Bärbar dator till IT Chalmers

Permalänk
Medlem

Bärbar dator till IT Chalmers

Hej!
Ska börja plugga informationsteknik på chalmers om en månad så är på jakt efter en vettig bärbar.
Datorn kommer främst att användas till programmering och dylikt, har en stationär som jag spelar på.
Tänkte mig en budget på 10 000 kr. Är helt oinsatt när det gäller laptops så uppskattar alla förslag.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Om du inte kommer programmera C# eller dylikt som kräver Windows, så skulle jag rek. en Macbook Air

Permalänk
Medlem

Vilken miljö ska du programmera i?

Jag skulle satsat på en macbook air / pro då du kan trippelboota windows / linux / os x.
Dock spräcker du budgeten med en air då du mest troligen behöver välja till 256GB SSD'n.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kan en ultrabook vara något?
http://www.inet.se/produkt/1969475/asus-zenbook-ux32vd-r4002v
Fin skärm, men en nackdel är att det endast finns 24GB SSD-cache.

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vilken miljö ska du programmera i?

Jag skulle satsat på en macbook air / pro då du kan trippelboota windows / linux / os x.
Dock spräcker du budgeten med en air då du mest troligen behöver välja till 256GB SSD'n.

Man behöver dock inte 256GB för att programmera.
Det kostar runt 10000kr för en macbook air 11'' eller 13'' med 128GB SSD.
Förutsatt att du har mecenatkort vilket TS kommer få

Permalänk
Medlem

Vilka krav har du? T.ex viktigt med bra batteritid? Vikten? Bra tangentbord? Displayupplosning och storlek?

Jag tycker att det gjorts avkall pa tangentborden hos de flesta mindre ultrabook-datorer jag testat.
Finner dem helt enkelt inte bekvaema att skriva pa under laengre stunder.

Macbook air vet jag dock inte, hort att det ska vara baekvamt att skriva pa den trots den minimala tjockleken.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ska själv gå samma program på Chalmers och letar också efter en laptop^^

Har hittills framförallt fastnat för modellerna:
Sony Vaio
- Dator med bra prestanda, sämre skärm, lite mer vikt
Asus Zenbook UX32VD-R4002
- Smidig dator med lagom prestanda, blödande skärm. Nämndes även tidigare i tråden.

//Alex

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera en Mac för skolarbete. För även om de är bra så använder stora delar av universitetsvärlden Microsoft alt. open source (linux etc.) programvaror. Så en windows pc med ev. dualboot linux skulle jag säga.
Även om det går att använda Mac till allt så kräver det oftast lite mer jobb för att få det att rulla är min erfarenhet. Och den tiden kan man lägga på roligare saker imho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phantom:

Skulle inte rekommendera en Mac för skolarbete. För även om de är bra så använder stora delar av universitetsvärlden Microsoft alt. open source (linux etc.) programvaror. Så en windows pc med ev. dualboot linux skulle jag säga.
Även om det går att använda Mac till allt så kräver det oftast lite mer jobb för att få det att rulla är min erfarenhet. Och den tiden kan man lägga på roligare saker imho.

Jag har läst på LiU där kunde man ssh:a till deras burkar. Så att jobba från en mac-dator lär nog inte vara något större problem.

Permalänk
Medlem

Tror vi kommer programmera främst i Java. Egentligen bryr jag mig inte speciellt om datorn kostar 6000 eller 13000, men tänkte att runt 10k var rimligt Jag är ett lite emot för små laptops då det blir så otympligt för mig, jag skulle kunna konka på en tegelsten om den så hade ett större tangentbord och var skön att använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av alact:

Man behöver dock inte 256GB för att programmera.
Det kostar runt 10000kr för en macbook air 11'' eller 13'' med 128GB SSD.
Förutsatt att du har mecenatkort vilket TS kommer få

Nej, men ska ha plats för 3 OS och något mer så blir det riktigt tufft på en 128GB.
OS X tar drygt 20GB, Windows 25-30GB, linux vet jag inte, men gissar 10-20GB.
Program, swap, ledigt utrymme etc tillkommer.

