Varför är avgiften för outlösta paket så dyr?

Permalänk
Medlem

Varför är avgiften för outlösta paket så dyr?

Hej, har ingen aning ifall tråden tillhör konsumenträtt men ifall den ligger fel så kan ni gärna flytta

Iaf, inet skickade ett paket men tyvärr åkte jag på semester den 28 juni exakt den dagen då paketet kom och är fortfarande borta ända till 30 juli.
Iaf, den 13 juli så skickade posten tillbaka paketet till inet och jag ska betala en avigft på 250 kr för outlösta paket och det gick verkligen inte att ta ut paketen i någon annans namn. Men i alla fall jag bryr mig inte så mycket om det och kommer betala avgiften.

Det jag undrar är, varför kostar det 250 kr bara för att man inte har kunnat ta ut ett paket, har betalat 100 kronor fakturan direkt när den kom och jag har bara låtit den vara hos ICA enda sedan dess.
Varför 250 kr och varför ens skicka tillbaka det till inet?

Är bara nyfiken, och vill ha svar på detta. Det är allt, frågar inte vilka rättigheter jag har och jag erkänner mina misstag är bara lite små sur att postens avgift är 250 kr och en förklaring till det kanske kommer göra mig mer glad.

MVH

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

För att folk inte ska beställa massa saker på postförskott och skita i att hämta ut. Dessutom är inte din lokala ICA bli svinglada om dom helt plötsligt ska börja agera lager åt folk dessutom.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

För att folk inte ska beställa massa saker på postförskott och skita i att hämta ut. Dessutom är inte din lokala ICA bli svinglada om dom helt plötsligt ska börja agera lager åt folk dessutom.

ja det kan jag förstå, men det var inte jag som beställde något. Inet skickade tillbaka en produkt som var på en felanmälan och jag hade ingen aning om att posten skulle skicka tillbaka det samt hade jag ingen aning om att man hade en viss tid på sig att hämta produkten.

De kunde inte kontakta mig för det första? Hade gärna betalat för lager.
Nu måste man ännu en gång betala fraktavgift samt postavgift.

Hoppas inte jag har en negativ ton, försöker vara så snäll som möjligt.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Det går ju att låta någon annan hämta ut paketet, men personen som hämtar ut måste kunna visa upp bådas legitimation. Så är det åtminstone här.

När det gäller själva summan så är den väl tänkt att vara så pass hög att det svider lite och tänker sig för i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle:

Det går ju att låta någon annan hämta ut paketet, men personen som hämtar ut måste kunna visa upp bådas legitimation. Så är det åtminstone här.

Jo, problemet var just att personen ej hade min legitimation, därför jag sa att det var omöjligt att ta ut paketet i någon annans namn och att lämna legitimationen tänkte jag inte ens på då jag trodde att ICA skulle hålla det i minst en månad. Jag borde ha tänkt på det jag vet, kan bara skylla på min okunnighet.

Dessutom kom ingen varning från posten, tycker även att det var onödigt att de skickade tillbaka det till inet.
De kunde ju behålla det I deras lager så betalar jag lageravgiften, nu måste man ju betala både fraktavgift och avgift för outlöst paket.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

Egentligen kan man nog säga att du har Inet att skylla på mest i detta fallet. Eventuellt lite dig själv om du visste att du skulle resa bort.

Det är svårt för Inet att säga till posten "Uzor är på semester så skulle ni kunna ringa ICA-ombudet och be dom hålla paketet? Han har lovat att betala för detta". Något sådant finns inte i postens rutiner liksom.

Visa signatur

Argaste

Permalänk

Hmm, Beställde ett paket på inet. Fick dock lite ekonomiska problem här hemma så jag inte hade någon möjlighet att kunna hämta paketet(handlade om ett par minnen)

Ivf så mailade jag Inet och berättade som det var och att det var rätt oväntat. Fick ett mail tillbaka från Inets support att det inte var några större problem.

Paketet åkte tillbaka och jag har inte behövt betala. Det är en av rätt många gånger jag har varit i kontakt med Inets support och jag kan med glädje rekommendera folk att handla där! har Inet som första val när det gäller att beställa grejer till min eller andras datorer.

Creds till Inet för en grym support som är trevliga och hjälpsamma

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Egentligen kan man nog säga att du har Inet att skylla på mest i detta fallet. Eventuellt lite dig själv om du visste att du skulle resa bort.

Det är svårt för Inet att säga till posten "Uzor är på semester så skulle ni kunna ringa ICA-ombudet och be dom hålla paketet? Han har lovat att betala för detta". Något sådant finns inte i postens rutiner liksom.

Mjo då förstår jag, såg mailet idag då man har njutit av semestern så man har ju inte hunnit maila de innan paketet kom. Fick påminnelse mitt i resan men trodde inte det skulle vara några problem att låta det ligga kvar. men aja

Skrivet av roykio:

Hmm, Beställde ett paket på inet. Fick dock lite ekonomiska problem här hemma så jag inte hade någon möjlighet att kunna hämta paketet(handlade om ett par minnen)

Ivf så mailade jag Inet och berättade som det var och att det var rätt oväntat. Fick ett mail tillbaka från Inets support att det inte var några större problem.

