Köpt 2x2GB RAM - funkar inte när jag startar datorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jan 2010

Köpt 2x2GB RAM - funkar inte när jag startar datorn

Jag har just nu 4GB RAM och valde att skaffa 4GB till just för att det var så billigt. De jag hade innan: 2 stycken http://www.inet.se/produkt/5304317/corsair-2gb-1x2048mb-cl9-1...

Eftersom jag hade såna innan och de funkat fint hittills så valde jag att köpa http://www.inet.se/produkt/5315032/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1... . Fick hem minnena och när jag försöker använda minnena så startar datorn men jag får ingen bild alls (har även provat minnena var för sig, mina gamla minnen funkar men inte de nya). Har ingen Memok knapp på mitt moderkort som heter: ASUS M4A785TD-V EVO så vet inte vad jag ska göra!

Ska jag ringa inet för att felanmäla? Redan gjort det då jag fick ett chassi (Fractal design r3) utan framsida och då skickade inet en helt ny framsida direkt som kom fram dagen efter, bästa servicen jag varit med om!

EDIT: Gjorde en felanmälen på inet, får se vad de säger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Vilka ram-slots använde du? Testa ett minne i taget i olika slots.

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jan 2010

Har testat alla ram-slots med ett minne i taget, bara de RAM minnen jag hade innan funkade. :/

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Har du micklat med inställningarna på moderkortet , har du testat att göra en cmosreset ?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jan 2010

Har inte testat göra en cmosreset, hur gör man det och vad exakt är det? Ska jag göra det när alla RAMminnena är på moderkortet?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du stänger av datorn sedan ska du flytta en bygel på moderkortet, läs manualen, det finns bilder var den sitter där, du kan väl testa olika kombinationer med minnena, det kan ju vara fel på en sticka, och du har väl monterat dem riktigt så att låsningarna gått i på båda sidor?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jan 2010

Ska testa en cmosreset nu, en kompis förklarade för mig hur man skulle göra (har en jumper som jag ska flytta bara). Återkommer med resultat!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jan 2010

Resettade och det funkar fortfarande inte, provade alla olika sorters kombinationer.

EDIT: Gjorde en felanmälen på inet, får se vad de säger.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Har du testat ett minne i taget och det inte funkar så är väl minnena inkompatibla, har du kollat så det är rätt typ av minnen du har så det tex inte är 1,65V modellen du fått ? läs på pinnarna direkt, brukar ju ofta sitta nån märkdekal på dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av DHKalle:

Har testat alla ram-slots med ett minne i taget, bara de RAM minnen jag hade innan funkade. :/

Justfan, tänkte inte på det. Trög man är ibland.

Men du gör rätt av dig att reklamera, du har nog helt enkelt fått ett måndags-ex.

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator