Skrivet av Json_81:
13" är imho perfekt balans mellan att vara tillräckligt stor, men inte otymplig.
Vi är alla olika . Skärmyta brukar vara något som programmeraren aldrig kan få för mycket av. 15" skulle jag sätta som minsta gräns (ofta en texteditor, en terminal för körning, en för kompilering, ett fönster för dokumentation eller uppgiftsbeskrivning), men också som andra säger: det är inte det mest njutbara att sitta långa sessioner med en laptop och programmera.
Men en stationär dator så får man MYCKET större och bättre skärm, och man får tangentbord med möjlighet till mycket större nedslagslängd (vilket sparar fingrar) och alltid mus (även om den inte används så mycket) och mycket plats, och iom att allt är separat så får man möjlighet att fixa en bekväm sittställning. Det blir lätt att man "gamnackar" framför en laptop, och det dödar rygg och nacke.
Bärbara datorer är väldigt praktiska i olika hänseenden (de är ju t ex just bärbara), men de är ingen ersättning till en stationär som arbetsredskap. TS säger att han (ren gissning) redan har en stationär; jag skulle tro att denna kommer användas mycket till skolarbete också.
Som programmerare på IT-linjen så kommer du inte behöva något prestandamonster. Det du gör under utbildningen går säkert lika bra på 10 år gammal hårdvara, så lägg inte pengar på datorn av den anledningen.
Jag skulle satsat på ergonomi i första hand. För mig betyder det som sagt stor skärm, gärna separat numpad, bra touchpad.
Vikt (så länge den inte spårar ur upp mot 5 kg) och tjocklek kommer inte vara något hinder: du kommer bära datorn i ryggsäck och troligen sitta still när den används. Jag vet att jag tänkte på dessa parametrar när jag köpte bärbar dator som skulle användas för liknande saker (som komplement till stationär!), men lätt och tunn är inget som jag egentligen har haft någon praktisk nytta av. Definitivt inte tjockleken, den är helt oviktig (så länge den inte går ut över ergonomin).
Köp inte en bärbar i 5000:--klassen, byggkvalité och annat på dem brukar vara bristande. Runt 7000-8000:- tror jag dock mycket väl kan räcka. Vill du verkligen ha en för 10000:- så är ThinkPad-modellerna klassiska programmerarfavoriter, långt tillbaka till IBM-tiden (och fortfarande hör jag mycket gott om dem).