Paketet åkte tillbaka och jag har inte behövt betala. Det är en av rätt många gånger jag har varit i kontakt med Inets support och jag kan med glädje rekommendera folk att handla där! har Inet som första val när det gäller att beställa grejer till min eller andras datorer.

Creds till Inet för en grym support som är trevliga och hjälpsamma

Jodå, de har redan "betalat" 300 kronor för skit jag inte har insett, det är underbar support.
Vill inte kräva något mer och kommer däremot betala postens avgift samt fraktavgiften, är bara lite smått irriterad att jag måste vänta några dagar tills jag får paketet samt betala fraktavgift. Borde nog ha mailat de direkt men som sagt trodde att skulle gå bra att låta paketet vara kvar.
Insåg när man såg mailet att det var ett misstag. Hade jag bara mailat så hade jag antagligen bara betalat för fraktavgiften samt slippa avgiften från posten.
Nåja, man har iaf lärt sig en läxa, igen...

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Inaktiv

Du kan själv ringa posten och be dem att hålla paketet lite längre.
Om det inte går:

Ta kort på din legitimation på ett papper, som du signerar, där du skriver:
Pelle Pelleson (900101-1234) Har tillåtelse att hämta ut mitta paket från INET hos ICA butiken nära mig.
Signerat, Datum.

Skicka med mail eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du kan själv ringa posten och be dem att hålla paketet lite längre.
Om det inte går:

Ta kort på din legitimation på ett papper, som du signerar, där du skriver:
Pelle Pelleson (900101-1234) Har tillåtelse att hämta ut mitta paket från INET hos ICA butiken nära mig.
Signerat, Datum.

Skicka med mail eller något.

tack, då vet man vad man ska göra i framtiden.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

Ganska logiskt att du inte kan hämta ut andras paket, du skulle ha tagit ett kort på legitimationen och mmsat (kostar väll lite men säkert billigare än att betala det du fick betala nu, och så har du ju sakerna när du kommer hem igen, för nu lär det väll dfröja någon / några extra dagar

Permalänk
Medlem

Brukar vara 100kr i retur av själva paketet sen tar posten ut en avgift på 150kr i administrativ kostnad för att få paketet returnerat.

Och för att hämta ut paket åt någon annan så krävs ett fysikt leg så papperskopia duger ej, å andra sidan är det allt du behöver så du behöver inte skriva ett intyg om att någon annan ska hämta paketet.

Permalänk
Medlem

Jag får iaf alltid SMS påminnelse om jag inte hämtar ut.
Typ 4-5 st minst innan det skulle gå tillbaka, så svårt att missa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Brukar vara 100kr i retur av själva paketet sen tar posten ut en avgift på 150kr i administrativ kostnad för att få paketet returnerat.

Var har du hört/läst detta?

TS:
Butiken du handlat från (Inet) debiterar dig (troligtvis) en standardsumma för retur av ej uthämtat paket.
Denna kostnad bestämmer återförsäljaren själv och baseras (med största sannolikhet) på kostnaden för returfrakt (som varierar beroende på avtal med speditören), interna kostnader för hantering, lagerföring och ev. värdeminskning.

Man kan/ska inte "bara ringa posten" och be dem hålla paketet längre än 14 dagar.
Detta måste göras av avsändaren (butiken) och görs via blanketten "BEGÄRAN OM ÄNDRAT FÖRFOGANDE". Att ändra förfogande (liggetid, adress osv.) debiteras avsändaren (beroende på avtal). Men räkna med ca 150kr för en medelstor nätbutik. En kostnad som butiken troligtvis inte är så sugen att ta för att kunden inte planerat sina inköp bättre. Men man kan ju alltid fråga.

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem

Det är vad som brukar stå specifierat på fakturan när jag tar tillbaka returer som kund inte tagit ut, frakt+150 administrativ avgift.

Det som får posten att gå runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag får iaf alltid SMS påminnelse om jag inte hämtar ut.
Typ 4-5 st minst innan det skulle gå tillbaka, så svårt att missa

Jodå, jag fick en påminnelse, men fick aldrig sms att pakete hade hunnit, hade endast fått en påminnnelse. Eftersom jag var utomlands så tror jag inte Inet skickar sms cirka 2000 km bort för att påminna mig, så jag kan direkt inte skylla på de. Hade dessutom i inställningar att man når mig bäst via sms så det var nog antagligen varför de aldrig skickade påminnelse via mail.

Skrivet av Nagrazol:

Var har du hört/läst detta?

TS:
Butiken du handlat från (Inet) debiterar dig (troligtvis) en standardsumma för retur av ej uthämtat paket.
Denna kostnad bestämmer återförsäljaren själv och baseras (med största sannolikhet) på kostnaden för returfrakt (som varierar beroende på avtal med speditören), interna kostnader för hantering, lagerföring och ev. värdeminskning.

