle även jag uppskatta lite hjälp!

Har även några datorkomponenter man skulle kunna bygga en HTPC liknande dator med "Freenas" (?) om det är något att ha vill säga.

Tacksam för hjälp!

/ lp0l

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Skrivet av lp0l:

Jag har tittat på denna, http://www.dustinhome.se/product/5010486136/netgear-readynas-... för 1045:- (studentpris?) och tycker själv att den verkar helt okej. Då jag inte är så insatt skulle även jag uppskatta lite hjälp!
/ lp0l

När jag tryckte in på den kostade den 2190:- iaf. Jag har inte fått mitt studentinlogg att funka där än, men det var en härlig rabatt, en sån känns väldigt angelägen om den endast kostar 1045:-

Såg även nu att om det inte var studenterbjudande kan man få till en disk till ordinarie pris, http://www.dustinhome.se/product/5010621840/netgear-readynas-..., så sparar man en slant ändå!

Visa signatur

Ljudsystem: Dali Concept 6, Dali Concept Center, Dali Concept 1, XTZ W10.16, Denon AVR 1312
Dator: Acer Aspire TimeLine M3
Kringutr: Netgear ReadyNAS Ultra 2, 2 x WD BLUE 3.5" 1TB 7200RPM, PS3, Ipad 3, Iphone 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoonasNiilsson:

När jag tryckte in på den kostade den 2190:- iaf. Jag har inte fått mitt studentinlogg att funka där än, men det var en härlig rabatt, en sån känns väldigt angelägen om den endast kostar 1045:-

Den finns för 2190:- med en 2TB inkluderad också, http://www.dustinhome.se/product/5010621840/netgear-readynas-...
Vilket är ett okej pris för de som inte har tillgång till studentrabatter, frågan är ju om den är något att ha.

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem

En möjlighet som jag vet om du bara är ute efter mindre lagringsmöjligheter via nätverket, istället för en NAS, är ju att införskaffa en router (om du inte redan har en) som har USB ingång och bra stöd för media streaming. Så kopplar du in en extern hårddisk på X TB och har allting på den inom ett trådat/trådlöst hemmanätverk.

Skrivet av JoonasNiilsson:

Ett plus hade varit om jag kunde nå filmerna direkt från NAS:en till tv:n eller förstärkaren (Denon AVR-1312) så man kunde spela upp dem där och få hemmabiokänsla utan att behöva starta datorn, om detta går på något vis?

Sen kan du ha en mediaspelare inkopplad på TVn, t.ex en Boxee Box, som streamar film från hårddisken som är inkopplad på Routern (som då är en del utav ditt hemmanätverk). Jag kör en liknande setup själv, fast den externa hårddisken är inkopplad på min dator vilket betyder att datorn måste vara gång för att jag ska ha tillgång till filerna på nätverket.

Fast det blir ju såklart en hel del införskaffande med att köra en Router + Extern Hårddisk. Du kanske kommer undan med en billigare NAS för samma peng. Men det är ett alternativ. Hoppas detta hjälper

Permalänk

Jag kör själv en Ready NAS Ultra 2 från Netgear med raid.
Den gör allt du vill och har inte krånglat en enda gång.
Streamar direkt till min tv, min xbox360, surfplatta och min frus dator utan problem.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | CPU: AMD Rysen 7 7800X3D | GPU: Nvidia founders edition 3080 ti | RAM: Kingston 32GB | Kylare: Noctua D15| Chassi: Fractal Design R7 | PSU: Corsair AX850 | Lagring: SSD M.2 2TB + 500GB + 10TB HDD + Nas 4TB Raid 1 | Skärm: Dell U2713H 1440p

Permalänk
Skrivet av Aethyr:

En möjlighet som jag vet om du bara är ute efter mindre lagringsmöjligheter via nätverket, istället för en NAS, är ju att införskaffa en router (om du inte redan har en) som har USB ingång och bra stöd för media streaming. Så kopplar du in en extern hårddisk på X TB och har allting på den inom ett trådat/trådlöst hemmanätverk.

Sen kan du ha en mediaspelare inkopplad på TVn, t.ex en Boxee Box, som streamar film från hårddisken som är inkopplad på Routern (som då är en del utav ditt hemmanätverk). Jag kör en liknande setup själv, fast den externa hårddisken är inkopplad på min dator vilket betyder att datorn måste vara gång för att jag ska ha tillgång till filerna på nätverket.

Fast det blir ju såklart en hel del införskaffande med att köra en Router + Extern Hårddisk. Du kanske kommer undan med en billigare NAS för samma peng. Men det är ett alternativ. Hoppas detta hjälper

Min polare funderade på exakt samma grej och det verkar vara en bra lösning, en sneaky lösning faktiskt Dock har min router inte USB så då får jag, precis som du säger, skaffa båda två, och då är det nästan lika bra att skaffa en readynas som tidigare nämnts och som nedanstående inte haft några problem med. Är där så bra studentrabatt och den fungerar så felfritt så!
En Boxee Box verkar vara rätt härligt, borde kanske skaffa en sån dock, eller en smart-tv... haha

Skrivet av EvilRutger:

Jag kör själv en Ready NAS Ultra 2 från Netgear med raid.
Den gör allt du vill och har inte krånglat en enda gång.
Streamar direkt till min tv, min xbox360, surfplatta och min frus dator utan problem.

Kul att höra att den fungerar bra, precis det jag vill höra! Vad har du för disk i din, den man får till i erbjudandet?

Visa signatur

Ljudsystem: Dali Concept 6, Dali Concept Center, Dali Concept 1, XTZ W10.16, Denon AVR 1312
Dator: Acer Aspire TimeLine M3
Kringutr: Netgear ReadyNAS Ultra 2, 2 x WD BLUE 3.5" 1TB 7200RPM, PS3, Ipad 3, Iphone 5