Apple dominerar surfplattemarknaden – Ipad står för 68 procent

Permalänk
Melding Plague

Apple dominerar surfplattemarknaden – Ipad står för 68 procent

Trots en strid ström nya Android-baserade surfplattor håller Apple marknaden i ett järngrepp. Ipad innehar nu en marknadsandel på över 68 procent.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Och de säljer flest äpplen också. Det är tuffa tider nu, ICA

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

För att alla tror att sätter man en frukt på datorn/plattan/telefonen (Frukt är ju nyttigt, eller hur?) så blir datorn/plattan/telefonen magiskt mycket bättre på alla vis.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Hm. Vad tusan har Microsoft för OS på surfplattor i dagsläget?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

Försäljningen ökar men vinsten minskade med 3 miljarder dollar jämfört med förra kvartalet.

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Hm. Vad tusan har Microsoft för OS på surfplattor i dagsläget?

Windows 7, snart 8.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Hm. Vad tusan har Microsoft för OS på surfplattor i dagsläget?

Lär bli mer med w8 men det finns ett utbud redan nu med w7.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1594#rparams=l=s9079931...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

För att alla tror att sätter man en frukt på datorn/plattan/telefonen (Frukt är ju nyttigt, eller hur?) så blir datorn/plattan/telefonen magiskt mycket bättre på alla vis.

Jag har aldrig vart en fan av apples produkter, men jag har inte hittat någon android platta som har kunnat mäta sig med min ipad 3 änsålänge iaf.
Allting flyter på bra, it...just works

Permalänk
Medlem

Inte varit intresserad av surfplattor innan men kanske ska inskaffa en Nexus 7 när dom kommer. Ipad no thx

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Medlem

Dags att stämma någon! Fort!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Lär bli mer med w8 men det finns ett utbud redan nu med w7.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1594#rparams=l=s9079931...

Såklart det blir mer W8, men jag undrade över vad som fanns

Kan man verkligen räkna Windows 7 som ett platt-OS?

Dom länkade modellerna räkans väl snarare som Tablet-PC's?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

68 % var faktiskt mycket mindre än jag trodde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

68 % var faktiskt mycket mindre än jag trodde.

Håller helt klart med, det känns som att för varje androidplatta man ser så ser man 10 st ipads.

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Såklart det blir mer W8, men jag undrade över vad som fanns

Kan man verkligen räkna Windows 7 som ett platt-OS?

Dom länkade modellerna räkans väl snarare som Tablet-PC's?

Nej det är la inte så optimerat för plattor men det fungerar med penna i alla fall.
Och ja dessa är mer datorlika än ipad och android (ARM) plattorna men det är fortfarande surfplattor enligt prisjakt och då säger jag det samma Köper du en har du troligtvis annat syfte än att ladda ner senaste appen med pruttljud dock

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Föga förvånande tycker jag. Det är inte många Android-plattor som är i närheten av iPad hårdvarumässigt (SoC och skärm), apparna till iPad håller oftast mycket högre kvalitet än motsvarande till Android (i synnerhet spel).

En stor del tror jag även är att Android-plattorna som grupp saknar ett större utbud av tillbehör (väskor, fodral, hållare av olika slag, adaptrar, dockor...).

Jag är inget fan av iOS, men om man ser objektivt på saken så är det inte konstigt att iPad äger marknaden.

Permalänk
Medlem

Det kändes lite lite ändå. Var tex på media markt häromve kan och provade lite androidplattor men jäklar vad dom är efter. Dom var snygga och ics är ju snyggt men segt som sirap på alla jag provade.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nej det är la inte så optimerat för plattor men det fungerar med penna i alla fall.
Och ja dessa är mer datorlika än ipad och android (ARM) plattorna men det är fortfarande surfplattor enligt prisjakt och då säger jag det samma Köper du en har du troligtvis annat syfte än att ladda ner senaste appen med pruttljud dock

Nja men då kan man lika väl ta med alla de gamla Tablets som har ett MS OS installerat. Tycker verkligen inte att en Slate är en surfplatta.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

"Anledningen till Apples stora försprång att Android-lägret misslyckats med att ta fram tillräckligt intressanta enheter".
Bullshit enligt mig.
Enligt mig så är finns det bara 1 ända riktigt logisk anledning till att iPad säljs bättre än Android-plattorna, och det är för att Apple drar tillverkarna bakom Android-plattorna till rättegång för "patentintrång" och försöker sätta försäljningsförbud på Android-plattorna.

Rätta mig om jag har fel, men skulle det vara intresset som avgör marknaden för företagen så skulle ju inte Android ha större marknadsandelar på mobilmarknaden heller.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviro:

Håller helt klart med, det känns som att för varje androidplatta man ser så ser man 10 st ipads.