Man kan/ska inte "bara ringa posten" och be dem hålla paketet längre än 14 dagar.
Detta måste göras av avsändaren (butiken) och görs via blanketten "BEGÄRAN OM ÄNDRAT FÖRFOGANDE". Att ändra förfogande (liggetid, adress osv.) debiteras avsändaren (beroende på avtal). Men räkna med ca 150kr för en medelstor nätbutik. En kostnad som butiken troligtvis inte är så sugen att ta för att kunden inte planerat sina inköp bättre. Men man kan ju alltid fråga.

Jo tack, detta lättar samvetet, men kommer betala avgiften ändå. Avgiften svider I alla fall

Skrivet av Tehlamah:

Det är vad som brukar stå specifierat på fakturan när jag tar tillbaka returer som kund inte tagit ut, frakt+150 administrativ avgift.

Det som får posten att gå runt

Ja detta var innan man åkte, brydde mig knappt om att läsa fakturan eftersom man var så himla stressad, var massa annat skit man var tvungen att tänka på innan man åkte. Att bry sig om en liten faktura samt paket var det sista jag gjorde betalade fakturan den dagen den kom för att slippa tänka på det.
Så vi kan nog konstatera att jag var redan informerad om detta? Fan.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Ja detta var innan man åkte, brydde mig knappt om att läsa fakturan eftersom man var så himla stressad, var massa annat skit man var tvungen att tänka på innan man åkte. Att bry sig om en liten faktura samt paket var det sista jag gjorde betalade fakturan den dagen den kom för att slippa tänka på det.
Så vi kan nog konstatera att jag var redan informerad om detta? Fan.

Detta var ett svar till nagrazol och inte gällande din faktura

Permalänk

Har man riktigt bra tur så kan ombudet låta paket ligga kvar lite längre tid om man ringer dom.
Jag har dock tur att min granne jobbar just på ica butiken, råkade ut för en liknande situation så jag ringde henne och bad henne plocka med sig min paket hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Du säger att det rör sig om en felanmälan som du fick tillbaka. Visste du när denna retur skulle ske? För annars kan man inte klandra dej, du kunde omöjligt veta nåt om inte Inet hört av sig och sagt när du får tillbaks produkten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av quattro-2.6:

Har man riktigt bra tur så kan ombudet låta paket ligga kvar lite längre tid om man ringer dom.
Jag har dock tur att min granne jobbar just på ica butiken, råkade ut för en liknande situation så jag ringde henne och bad henne plocka med sig min paket hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Känns som att du borde plocka bort det där, inte så svårt att hitta din ICA-butik och jag är rätt säker på att hon kan få rätt mycket skit för det.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Skrivet av TommyToad:

Känns som att du borde plocka bort det där, inte så svårt att hitta din ICA-butik och jag är rätt säker på att hon kan få rätt mycket skit för det.

Ingen fara, har inte skrivit mitt riktiga stad eller namn

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Du säger att det rör sig om en felanmälan som du fick tillbaka. Visste du när denna retur skulle ske? För annars kan man inte klandra dej, du kunde omöjligt veta nåt om inte Inet hört av sig och sagt när du får tillbaks produkten.

Jodå, de hade redan informerat mig om att de skulle skicka produkten"inom de närmaste dagarna" vilket var en vecka innan jag åkte iväg.
Så jag hade gott om tid att informera dem att jag inte skulle kunna ta paketet om en vecka, trodde däremot att paketet skulle komma tidigare och att jag skulle hämta paketet dagen innan man åkte.

Paketet kom inte dagen innan jag åkte och hade det redan stressigt med att packa och betala räkningar så att tänka på fakturan var det sista man gjorde.
SMSet fick jag när man var i Tjeckien klockan 6 på eftermiddagen därefter fick jag inga fler påminnelser och kunde inte hitta någon information om begränsad tid av att hämta ut paketet, stod inget om det på fakturan när jag kom tillbaka heller.
Jag hade lätt kunnat undvika detta ifall jag bara frågade inet om det var bra att låta paketet vara kvar och jag var medveten om mitt misstag.
Jag betalade avgiften och fick tillbaka mitt paket så allting har löst sig.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Det är tur+retur+administrativ kostnad som du blir skyldig att betala (dvs 250kr). Det du kan göra är att du kontaktar inet nästa gång du bestämmer dig för att beställa varor för att sedan åker på semester är att du ber dom förlänga hur länge paketet ska ligga på posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Det är tur+retur+administrativ kostnad som du blir skyldig att betala (dvs 250kr). Det du kan göra är att du kontaktar inet nästa gång du bestämmer dig för att beställa varor för att sedan åker på semester är att du ber dom förlänga hur länge paketet ska ligga på posten.

Men turen betalas ju tillsammans med produkten.
De 250 i avgift kan alltså ej bestå av original frakten (om man betalat förskott med t.ex kort osv)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Men turen betalas ju tillsammans med produkten.
De 250 i avgift kan alltså ej bestå av original frakten (om man betalat förskott med t.ex kort osv)

Skickades från m.sweclockers.com

De 250kr består av orginal frakt till kund, returfrakt till företag samt en administrativ kostnad. Har du betalat i förskott så ska fraktkostnaden dras av från slutsumman.