Radeon 6970 XFX, Prestanda problem.

Permalänk
Avstängd

Radeon 6970 XFX, Prestanda problem.

Hejhej, bytte just ut mit 6850XFX mot min brors 6970XFX och vad jag märkt så är det en så ingen prestanda ökning får ut samma ser det ut som då jag kollat runt med fraps.

Jag kollade runt i testcenter och såg att alla andra tester fick ut högre FPS än vad jag borde få, fast däremot har jag lite sämre processor men min processor borde väll inte dra ner FPSen från 45 till 20??????? ( BF3 )

Så jag tänkte höra om någon har en susning om vad jag ska göra här näst, kanske så är det processorn eller inte jag tänkte fixxa tryckluft imorgon och blåsa ut allt damm och kolla runt då ( om det finns damm vill säga ). Något mer man kan kolla när man endå håller på, för i sådanafall kanske jag kan kolla på det imorgon.

Processorn kanske drar ner det rejält jag vet inte riktigt

Min PC:
Phenom X6 1090T
XFX 6970 2GB
MSI 870 -G54
8GB ram 1600MHz

Om det finns något mer ni vill veta så är det bara att fråga så ska jag försöka svara, kan nämligen inte för mycket.

Kanske skrev tokigt men är lite trötter, tack i förväg bara fråga ifall ni undrar något.

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Hedersmedlem

Vad innebär "däremot har jag lite sämre processor"? Har vi inget att jämföra med är det omöjligt att svara om försämringen är rimlig. Kördes det med samma inställningar och upplösning?

Installerade du om drivrutinerna och spelet i samband med grafikkortsbytet? 6850 och 6970 har väldigt olika arkitektur (VLIW5 mot förbättrad VLIW4 + andra förändringar och behöver därför köra annan kod i drivrutinerna. Inställningar i spelen som passar för 6850 passar inte nödvändigtvis för 6970 osv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Vad innebär "däremot har jag lite sämre processor"? Har vi inget att jämföra med är det omöjligt att svara om försämringen är rimlig. Kördes det med samma inställningar och upplösning?

Installerade du om drivrutinerna och spelet i samband med grafikkortsbytet? 6850 och 6970 har väldigt olika arkitektur (VLIW5 mot förbättrad VLIW4 + andra förändringar och behöver därför köra annan kod i drivrutinerna. Inställningar i spelen som passar för 6850 passar inte nödvändigtvis för 6970 osv.

På testen använde de en Intel Core i7 3960X @ 4,0 GHz , jag installerade aldrig om Grafikkorts drivruitenerna.

Ska jag testa och installera om Grafikkortdrivrutinerna?

EDIT: Hörde nyss med min bror och han hade installerat nya Drivrutiner samt med installationen av kortet.

Jag körde samma upplösning och inställningar 1920x1080

tack för svar

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LucasSj:

På testen använde de en Intel Core i7 3960X @ 4,0 GHz , jag installerade aldrig om Grafikkorts drivruitenerna.

Ska jag testa och installera om Grafikkortdrivrutinerna?

EDIT: Hörde nyss med min bror och han hade installerat nya Drivrutiner samt med installationen av kortet.

Jag körde samma upplösning och inställningar 1920x1080

tack för svar

Vid standardfrekvenser presterar en 3960X runt dubbelt så bra i t ex WoW. Vid överklock givetvis ännu större skillnad. Du har en mycket sämre processor. Ska du jämföra med något, var mer realistisk. Du kanske har prestandaproblem ändå, så testa installera om spel+drivrutiner.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Din CPU bör slakta grafikkortet utan några problem.
Avinstallera sedan installera nya drivrutiner.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Som de andra säger, troligtvis ett drivrutinsproblem.

Permalänk
Avstängd

Ska testa installera om drvirutinerna nu, och förvörigt så ligger kortet på 88C grader just nu. Vilket är väldigt högt, då jag nyss starta datorn igen.

tack för alla svar också!

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Avstängd

Lite mer fånig info appropå spelet Dead Island så laggade det något otroligt mycket jämfört med en av mina kompisars GTX 470 som inte hade några problem. Han körde samma upplösning samma grafik och en likvärdig processor från AMD

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Avstängd

TACK ALLA, jag har fått hjälp ifrån swe-c två gånger nu när jag haft problem UPPSKATTAS!

tårögd!

EDIT: det funkar alltså 60 FPS på det mesta nu!

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Avstängd

kollar ifall det går att Bumpa den här tråden och få svar om det inte är helt död!

Men jag tänkte bara höra av mig om att kortet går fortfarande väldigt varm i Idle = 90Grader
Och det står "Aktivitet 92%" när jag inte göra någonting utan kanske bara browsar internet har testat stänga ner onödiga processer ingen nytta ledde det till.

Slänger upp en bild så om någon har en lösning dela gärna med er av den!

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av LucasSj:

kollar ifall det går att Bumpa den här tråden och få svar om det inte är helt död!

Men jag tänkte bara höra av mig om att kortet går fortfarande väldigt varm i Idle = 90Grader
Och det står "Aktivitet 92%" när jag inte göra någonting utan kanske bara browsar internet har testat stänga ner onödiga processer ingen nytta ledde det till.

Slänger upp en bild så om någon har en lösning dela gärna med er av den!

http://img269.imageshack.us/img269/5908/problemsj.png

Ja det är fel, så skall det inte vara.
Vet tyvärr inte vad det är som drar iväg, ser du något skumt på aktivitetshanteraren?=

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Ja det är fel, så skall det inte vara.
Vet tyvärr inte vad det är som drar iväg, ser du något skumt på aktivitetshanteraren?=

ser inget som inte borde vara där

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Hjälpsam

Vet inte vad Adobe air debug launcher är för något.
Testa att stänga av dina program ett efter ett, testa också att slå på V-sync i CCC.
Ibland kan hjälpprogram som följer med kortet stjälpa mer än de hjälper, testa att slå av dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att LOLClient ligger och tar upp typ 1.5 gig minne om han bara surfar webben? Är det vanligt för den appen eller?

Syftar på:
League of legends.exe över 1 gigs minnesanvändning
LolClient.exe över 400 mb minnesanvändning

Känns som att LoL ligger på i bakgrunden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fagballs:

Hur kommer det sig att LOLClient ligger och tar upp typ 1.5 gig minne om han bara surfar webben? Är det vanligt för den appen eller?

Syftar på:
League of legends.exe över 1 gigs minnesanvändning
LolClient.exe över 400 mb minnesanvändning

Känns som att LoL ligger på i bakgrunden?

Jo just där ja, kanske inte skulle tagit den under ett spel. Ber om ursäkt för det.

Har hittat en lösning jag drar upp klockinställningarna till max sen så fryser sig allting ett tag, sedan efter det så drar jag ner de igen och Voila så är det inte i 92% användning.

Men jag udnrar tar grafikkortet stryk av detta och finns det något annat alternativ?

Visa signatur

ffffffffc