Konstigt problem med skärmens storlek(pga 7950?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mullsjö
Registrerad
Mar 2011

Konstigt problem med skärmens storlek(pga 7950?)

Har fått ett konstigt fel i min nya dator, allt är prima med grafikkortet osv. (och allt annat), ingen coilwhine eller något, men det är ett litet fel som uppstått med skärmens storlek, skickat från grafikkortet då moderkortet, MSI Z77-01 inte har någon bildutgång.
Det är nämligen så att första gången datorn startades så var skärmen utzoomad en bra bit så att det var stora svarta kanter runt själva bilden.
Lätt att fixa tänkte jag och gick in i Catalyst Control Center och zoomade in skärmen. Allt var frid och fröjd till jag startade om datorn, då var skärmen utzoomad igen, när jag öppnade Catalyst igen så var samma inställningar på som efter jag ändrat den, men vipps så blir skärmen stor.
Så egentligen är det inget stort problem bara sjukt irriterande, skärmen är alltså liten tillls datorn varit igång i Windows i ca 1 minut. Går det att fixa eller är det bara att vänta på drivrutiner som är bättre? Antar att detta handlar om att datorskärmens bildstorlek först blir justerad efter att Catalyst bootat ordentligt.

Men någon som vet en annan lösning?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

AMD kort gör så när nånting är inkopplat via HDMI.
För enligt AMD så kör alla fortfarande en CRT skärm som har en massa overscan.
Kör du via DVI eller displayport så blir allt normalt.

Att inställningarna inte sparas verkar komma och gå med olika drivrutiner.
12.6 skall fungera korrekt dock.
Kom ihåg att även avinstallera AMD's installationshanterare (när du rensar bort gamla drivrutiner) under "program och funktioner", den har ställt till det flera gånger för mig då den inte updaterat drivrutinerna korrekt.

Det finns även ett register "hack" som kanske fungerar.
Har inte testat det själv så var försiktig

Under
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\video{## ##....}\0000
{#######} motsvarar en lång harrang av bokstäver och siffror.
Obs du kan ha en hel massa mappar under video, leta reda på den som motsvarar ditt grafikkort.
Den aktiva drivrutinen bör ligga under "0000", men det kan även finnas "0001" etc.

Där skapar du ett nytt DWORD:
"DigitalHDTVDefaultUnderscan" = dword 0x0000

Edit: stavning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mullsjö
Registrerad
Mar 2011

Skulle det fungera att bara köra med en Displayport - HDMI adapter då skärmen inte har stöd för Displayport?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Skärmen har väl DVI ?
Testat registertricket ?