Skrivet av NoToes:

Tror vi kommer programmera främst i Java. Egentligen bryr jag mig inte speciellt om datorn kostar 6000 eller 13000, men tänkte att runt 10k var rimligt Jag är ett lite emot för små laptops då det blir så otympligt för mig, jag skulle kunna konka på en tegelsten om den så hade ett större tangentbord och var skön att använda

13" är imho perfekt balans mellan att vara tillräckligt stor, men inte otymplig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska du programera skulle jag se till att skaffa mig en extern skärm och ett tangentbord om du tvunget måste ha en bärbar dator för det blir i min mening snabbt segt att koda på en laptop.

Och sedan skulle jag rekommendera dig att försöka kolla efter en dator som har möjlighet att koppla in fler skärmar för framtiden. Och kan av personlig erfarenhet säga att i princip allt programerande jag gör till skolan (läser datavetenskap i Umeå) Gör jag antingen i en labb sal för grupparbeten eller hemma.
Vilket leder till att jag skulle rekommendera dig att prioritera användandet hemma över portabelt användande

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Avstängd

Köp en Surface ... den är OP som fan
(när den kommer ut)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

13" är imho perfekt balans mellan att vara tillräckligt stor, men inte otymplig.

Vi är alla olika . Skärmyta brukar vara något som programmeraren aldrig kan få för mycket av. 15" skulle jag sätta som minsta gräns (ofta en texteditor, en terminal för körning, en för kompilering, ett fönster för dokumentation eller uppgiftsbeskrivning), men också som andra säger: det är inte det mest njutbara att sitta långa sessioner med en laptop och programmera.

Men en stationär dator så får man MYCKET större och bättre skärm, och man får tangentbord med möjlighet till mycket större nedslagslängd (vilket sparar fingrar) och alltid mus (även om den inte används så mycket) och mycket plats, och iom att allt är separat så får man möjlighet att fixa en bekväm sittställning. Det blir lätt att man "gamnackar" framför en laptop, och det dödar rygg och nacke.

Bärbara datorer är väldigt praktiska i olika hänseenden (de är ju t ex just bärbara), men de är ingen ersättning till en stationär som arbetsredskap. TS säger att han (ren gissning) redan har en stationär; jag skulle tro att denna kommer användas mycket till skolarbete också.

Som programmerare på IT-linjen så kommer du inte behöva något prestandamonster. Det du gör under utbildningen går säkert lika bra på 10 år gammal hårdvara, så lägg inte pengar på datorn av den anledningen.

Jag skulle satsat på ergonomi i första hand. För mig betyder det som sagt stor skärm, gärna separat numpad, bra touchpad.

Vikt (så länge den inte spårar ur upp mot 5 kg) och tjocklek kommer inte vara något hinder: du kommer bära datorn i ryggsäck och troligen sitta still när den används. Jag vet att jag tänkte på dessa parametrar när jag köpte bärbar dator som skulle användas för liknande saker (som komplement till stationär!), men lätt och tunn är inget som jag egentligen har haft någon praktisk nytta av. Definitivt inte tjockleken, den är helt oviktig (så länge den inte går ut över ergonomin).

Köp inte en bärbar i 5000:--klassen, byggkvalité och annat på dem brukar vara bristande. Runt 7000-8000:- tror jag dock mycket väl kan räcka. Vill du verkligen ha en för 10000:- så är ThinkPad-modellerna klassiska programmerarfavoriter, långt tillbaka till IBM-tiden (och fortfarande hör jag mycket gott om dem).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Massa skitsnack och lite vettigt.

En laptop kan vara ens primära dator. T ex på jobbet använder jag enbart en 14" Dell som jag dockar till 24" skärm plus mus och tangentbord etc.
Det är ganska få som faktiskt har behov av en prestandan i en stationär dator i arbetslivet längre, och de som behöver det är väldigt väl medvetna om att det behövs. I regel så är det man behöver en större skärm.

