Snabbguide för överklockning av Grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

ok, men var i settings hittar jag det? Kan bara hitta "unlock voltage control" vilket låser upp core voltage.

http://www.freeimagehosting.net/t/q64jh.jpg

Alla grafikkort har inte denna funktion tyvärr. Vad exakt har du för kort? Märke och kylare?

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Alla grafikkort har inte denna funktion tyvärr. Vad exakt har du för kort? Märke och kylare?

Ok, sitter på ett Gigabyte GTX580 med windforce-kylaren. Men antar då att power limit inte är nödvädigt för att dra upp frekvenserna en aning. Kommer inte pilla speciellt mycket med spänningen utan mest se vad man kan göra med lite frekvenshöjningar.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

Ok, sitter på ett Gigabyte GTX580 med windforce-kylaren. Men antar då att power limit inte är nödvädigt för att dra upp frekvenserna en aning. Kommer inte pilla speciellt mycket med spänningen utan mest se vad man kan göra med lite frekvenshöjningar.

Kanske inte, sitta igenom settings igen en sväng och kolla, annars skiter du i den och höjer spänningen en aning.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Jag fick idag hem vinsten! Ett logitech z906 och jag är mer än nöjd!
Tackar alla som röstade på mig och sweclockers som gjorde detta möjligt!

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Skriver lite här för o få lite tips. Kört/kör på 900mhz core o minnen 6ghz vilket är stabilt pä stockspänning. Höjde spänningen från 1031 mV till 1100 mV o höjde då även coren till 1000mhz. I tester 3dmark11, kombustor var det stabilt o låg runt 85grader, när jag sedan spelat ett tag på GW2 så kraschade drivrutinen. Är det bara spelet som inte är överens med drivrutinerna eller ska jag höja spänningen lite till o kolla temps i tester?
Kortet är ett xfx 7950 dualfan. Söker även lite tips på bra kylare till den då denna både väsnas o verkar kyla halvdant.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

När jag överklockat förut så har flimret varit som blixtar, nu har jag kört testet på msi och det ända jag märkt är på sista "fasen" av testet så blir det gula smala streck som ploppar upp och försvinner här och där, de går rakt över skärmen. Är det det flimret jag ska se upp för eller hör det till testet? Bästa guiden jag läst btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Skriver lite här för o få lite tips. Kört/kör på 900mhz core o minnen 6ghz vilket är stabilt pä stockspänning. Höjde spänningen från 1031 mV till 1100 mV o höjde då även coren till 1000mhz. I tester 3dmark11, kombustor var det stabilt o låg runt 85grader, när jag sedan spelat ett tag på GW2 så kraschade drivrutinen. Är det bara spelet som inte är överens med drivrutinerna eller ska jag höja spänningen lite till o kolla temps i tester?
Kortet är ett xfx 7950 dualfan. Söker även lite tips på bra kylare till den då denna både väsnas o verkar kyla halvdant.

Detta råkade jag och mitt tidigare 7970 ut för när spänningen var för låg. Testa att kanske höja den lite och sänka frekvenser.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem
Skrivet av kealthkewk:

När jag överklockat förut så har flimret varit som blixtar, nu har jag kört testet på msi och det ända jag märkt är på sista "fasen" av testet så blir det gula smala streck som ploppar upp och försvinner här och där, de går rakt över skärmen. Är det det flimret jag ska se upp för eller hör det till testet? Bästa guiden jag läst btw.

Tackar tackar!
Jag sitter nu på flickvännens laptop så kan tyvärr inte kolla upp detta själv, men jag tror inte dessa sträck hör hemma i testet. Testa att sänka frekvenser eller höja spänningen för att se om problemet löser sig! Kom ihåg att vara försiktig!

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Detta råkade jag och mitt tidigare 7970 ut för när spänningen var för låg. Testa att kanske höja den lite och sänka frekvenser.

Fick allt ordning på det stabilt men då var det för varmt istället så idag roat mig med o sätta på en accelero xtreme 7970. Inte hunnit testa så mkt än mn tyckte den verkade ge ganska samma temps, får ta loss o kolla kylpastan kanske..

Nu är det bra temps men stött på problem på 1100/1575 klocken, är det nåt "steg" man måste över där o kleta på ordentligt mer med ström till gpun eller? Uppe på 1.95 o det kraschar i gw2

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Var kan jag hitta "Power target" ?