Gabe Newell sågar Windows 8 – ser Linux som lösningen

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Buio:

Kort och koncist:
* Windows 8 Metro är huvudsakligen designat för pekskärm. I princip ingen med desktop har pekskärm. Does not compute.
* Metro är helt låst till Microsoft. För att installera en Metro-app måste man gå via deras affär. Inlåsning är dåligt, Windows har alltid varit öppet tidigare.

Men man kan ju köra gamla desktop på Windows 8? Visst, men det finns ingen startmeny så man är hänvisad till Metro ändå, det går inte att jobba i Windows 8 utan att använda Metro.

1, det stämmer inte. Metro är designat bland annat för pekskärm men mycket av det är gjort med mus och tangentbord i åtanke. Du kan läsa hur de tänkte lite mer ingående i deras utvecklingsblogg. Till exempel går det nu fortare att komma åt fler av de programmen du använder oftast eftersom du kan lägga ut tiles i två dimensioner och inte bara i en lista som startmenyn ger. Sen borde du verkligen börja använda tangentbordet mer. Redan Windows 7 blev väldigt mycket smidigare när man inser kraften i den nya sökfunktionen för att starta program samt smidigheten att köra de vanligaste programmen pinnade på taskbaren. Windows 8 är ännu mer anpassat för att använda tangentbordet.

2, Tur att man inte är tvingad att skriva metroappar då. Det är fritt fram att använda ett äldre API än winRT om man så vill och då kommer det fungera precis som vanligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Måste bara inflika att en av de större anledningarna som jag ser det är Windows Store som kommer integreras i Windows 8.
Förmodligen kommer flera utvecklare och gamers se windows store som ett alternativ till Steam vilket betyder att Valve förlorar marknadsdelar och på så sätt pengar. Vilket är den huvudsakliga anledningen i alla företag.

Permalänk
Medlem

Bara det vägras Cedega krafs och det blir allt mer open GL så är detta riktigt välkommet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

SKulle lätt gå över till linux om steam kan porta över spelen smidigt dit.
Hatar att krabba i Wine.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerorepent:

Håller med om att det är spel som driver marknaden åt vilket OS som är populärast för standard användaren, men ett stort problem för linux är Khronos Group som är sega utav bara fan med OpenGL standarder tyvärr, samt att det inte finns så mycket guider för hur man utvecklar modern OpenGL. En annan sak vore om Apple fick tummarna ur röven och fixade sina OpenGL drivrutiner också.

Vet inte riktigt vad du försöker säga. OpenGL har minst lika bra prestanda och samma tekniska möjligheter som DirectX, dessutom fungerar modern opengl på långt fler datorer än d3d(alla win xp, osx och linux-varianter t:ex). Det finns egentligen ingen bra anledning att använda sig utav directx.
Det finns gott om guider och dokumentation för opengl. Kan du programmera 3d spelar det ingen större roll om du kodar i d3d eller ogl(jag kodar själv 3d).

Permalänk
Medlem

Windows Live (eller vad 17 deras market heter) kommer ju konkurera direkt med valve och steam.
Så inte undra på att newell är lite skakig på benen.
Men å andra sidan kommer det ju ta flera år innan w8 får någon penetration (kanske aldrig).
Steam för linux vore å andra sidan väldigt trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AckeDman:

Wtf? Hur var Win95 dåligt med tanke på att föregångaren var win 3.1?

Det krashade hela tiden, bluescreens och dylikt. Helt enkelt ett ostabilt system. Men visst håller med, ett riktigt lyft grafiskt och användarvänligt.

Kan också säga att jag hade bytt direkt till en linux dist. om det gick att spela på.

Permalänk

ROFL killen har ekonomiska intressen inte konstigt han säger så

ROFL killen har ekonomiska intressen inte konstigt han säger så
Linux är dött för vanliga users.
Se ubuntu...
ett skott i vattnet

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

Intressant att se hur det kommer utvecklas för Linux.
Men nog tycker jag allt att han tar i lite väl. Det han är orolig för är sin/valves plånbok, där
ligger största problemet för dem om Microsoft tar en större bit av kakan - inte mjukvaran i sig.

Permalänk
Medlem

En liten guide för att installera valfri *nix dist (helst Ubuntu 12.04) via ett USB minne vore trevligt. Kikade lite på Linux forumet men hittade ingenting.

(Jag vill dualboota, och har en partition på min HDD med 20gig. Installerat Windows 7 på SSD)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lhffan:

Något som sen är emot linux på steam.

  • Nvidias och framförallt ATI's drivrutiner är dåliga

  • Beroende på dist som väljs kan hårdvarustöd vara dåligt

  • Svårighetsgraden för den vanliga användaren är aningen högre.

