Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

Fråga om SLI

Idag sitter jag på ett MSI GeForce 580 GTX Lightning och jag är väldigt nöjd med det kortet. Men jag har lekt lite med tanken på att skaffa ett till och köra SLI i framtiden. Men när jag tittar runt så hittar jag inte mitt kort längre, utan endast ett MSI GeForce N580GTX Lightning XE 3GB, som är ett ännu starkare kort.

Så frågan är: hur funkar det med SLI i ett sådan läge? Kommer det ens att funka? Det är ju inte samma kort.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012

Om ditt nuvarande kort inte också har 3GB så borde det inte fungera har jag för mig =/
Men du kan ju ändå använda ett annat GTX 580, det enda som händer är att ditt ena kort klockar ner sig till det andra kortets nivå tror jag!

För övrigt så ser jag inte att kortet du nämnde går att beställas över huvud taget på prisjakt :S

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

nope, det har utgått, det släpptes i en lite upplaga förra året. Går säkert att få tag på online ngnstanns. Vore sweet, för det var i alla fall det snabbaste singelkärniga (rätt fras?) kortet på marknaden ett tag, och för ett väldigt bra pris. Två av dem skulle ligga i top 5 prestanda mässigt (innan alla nya kort kommer i höst that is).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2009

Så länge det är ett gtx 580 så kommer det att fungera. Angående minnesmängd och hastigheter så kan du utnyttja så mycket minne m.m som det "sämre" kortet har. Så har du ett 3Gb-kort nu och köper ett 1,5Gb så kommer du bara kunna utnyttja 1,5Gb (samma med minneshastigheter m.m, sämre kortet är det som gäller, bättre kortet klockas ner).
Sen får du kolla upp din kylning så att den är tillräcklig. Är det litet mellanrum mellan korten så kommer det bli rejält varmt p.g.a. att kylaren vispar runt varmluft från korten inuti chassit istället för att blåsa ut den som standard-kylaren gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

Precis, det sista vet jag om. Hade ett mindre MOBO innan (iATX?) så då funkade inte sli med större kort.