Student-laptop
Hejsan allesammans!
Jag ska börja plugga i höst och "behöver" således en bärbar dator. Jag kommer att ta med min stationära dator, som är hyfsat utrustad med 2500k och 6970 och dylikt. Vad jag menar är att jag förmodligen inte kommer spela något på den bärbara datorn, utan använda den till surf, plugg, filmtittande och möjligtvis lite pokerspel. Alltså så behöver den inga monsterkrafter direkt.
*Vikt under 2,5kg, helst under 2kg.
*13-15" (13" känns nästan för litet.. men det är ju smidigt.. är van med 23" IPS till stationära).
*Bra skärm med hyfsad upplösning.
*Ivy bridge + Hd4000.
*SSD (Har Corsair force 3 series till stationära så gärna SSD, lagring har jag externa HDDs till).
*Batteritid är ganska viktigt, vill ju helst inte behöva ladda datorn under en hel skoldag t.ex. Så 7h som minst??
Har tittat på ASUS Zenbook UX31A-R4004V, men har inte kunnat ta på den fysiskt.. Då det inte finns så mycket datorer i affärerna i Visby.
Frågan är dock om 13" är för litet.. 14" skulle kännas bättre. Mig veterligen så finns det däremot ingen "klok" 14"tummare som passar in med mina kriterier.
Ang. pris så kan jag tänka mig från 8000kr till 15000kr eller så om det är ett motiverat köp.
Apple skulle kunna vara ett alternativ, men jag har ingen större erfarenhet av datorerna (förutom flickvännens syrras datorer), och jag har inte heller en Iphone eller Ipad att synka med. Tror jag skulle tycka det vara trassligt att inte kunna installera vilket program somhelst utan att behöva pilla med bootcamp eller dyl.
Jag tror inte jag behöver ha en laptop direkt i början av studierna, då jag ska plugga Civilingenjör - energi och miljö, och i början är det mest matte. Tror dock inte jag kan vänta till W8 och de "billigare ultrabooksen" som ska komma till hösten.. Ska plugga på KTH och kursen börjar redan i slutet av Aug.
Synpunkter och förslag mottages GÄRNA!