Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Android-pirater tvingar spelutvecklare att släppa Dead Trigger gratis

Permalänk
Melding Plague

Android-pirater tvingar spelutvecklare att släppa Dead Trigger gratis

Utvecklarna bakom Dead Trigger beslutar att omvandla titeln till ett gratisspel. Anledningen sägs vara den omfattande piratkopieringen på Android-plattformen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tråkigt men bra!

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Fattar inte grejen med att pirata när grejerna kostar en spottspyver. Det är inte direkt krångligt att köpa heller när man länkat kortet. Ända sen jag började handla på Steam så är min piratering nere på noll. Allt är så jävla billigt och enkelt att få tag på idag.

edit; stavning.. Måste göra rent tangentbordet och idioten bakom det.. xD

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Om ett spel är bra så betalar folk, så enkelt är det. Även om skit inte kostar mer än 7 kr så är det fortfarande skit...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Apple's app store verkar fungera lite bättre än android...

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk

Fyfan vad trökigt.. Det är ju vi som betalar deras lön, dom jobbar ju inte gratis. "/

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem

Det negativa med android vilket gör att spel och app-utvecklare föredrar iOS. (ja, jag vet att folk kan jailbreaka och tanka men inte alls lika omfattande som hos android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Om ett spel är bra så betalar folk, så enkelt är det. Även om skit inte kostar mer än 7 kr så är det fortfarande skit...

Sant så sant. Men hur ofta köper folk ett spel dem redan piratat?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Patan77:

Apple's app store verkar fungera lite bättre än android...

Snarare tvärtom, kollar man piratdelen inom appar så är runt 90% av sakerna till iphone's osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat att det blir såhär.
Är så lätt att bara ladda ned en APK fil till mobilen så är det klart.

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem

Kex wants to be free, också

Permalänk
Medlem

lär väll kunna spela det i en kvart med min SXS från 100-1% batteri, men ser roligt ut!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Patan77:

Apple's app store verkar fungera lite bättre än android...

Det är ungefär lätt att leka pirat med in Iphone. Bara att jailbreaka så problemet är stort även på Ios. Sen är det ju inte alla som jailbreakar bara för att leka pirat, det finns ju betalappar som kräver jailbreak också.

http://www.redmondpie.com/pirated-iphone-apps-dominate-leader...

På båda enheterna krävs det att man aktivt pillar lite för att få tag på piratmaterial men vem som helst kan lösa det om man bara vill. Så kom inte och gnäll på Android här för problemet är lika stort på båda sidorna staketet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ser kul ut

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Sant så sant. Men hur ofta köper folk ett spel dem redan piratat?

Så snart som jag hittar mitt spel till ett vettigt pris. Varför man nu skulle anse att sju kronor inte är ett vettigt pris har jag däremot ingen aning om.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tellus82:

Om ett spel är bra så betalar folk, så enkelt är det. Även om skit inte kostar mer än 7 kr så är det fortfarande skit...

Njae, tyvärr ser ju världen inte ut så, även om så klart många resonerar så så finns det minst lika många som inte gör det. Framförallt med alla kids därute som har smartphones, t.ex. min yngsta lillebror som är 13 har piratat spel till datorn ett tag, och ny även till sin mobil. Han ser ingen anledning att betala för sig när han lika gärna kan få det gratis.
Likaså finns det vuxna som tänker likadant, "Jag kan ju få tag på det gratis lika smidigt, så varför ska jag betala? Jag kan använda de pengarna till annat istället."

Jag tycker personligen att de kanske skulle kunna släppa en bantad variant, kanske typ ett demo, eller med sämre grafik, eller reklambaserad, och att man sedan kan betala för den fullmatade varianten. Själv har jag avstått från köp flera gånger om det inte funnits ett gratisalternativ att testa först, då de 15 minuterna man har på sig att ångra köpet om spelet inte funkar på ens mobil eller man inte gillar det ofta inte räcker till. Om fler tänker som jag så innebär det att det finns en skara ärliga betalande människor som de går miste om.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Snarare tvärtom, kollar man piratdelen inom appar så är runt 90% av sakerna till iphone's osv.

Källa? Tvivlar VÄLDIGT starkt på det där pga det är så mycket lättare att piratkopiera på android än iphone.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Är det någon som provat spelet, eller kommer det här att bli en tråd uteslutande om piratkopiering?
Är grafiken så bra som i videon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Om ett spel är bra så betalar folk, så enkelt är det. Även om skit inte kostar mer än 7 kr så är det fortfarande skit...

om spelet är bra så piratkopierar folk likväl.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Får han någon tillsägning är det oerhört töntigt, han visade bara på hur enkelt det är att pirata till Android.

