Permalänk

Studentdator

Hallå! Tänkte köpa en bärbar dator som jag kan ha att surfa på, anteckna, labba lite med och annat som en student kan tänkas göra! Datorn ska kosta mellan 3000-4500 Kronor (Kanske lite mer om det verkligen är värt det).

Vad jag kräver är minst 4GB Ram, minst dubbelkärnig (helst 4 om det går) och Hårddisk på 320GB+. Grafikkortet kan gärna vara snäppet bättre än en arbetsdator så att det går att spela HoN eller andra spel på men detta är inget krav. Tack

Permalänk
Medlem

Varför vill du fyrkärnig CPU?

Är diskret grafik ett krav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperChefen:

Hallå! Tänkte köpa en bärbar dator som jag kan ha att surfa på, anteckna, labba lite med och annat som en student kan tänkas göra! Datorn ska kosta mellan 3000-4500 Kronor (Kanske lite mer om det verkligen är värt det).

Vad jag kräver är minst 4GB Ram, minst dubbelkärnig (helst 4 om det går) och Hårddisk på 320GB+. Grafikkortet kan gärna vara snäppet bättre än en arbetsdator så att det går att spela HoN eller andra spel på men detta är inget krav. Tack

4 kärnor är helt överflödigt! Det kommer ändå vara grafikkortet som sätter stopp i spel och 4 kärnor behövs absolut inte annars.

TLD; Bärbara med 4 kärnor har dåliga grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperChefen:

Kollade lite på CDON.COM och dom har en hel del för den prisklassen du ville ha och med de egenskaper du ville ha också.

En jag hittade var faktiskt riktigt billig:
http://cdon.se/hemelektronik/15inch_hp_compaq_presario_cq57-4...

tror dock inte dne duger mycket till spel.. men så hittade jag denna som var väldigt tilltalande:
http://cdon.se/hemelektronik/acer_5750_i5-2450_4gb_500_15%2c6...
du får en fin I5:a för det priset samt att grafik kortet verkade någorlunda ok. båda klara HoN bra etc..

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Varför vill du fyrkärnig CPU?

Är diskret grafik ett krav?

Skrivet av kobb3:

4 kärnor är helt överflödigt! Det kommer ändå vara grafikkortet som sätter stopp i spel och 4 kärnor behövs absolut inte annars.

TLD; Bärbara med 4 kärnor har dåliga grafikkort.

Okej, detta visste jag inte. Då kan vi ju slänga bort så jag kör på 2 kärnor

Vad betyder "diskret grafik"?

Skrivet av Rock_Son:

Kollade lite på CDON.COM och dom har en hel del för den prisklassen du ville ha och med de egenskaper du ville ha också.

En jag hittade var faktiskt riktigt billig:
http://cdon.se/hemelektronik/15inch_hp_compaq_presario_cq57-4...

tror dock inte dne duger mycket till spel.. men så hittade jag denna som var väldigt tilltalande:
http://cdon.se/hemelektronik/acer_5750_i5-2450_4gb_500_15%2c6...
du får en fin I5:a för det priset samt att grafik kortet verkade någorlunda ok. båda klara HoN bra etc..

Den för 2500 Såg lite för dålig ut för mina krav och den för 5000 har som sagt Intels grafikkretsar, vilket jag inte diggar :/

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperChefen:

Okej, detta visste jag inte. Då kan vi ju slänga bort så jag kör på 2 kärnor

Vad betyder "diskret grafik"?

Den för 2500 Såg lite för dålig ut för mina krav och den för 5000 har som sagt Intels grafikkretsar, vilket jag inte diggar :/

Diskret grafik är alternativet till integrerad grafik.

Genom att skippa diskret grafikkort sparar man vikt och ström.

Ivy Bridge har betydligt bättre integrerad grafik än Sandy Bridge, men det kanske blir lite över budget. Trinity har också rätt bra grafikprestanda. Kolla på benchmarks, kanske duger integrerad grafik?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Diskret grafik är alternativet till integrerad grafik.

Genom att skippa diskret grafikkort sparar man vikt och ström.

Ivy Bridge har betydligt bättre integrerad grafik än Sandy Bridge, men det kanske blir lite över budget. Trinity har också rätt bra grafikprestanda. Kolla på benchmarks, kanske duger integrerad grafik?

Ptja, diskret grafik som det heter är det jag helst går på. Om det finns något i den här prisklassen med det så skulle jag vara väldigt nöjd

Permalänk

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah531_intel_i5-...

Den datorn såg riktigt trevlig ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperChefen:

Den är säkert trevlig men skulle ändå rekommendera 17-tummaren om man tycker storleken är okej.

Permalänk
Skrivet av zlackern:

Den är säkert trevlig men skulle ändå rekommendera 17-tummaren om man tycker storleken är okej.

Skämtar du?! släpa runt på en 17.3" dator med en vikt på 3 kg Blir riktigt jobbigt i längden. Har en 15.6" dator som är lite tunnare men tycker ändå den väger lite för mycket!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Skrivet av zlackern:

Skrivet av Evilmonkey:

Skämtar du?! släpa runt på en 17.3" dator med en vikt på 3 kg Blir riktigt jobbigt i längden. Har en 15.6" dator som är lite tunnare men tycker ändå den väger lite för mycket!

Håller med, en 17"+ blir för stort för att släpa runt på, plus att jag inte vill ha en 17"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Det var såvitt jag förstod inte specificerat att det skulle släpas runt på den. Full HD är trots allt Full HD så lite borde gå att uppoffra

Permalänk
Skrivet av zlackern:

Det var såvitt jag förstod inte specificerat att det skulle släpas runt på den. Full HD är trots allt Full HD så lite borde gå att uppoffra

Inte för att vara den som är den.. Men studentdatorer (bärbara) brukar man släpa runt på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperChefen:

Inte för att vara den som är den.. Men studentdatorer (bärbara) brukar man släpa runt på

Kan hålla med dig helt. Som studentdator är vikten också viktig då man rör på datorn rätt mycket och 3kg är inte roligt att ha på sin axel i långa stunder, även om 3kg låter väldigt lite så är det jobbigt för axeln i längre stunder som sagt.

Permalänk
Medlem

Varför ens köpa en studentdator i första hand man får väl en laptop av gymnasierna idag? Får iallafall alla i Sandviken men kanske annat hos er

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Varför ens köpa en studentdator i första hand man får väl en laptop av gymnasierna idag? Får iallafall alla i Sandviken men kanske annat hos er

Killen har "93" i namnet så jag tippar att han precis gått ut gymnasiet och ska plugga vidare, och så vitt jag vet får man inte laptops av högskolor och universitet

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Kan hålla med dig helt. Som studentdator är vikten också viktig då man rör på datorn rätt mycket och 3kg är inte roligt att ha på sin axel i långa stunder, även om 3kg låter väldigt lite så är det jobbigt för axeln i längre stunder som sagt.

Japp!

Skrivet av mOOpiTh:

Ska börja högskolan

Skrivet av Zaptoit:

Killen har "93" i namnet så jag tippar att han precis gått ut gymnasiet och ska plugga vidare, och så vitt jag vet får man inte laptops av högskolor och universitet

Japp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperChefen:

Japp!

Ska börja högskolan

Japp

Då börjar vi båda, får gratta dig för antagningen.