1. ATI (AMD numera då): ja. Nvidia: prestandamässigt är de inte dåliga, men det har sina nackdelar att vara stängda (vilket är ett faktum, även om man ideologiskt inte bryr sig om fritt vs stängt). Detta har diskuterats mycket iom Torvalds uttalande.

2 och 3 hör ihop till stor del. Hårdvarustödet är ett gissel iom att hårdvarutillverkare i många fall inte "bryr sig om" Linux, vilket försvårar arbetet otroligt för de som tom självmant fixar stöd för företags produkter. Det bristande stödet och den bristande kunskapen hos hård- och mjukvarutillverkare är det som tillsammans bidrar till 3. Det är inget som säger att detta ska vara situationen för alltid om (om om om...) Linuxsystem skulle bli vardagsmat. Det finns inget inneboende problem med Linux som gör att det inte skulle kunna vara plug n play med all hårdvara.

Ett exempel på hur det kan fungera är ju Android. Google valde Linux som bas för detta, och i denna kontrollerade omgivning med väldefinierad hårdvara som tillverkarna ser till stödjs så är det inga användarproblem. Farmor och farfar kan använda Androidtelefoner lika lätt som någonting annat.

Skrivet av lhffan:

Jag har dualbootat i flera år och ser fram emot att Valve slår sina påsar ihop med ??? för att utveckla bättre/perfekta drivrutiner samtidigt som steam släpper sin klient och flertalet spel portade för linux. Gärna då någon debian/ubuntu variant.

Troligen kommer de bara certifiera sina spel för vissa plattformar, t ex Ubuntu och några till, men det kommer i praktiken innebära att större delen av Linux-ekosystemet kommer kunna dra nytta av detta.

Steams egna eventuella klient är väldigt höljd i dunkel. Jag tror inte Ubuntu och Shuttleworth skulle ha något emot att slå sig ihop med Valve; det enda som kärvar är nog vem som skulle få mest pengar av projektet...

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Finns det någon riktigt bra förklaring varför utvecklare satsar på DX istället för OpenGL? Är inte insatt i ämnet.

Nej inte idag.
TIll en början var directx en katastrof sen tog de igen sig och gick om ogl när ogl utvecklingen hade ett svagt ledarskap. Sen några år tillbaka är de i princip likvärdiga sett till prestanda/teknik. Det finns egentligen ingen anledning alls(utöver xbox möjligtvis) att använda sig utav directx.

Permalänk

tror ni verkligen att Lisa Svensson orkar gå igenom installationen till Ubuntu?

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

Även om han inte är överförtjust i Win8 så handlar detta uttalande inte om Metro och touch.
Det handlar om Marketplace alltså app store som Msoft släpper med Win8. Den fyller i princip samma funktion som Steam gör bortsett från den sociala delen som är ett STORT hot mot Steam affärsmodell speciellt när RT versionen släpps.

De kan nu distribuera både spel och program, och då även legacy x86 applikationer.

Visserligen kommer jag personligen inte att sluta använda Steam då hela konceptet är så sjukt bra gjort, men jag kommer antagligen även att köpa spel via Marketplace om de lockar tillräckligt.

Som sagt öppna ögonen lite grabbar :=)

Permalänk
Medlem

Varför skulle oem ha problem och stänga ned p.g.a. stängda appbutiker? Hp osv har då aldrig jag köpt mjukvara av mig veterligen ( förutom det förinstallerade man får med)

Och hur ska han lyckas få vanligt folk att börja använda Linux när inte jag som ändå ser mig som rätt teknisk orkar med inlärningskurvan?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinTrance:

tror ni verkligen att Lisa Svensson orkar gå igenom installationen till Ubuntu?

En person som kan installera XP/7/OSX kan installera Ubuntu, det är simpelt som attan. Men så länge datorer inte skeppas med det så går det nog trögt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Kort och koncist:
* Windows 8 Metro är huvudsakligen designat för pekskärm. I princip ingen med desktop har pekskärm. Does not compute.
* Metro är helt låst till Microsoft. För att installera en Metro-app måste man gå via deras affär. Inlåsning är dåligt, Windows har alltid varit öppet tidigare.

Men man kan ju köra gamla desktop på Windows 8? Visst, men det finns ingen startmeny så man är hänvisad till Metro ändå, det går inte att jobba i Windows 8 utan att använda Metro.