Klart att det känns så när hälften av Android-plattorna är kopior av Ipad

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Antar att apple har en mer "satt standard". Har man en mac faller det sig naturligt att använda en iPad. Det känns som något man kan arbeta på dessutom. Finns bra stöd för musikproduktions appar som faktiskt är användbara för den som är intresserad av musikproduktion som ett exempel. Bra skärm med bra respons. "man vet vad man får" om man köper något från apple. Androidplattor finns av så skiftande kvalitet att man måste läsa på ordentligt innan köp. Ju enklare och smidigare, desto mindre tidskrävande. Folk prioriterar enkelhet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xzhaskd:

Här finns Microsofts Surface till salu
http://www.tradera.com/1x-microsoft-surface-1-0-model-1367-ta...

Lämplig och portabel storlek, bara en lastpall och truck som behövs

Den är för lik Apples iPhone 3g/3gs! Den åker till domstolen i helgen!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Egentligen är jag Android människa och inte det minsta såld på Apple, och stämmer ju väl in på iphone, men även jag skulle ta en titt på ipad3 i dagsläget om jag väljer en ny platta, orsaken är mycket dess skärm, tror alla androidbaserade fortfarande har 1280 som max där.

Däremot avskyr jag en del saker som tex itune, inte nått vettigt sätt att bara tanka fram och tillbaka mellan ipad och datorn, icke standard för anslutning och att den måste jailbrekas, saker som Android har som standard med andra ord.

Följden blir att jag avvaktar istället med platta, och nej Windows 8 platta är helt ointressant, bara om man kan installera nåt linuxbaserat istället kommer jag kolla på dom.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Enligt mig så är finns det bara 1 ända riktigt logisk anledning till att iPad säljs bättre än Android-plattorna, och det är för att Apple drar tillverkarna bakom Android-plattorna till rättegång för "patentintrång" och försöker sätta försäljningsförbud på Android-plattorna.

Löjligt, klart det inte handlar om det. Patentstriderna har hittills inte drabbat oss konsumenter hård. Du har kunnat köpa dina Androidplattor utan några problem bortsett från en kort period i Tyskland möjligtvis innan Samsung uppdaterade sin Galaxy Tab. Det definitivt inte anledningen till att Apple fortfarande har en så stor del av tablet-marknaden.

Personligen tror jag det har en hel del med mjukvaran att göra. Utbudet av specialanpassade applikationer är betydligt större för iPad än för Android-tablets.

Att Apple sedan kunde leverera iPad3 som slog knock på konkurrenterna vad gäller skärmen och samtidigt ligga kvar i samma prisklass som tidigare generationen tror jag också spelar stor roll. Apple valde att ta mindre marginaler men göra sin platta mer intressant vilket jag tror var helt rätt väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviro:

Håller helt klart med, det känns som att för varje androidplatta man ser så ser man 10 st ipads.

tvärtom här, ser bara android på surfplattor:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Avstängd

Jag tror iPad kommer att vara dominerande. Först till höst och under 2013 tror jag det kan ändras lite:
http://www.microsoft.com/surface/en/us/default.aspx'
http://www.infoworld.com/t/byod/floodgates-open-windows-rt-ha...

Det blir nog Apple och Windows som delar upp marknaden mellan sig.
Android går bra på smartphones. Men om de blir framgångsrika på plattor vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Varje gång det publiceras sådana artiklar om apple, börjar folk dissa dem med irrelevanta argument. Bara barnsligt -.-
lär er leva med att apple dominerar Android, det finns flera anledningar till det. främst tror jag att Ipad är Smidigare än Android plattorna.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Det kändes lite lite ändå. Var tex på media markt häromve kan och provade lite androidplattor men jäklar vad dom är efter. Dom var snygga och ics är ju snyggt men segt som sirap på alla jag provade.

Skrivet av xzhaskd:

Låter oerhört märkligt, testade du på en kina import för 699kr ?

Varför är de märkligt? Vissa är känsligare än andra mot oflyt och att iOS flyter bättre än Android är ju ingen lögn. Alla märker inte av de dock. Är som förr när de va analog tv och morsan tyckte de va jättebra bild men jag tyckte de va skuggigt som helvete;) Handlar om hur känslig och kräsen man är vid vissa saker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xzhaskd:

Hmm, annars var det ju bara ett par dagar sedan en domstol i tyskland förbjöd Galaxy Tab 7.7 över hela EU tack vare lilla äpplets framfart.

Samtidigt som de själva, ett år senare, snart ska lansera en egen i samma storlek, men de är väl "först" med det antar jag då ?

Och det har påverkat dessa siffror hur menar du? Nä, inte alls. Det är inte anledningen till Apples stora marknadsandelar i tablet-klassen och det är fakta. Den som påstår annat är inte insatt i detta alls.

Och vad gäller det här senaste fallet så tror jag att det som så många gånger förr kommer ha "löst sig" innan det påverkar slutkund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xzhaskd:

Jaha, ja det var verkligen ett bra underbyggt argument. Måste vara äpplet på framsidan som gör den snabbare då, den suger energi från världsrymden eller något.

Oj, du vinner inte "SC smartaste medlem" utmärkelsen!

Permalänk
Skrivet av xzhaskd:

Jaha, ja det var verkligen ett bra underbyggt argument. Måste vara äpplet på framsidan som gör den snabbare då, den suger energi från världsrymden eller något.

Operativsystemen är olika uppbyggda och prioriterar annorlunda. Varför så anti?