TS verkar ha tillgång till båda kraftigare dator och större skärm.
Vet inte hur mycket som ändrats sen jag pluggade i början av 2000-talet, men då behövde man inte en egen dator, men det var bekvämare.
Gissar att det är mer eller mindre samma nu.

Ska man plugga IT/programmering och är intressserad av dessa ämnen och vill ha lämplig laptop så är det imho konstigt att välja något annat än MBA/MBP där man har möjlighet att utveckla till windows/winphone/os X /iOS / Linux / android av vilket alla är högintressanta och android/java och iOS (C/objective C) är fokus?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

En laptop kan vara ens primära dator. T ex på jobbet använder jag enbart en 14" Dell som jag dockar till 24" skärm plus mus och tangentbord etc.
Det är ganska få som faktiskt har behov av en prestandan i en stationär dator i arbetslivet längre, och de som behöver det är väldigt väl medvetna om att det behövs. I regel så är det man behöver en större skärm.

TS verkar ha tillgång till båda kraftigare dator och större skärm.
Vet inte hur mycket som ändrats sen jag pluggade i början av 2000-talet, men då behövde man inte en egen dator, men det var bekvämare.
Gissar att det är mer eller mindre samma nu.

Ska man plugga IT/programmering och är intressserad av dessa ämnen och vill ha lämplig laptop så är det imho konstigt att välja något annat än MBA/MBP där man har möjlighet att utveckla till windows/winphone/os X /iOS / Linux / android av vilket alla är högintressanta och android/java och iOS (C/objective C) är fokus?

Personens case var väl att skaffa en dator för att kunna programmera away-from-home främst, så att det finns en stor dockbar skärm hemma hjälper inte mycket om det är en 13"-skärm på laptopen och TS vill programmera i skolan. Skärmyta finns det aldrig för mycket av för en programmerare - det är denna grupp som främst använder trippla skärmar o dyl idag.

Prestandan är som sagt inget viktigt på IT-programmet. Det är inte "den typen" av applikationer man gör under utbildningen.

Egen dator behövs säkerligen inte då datorsalar finns. Det är till och med ett uttalat krav på utbildningarna att skolans resurser ska vara tillgängliga och tillräckliga.

Ska man plugga programmering, och jag går efter de jag känner som gör det för tillfället (D, IT), så är det standard att ha någon form av Linux på sina datorer. Tom inbitna Windowsanvändare har installerat Linux för att dual boota in där för programmeringsuppgifter (ibland motvilligt, men likväl ett faktum). Det är en som sagt en observation av personer jag känner som har pluggat ett par år på dessa program.

Här kommer argumentationen: datorsalarna i skolan (på Chalmers, där trådskaparen ska börja) kör uteslutande Linux (RHEL)/Windows (fördelningen bland datorsalar är olika på olika institutioner, men Apple har noll marknadsandel bland datorsalar [1]). Det hjälper inte mycket för utbildningens skull att ha en Appledator när alla uppgifter är byggda för att man ska använda Linux/Windows. Snarare måste det väl anses som ett hinder - hur stort är en annan fråga. Det finns ju alltid SSH in till skolan, men köper man en dator för smidigheten i utbildningens skull så måste det väl ändå vara för att man vill kunna arbeta direkt på datorn.

[1]: En snabbkoll av Chalmers ger att EDIT-huset (elektro, data, IT) har 7 Windowssalar och 7 Linuxsalar. Fysik har bara Linux; Industriell ekonomi och Kemi har bara Windows; Maskin har främst Windows.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Oj, jag tackar för alla svar.
Läget är så att hemma i lägenheten så har jag en kraftfull dator med 23" skärm.
Min tanke med laptopen är att ha den på föreläsningar samt när jag sitter och kodar med kompisarna på ett gemensamtställe. Vi får väl klassa det på ledig tid utöver lektionerna.