Vad pratar du om? I Desktop-läge så har du ju en startmeny, enda skillnaden är ju att den är i fullskärmsläge aka Metro och att du inte har en "synlig"-knapp att föra din muspekare över och klicka. Men ärligt, är du en sån som tar sin puspekare tittar på startmenyn lägger pekarn över startknappen och sen klickar? Eller drar du bara pekarn ner till vänstra hörnet och klickar utan att dirket titta på startknappen? Är du den senare så förstår jag verkligen inte varför du klagar på metro och "avsaknaden av startmeny".

Finns ju även en Windows-knapp på t-bordet oxå som tar fram "startmenyn" aka Metro.

Stora fördelen med Metro enligt mig är att du har bara det du verkligen vill se och använder i "startmenyn". Resten av alla appar som du sällan använder eller aldrig använder ser du ju inte. Sen är det ju bara o söka precis som vanligt. TRyck längst ner till vänster och börja skriv på den appen du vill starta. VIll du ha ett kommandofönster, skriv cmd och tryck enter.

Jag tycker Metro är extremt vettigt och väldigt enkelt att arbeta i oavsätt med eller utan touch. Det jag saknar är att kör man med fler skärmar så syns bara Metro på en skärm. DU kan välja vilken genom att välja vilken av vänsterkanterna du trycker på. Men det känns onödigt när man har många appar poch grupper med appar så man måste scrolla i sidleds. Hade den klarat av två skärmar hade man undvikit det. Men det kanske kommer i nästa version ...

Jag fullkomligt älskar Windows 8 och Server 2012. Bästa taskmanager jag sett och flytta filer är roligt att göra nu, speciellt många filer till olika platser. Allt dyker upp i samma fönster. På Windows 8 kan du ju även bara trycka ner ctrl+alt när man vill logga in istället för hela kombon: ctr+alt+del. Du kan även använda musen bara. En liten grej men ack så skönt att kunna göra

Är det bara jag som gillar utveckling och nya saker?

Sluta upp med att säga att startmenyn inte finns kvar. Det gör den, den har bara ännu mer funktioner som "helskärmsläge". Ingen som helst skillnad i arbetssättet.

Sen finns det annat som är annorlunda som hur man stänger av, låser datorn osv men det lär man sig och nu går det på automatik. Tog inte mer än 5 minuter att lära sig hur man stänger av och att få det kännas naturligt.

Våga lära er något nytt för en gångs skull.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Operativsystemet Linux".... Om ni nu till och med haft uppe i Fredagspanelen att Linux inte är ett operativsystem, utan en Kernel som används som bas för en uppsjö operativsystem, så kan ni väl vara konsekventa i er nyhetsrapportering också. Det kan göra stor skada annars. Det finns folk som sedan kommer tro att Linux ÄR ett operativsystem och sedan tvärvända när de ser att så inte är fallet.

Nu håller jag visserligen med dig, men 'Linux' som ord är mer eller mindre ett samlingsord för samtliga OS som använder Kernel som bas. Korrekt är det inte, men folk förstår åtminstone vad man menar.

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte GNU/Linux slår igenom pga detta. Visst funkar Ubuntu på desktop hyfsat men när det kommer till tillbehören som en skrivare blir det mer problem. Även för webbkameror m.m..
För att inte tala om en kombinerad skrivare/scanner. Medelsvensson ids inte lägga för mycket tid på att forska vilken kombination som är kompatibel.

Permalänk
Medlem

Är lite fundersam på hur han ska få utvecklare som använder PunkBuster att portas eller köras i Linux som i sin körs i Window-miljö. Sen är frågan, även om han kan få det enkelt, är om utvecklare är villiga att porta spel som har några år på nacken. Enda lösningen för detta annars är emulering, men spel som är äldre och använder PunkBuster eller andra AC för Windows lär ju få ett par skor klämda.

Om utvecklare är villiga att porta spel för en summa (och är inte motiverade för mer än så), hur hade Gabe tänkt sig att det skulle finansieras? Kickstarter? Reklam?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Windows 8

Jag kommer nog inte gå över till Linux. trivs bra med Windows. och jag tror inte Steam kommer få med sig resten av spel företagen.
Och man kan ju ha samma utseende som Windows 7. s¨jag förstår inte vad alla gnäller om. eller är det nått jag har missat med Windows 8 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eob:

En liten guide för att installera valfri *nix dist (helst Ubuntu 12.04) via ett USB minne vore trevligt. Kikade lite på Linux forumet men hittade ingenting.

http://www.pendrivelinux.com/

Skrivet av NinTrance:

tror ni verkligen att Lisa Svensson orkar gå igenom installationen till Ubuntu?

Lisa Svensson installerar inte ens Windows själv utan bekanta gör det, så bekanta installerar Ubuntu åt henne med.

Väldigt många jag känner äldre och unga som använder datorn till musik, film, surf samt odbehandling och som kommer med sin Windows maskin till mig efter ett ras pga spyware/malware och skit får Ubuntu av mig, jag visar dem lite lätt hur dem får igång OpenOffice och VLC etc så dem kommer igång och helt magiskt slipper jag folk som kommer förbi med burkar som crashat Dem klagar inte utan greppar snabbt Ubuntu och har inga problem att använda det då dem inte gör något extravagansa.

Så som andra sagt är det mest spelare som har problem att gå över till linux då att spela i linux kräver en del kunskap om det ens är möjligt att sparka igång titeln dem vill spela.
Men Lisa Svensson skulle klara sig ypperligt med Ubuntu utan att klaga.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johnh3:

Jag tror inte GNU/Linux slår igenom pga detta. Visst funkar Ubuntu på desktop hyfsat men när det kommer till tillbehören som en skrivare blir det mer problem. Även för webbkameror m.m..
För att inte tala om en kombinerad skrivare/scanner. Medelsvensson ids inte lägga för mycket tid på att forska vilken kombination som är kompatibel.

Det handlar om kritisk massa. När den väl uppnås så kommer drivrutinsstrul inte längre vara ett problem då hårdvarutillverkare kommer se till att stödja även Linux, och sedan kan bollen rulla vidare.

Steam kan vara ett steg mot denna kritiska massa. Det är också det Newell menar när han säger att han anser spel underskattats för adaptionen av ett operativsystem.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eob:

En liten guide för att installera valfri *nix dist (helst Ubuntu 12.04) via ett USB minne vore trevligt. Kikade lite på Linux forumet men hittade ingenting.

All info finns direkt på Ubuntus sida: http://www.ubuntu.com/download/help/create-a-usb-stick-on-win... och http://www.ubuntu.com/download/help/install-ubuntu-desktop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eob:

En liten guide för att installera valfri *nix dist (helst Ubuntu 12.04) via ett USB minne vore trevligt. Kikade lite på Linux forumet men hittade ingenting.

Finns installationsinstruktioner där Ubuntu hämtas, de ska säkert räcka och bli över.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Att Windows 8 får folk att sluta använda Windows kommer säkert inte hända. De flesta som hatar Win8 kommer stanna på 7an. Om det är tillräckligt många som struntar i 8an så kommer Microsoft gå tillbaka till det de gjorde förr.

Blir lite som Vista då

Kommer stanna kvar på win 7 till win 9 kommer ut förhoppningsvis

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Valve/Steam har alltid "hotat" när konkurrens har uppstått, visst finns det många som tycker det är bekvämt at ha alla spel i samma klient men jag ser hellre mer konkurrens och där till och med steam måste pressa priserna. Varför skulle gamers gå över till Linux för? Finns ingen som helst anledning, jag struntar blankt i vad girige Newell säger. Däremot gillar jag stödja CD Projekt och liknande företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Även om han inte är överförtjust i Win8 så handlar detta uttalande inte om Metro och touch.
Det handlar om Marketplace alltså app store som Msoft släpper med Win8. Den fyller i princip samma funktion som Steam gör bortsett från den sociala delen som är ett STORT hot mot Steam affärsmodell speciellt när RT versionen släpps.

De kan nu distribuera både spel och program, och då även legacy x86 applikationer.

Visserligen kommer jag personligen inte att sluta använda Steam då hela konceptet är så sjukt bra gjort, men jag kommer antagligen även att köpa spel via Marketplace om de lockar tillräckligt.

Som sagt öppna ögonen lite grabbar :=)

Helt rätt, självklart han thrashtalkar en kommande stor konkurrent.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

men det är väl arm-versionen av windows 8 folk är sura över om jag förstått det rätt för att microsoft håller tillbaka vissa bibliotek från andra användare (luktar nya rekordskadestånd i eu efter browserröran) och vem bryr sig om den? eller fuck... vem bryr sig om windows 8 öht, enda anledningen till att jag fixa 7 (som faktiskt är helt ok) var dx 10 och 11 och de gör (förhoppningsvis) ingen sån bullshit med åttan.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Samma, är bara spel som håller mig fast i windows.

Spel, FEM och CAD för mig. Varken ANSYS workbench, ADAMS/CAR (halvt), Proteus, Solid Works, AutoCAD eller CATIA finns till Linux och de fungerar inte i Wine.

Kanske inte vardagsmat, men jag hade gärna kört linux om det inte vore de här bjässarna. Tur MATLAB finns för linux i alla fall! Jag behöver såklart inte alla men det finns liksom inga vettiga alternativ som är allmänt accepterade.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.