Placering av hemmabiohögtalare

Permalänk
Medlem

Placering av hemmabiohögtalare

Det är så att jag har ett 5.1 hemmabiosystem och jag funderar på hur noga det är att de två bakre högtalarna står i samma höjd.

Jag och sambon har flyttat till en ny lägenhet och har nyligen tapetserat om hela vardagsrummet. Sambon vill inte sätta upp fästen eller hyllor på väggen för att slippa plugghål. Min tanke då är att placera de bakre högalarna på bokhyllor. Dock är dessa bokhyllor inte lika höga, kanske skiljer en halv meter.

Går det att placera de bakre högtalarna i olika höjder eller blir ljudbilden för "dålig" då? Samt spelar det någon större roll hur högt dom står och hur ska de bakre riktas (både sid & höjdled)? De kommer att stå ca 2-3m upp. De två främre står på 2st pelare ca 1m upp.

Permalänk
Medlem

blev tillsagd att bakre ska sitta i öronhöjd +- 1dm.
Men det är väldigt upp till var och en vad man tycker låter bra.

Så testa runt lite, skaffa någon tillfälligt stativ och lek runt lite så du slipper fästa dom tills du hittar bra ljud.

EDIT:
En del som sätter dom för högt upp måste pressa sina bakre då dom har mer utrymme att behöva fylla.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ljudbilden beror på så mycket mer än bara höjd och placering.
Men helt klart är att om du har dem i olika höjd kommer örat uppfatta som den andre står längre bort, MEN, de flesta recivers har kompensering för avstånd så det bör inte märkas någon skillnad på det sättet.

Däremot att ha dem två meter upp, mja, jag själv skulle nog skippat dem helt istället.
Skaffa stativ så kan du labba bättre.

Sen spelar det ju in vilka krav man har också, men också vilken utrustning som används.
Är man bara vanlig filmtittare med random biopaket från Siba, då kan du hänga dem i gardinstången utan att något märks
Men är du lite mer inbiten, lyssna dig fram till position.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Jag har ett komplett 5.1 paket från NAD. Köpt ifrån Hifi-klubben i Januari 2012 och var värt ca 12 000kr. Så det borde vara lite kvalite i grejerna. Dock har jag ingen modellbeteckning då jag inte är hemma just nu.

I vår gamla lägenhet hade vi satt upp 2st hyllor för högtalarna. Dessa satt ca 2m upp och 1m ifrån soffkanten. Ibland kunde man höra vart ljudet kom ifrån vilket var lite störande, och skulle man istället sätta högtalarna i öronhöjd så känns det som om det skulle vara ännu lättare att höra var ljudet kommer ifrån vilket förstör konceptet med surround.

Permalänk
Medlem

Det ideala är att ha bakhögtalarna vid sidan av lysningspositionen, mellan 90 och 110 grader. Du ska inte ha högtalarna i öronhöjd heller, de ska vara minst 60 cm över öronen. Avståndet till alla högtalare ställs in i förstärkaren.

Källor:

http://www.audioholics.com/tweaks/speaker-setup-guidelines/ho...

http://www.thx.com/consumer/home-entertainment/home-theater/s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aciero:

Jag har ett komplett 5.1 paket från NAD. Köpt ifrån Hifi-klubben i Januari 2012 och var värt ca 12 000kr. Så det borde vara lite kvalite i grejerna. Dock har jag ingen modellbeteckning då jag inte är hemma just nu.

I vår gamla lägenhet hade vi satt upp 2st hyllor för högtalarna. Dessa satt ca 2m upp och 1m ifrån soffkanten. Ibland kunde man höra vart ljudet kom ifrån vilket var lite störande, och skulle man istället sätta högtalarna i öronhöjd så känns det som om det skulle vara ännu lättare att höra var ljudet kommer ifrån vilket förstör konceptet med surround.

Där sa du det viktiga, dina egna preferenser på hur det ska låta

Förstår dock vad du menar, men det går att tweaka bort med volym, avstånd och liknande i inställningarna på receivern.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!