Spelar väll ingen roll hur lätt det är? Han hänvisar till ett sätt man kan använda sig av för att undvika att betala för sig på olaglig väg. Är så lätt att strunta i att skriva hur man kan kringgå att betala för sig med, så varför inte bara låta bli?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Vad har jag missat?

Utvecklarna tycker att piratkopieringen är för omfattande så de TAR BORT MÖJLIGHETEN ATT BETALA FÖR SPELET..... Eh.... va? Hur fan tänker de nu?

Det skulle vara lika jävla dumt som om jag skulle ta bort "donate" knappen på websidan för att jag tycker att jag får för få donationer.

Nog för att vissa "skapare" har ett märkligt förhållande till piratkopiering... Men dethär är ju bara.... va??

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tandborste:

Fattar inte grejen med att pirata när grejern kostar en spottspyver. Det är inte direkt krångligt att köpa heller när man länkat kortet. Ända sen jag började handla på Steam så har min piratering nere på noll. Allt är så jävla billigt och enkelt att få tag på idag.

Samma här. Det är helt enkelt lättare att betala för sig och garanterat få ngt smidigt och legalt än hålla på och kladda med piratkopior.
Jäkligt synd att Android och Google Play är utsat för så mycket pirat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Synd att många piratkopierar. Jag som tankade mycket innan steam vet att det inte handlar om spel är dåliga eller inte. Man gör det för att det är gratis. Jag tankade allt från skit till AAA spel som jag la bra många timmar i. För många är det svårt att motivera köp när man kan få saker gratis. På android är det så lätt att köpa så det handlar inte om att det är smidigare att tanka.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad har jag missat?

Utvecklarna tycker att piratkopieringen är för omfattande så de TAR BORT MÖJLIGHETEN ATT BETALA FÖR SPELET..... Eh.... va? Hur fan tänker de nu?

Det skulle vara lika jävla dumt som om jag skulle ta bort "donate" knappen på websidan för att jag tycker att jag får för få donationer.

Nog för att vissa "skapare" har ett märkligt förhållande till piratkopiering... Men dethär är ju bara.... va??

tror att det här ett pr-trick.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad har jag missat?

Utvecklarna tycker att piratkopieringen är för omfattande så de TAR BORT MÖJLIGHETEN ATT BETALA FÖR SPELET..... Eh.... va? Hur fan tänker de nu?

Det skulle vara lika jävla dumt som om jag skulle ta bort "donate" knappen på websidan för att jag tycker att jag får för få donationer.

Nog för att vissa "skapare" har ett märkligt förhållande till piratkopiering... Men dethär är ju bara.... va??

Tyckte samma sak först men sen kom jag på att dem kanske bakar inte mer reklam = fail för hederliga konsumenter..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Att piratkopiera något som kostar 99 cent känns lite småaktigt tycker jag, och då är jag nån som normalt sett inte har ngt problem med piratkopierade spel.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Piratandet beror mest på att utvecklarna inte orka ta sig tiden att använda sig av licensing service samt obfuscator för att skydda sin App mot piratning. Har själv utvecklat Appar i över ett år nu och har aldrig brytt mig om skydd mot piratkopiering, i min mening är det slöseri på tid och kraft att försöka skydda sig. Har man tagit del av det "piratandet" som funnits sedan många år tillbaka så vet man att man aldrig kommer kunna skydda sig helt, så varför försöka. De som har råd och lust att betala kommer betala och resten piratar eller skiter i det, det ska ske mycket till om man ska få vana "pirater" att börja betala för sig^^

Googlade runt lite på en av mina appar förra året å hitta den på en sida som distade piratade appar, tog det som en komplimang, skrev en kommentar på sidan om att jag hade gjort appen och att det var lugnt att dom piratade den men att dom gärna får köpa den om de gillar appen.

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem

"Tvingar". Haha. Det är upp till dom själva. Jag misstänker som någon skrev att det är ett PR-trick, uppmärksamhet har dom fått i mängder nu i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Snarare tvärtom, kollar man piratdelen inom appar så är runt 90% av sakerna till iphone's osv.

lol, ja inom scenen möjligen.
Hur svårt är det att hitta allt gratis till android? Googla namn +apk och grattis du har fullversion.
Finns hundratals sidor där du kan ladda ner fullversion apk.

Och du behöver inte göra ett dyft, installera apkn på mobilen och boom, enklare piratkopiering finns inte.

Permalänk
Medlem

helt klart fler som piratar på Android Än Ios, Ios är ju mer låst till Apple store än vad Android är till Google play. Men Androidutvecklare gör ju fortfarande vinst på reklamen i apparna. Detta sliper man på Ios men däremot kostar fler saker men genomsnittspriset är lägre på betal-apparna ändå, främst spelen.

källa: http://searchenginewatch.com/article/2155122/Android-Market-v...

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM