Funderingar kring webbaserat projektverktyg/avancerad att-göra lista.
Jag har i flera år haft en ide om hur man skulle kunna göra ett enkelt men kraftfullt webbaserat projektverktyg/att göra lista.
Kan inte hitta något som uppfyller mina krav, men det kan också bero på att jag har missat program som redan finns. Kom gärna med tips på websidor eller program som uppfyller mina krav eller nära på, om inte annat för inspiration.
Önskad funktionalitet
--- Flera personer ---
- Flera personer skall kunna jobba på samma projekt (med flera sub-uppgifter). Man behöver inte nödvändigtvis ha ensamrätt på att ändra uppgifter som hör till en själv. Det går bra om alla kan redigera alla uppgifter och andra funktioner. Således är det inte tänkt som ett topdown eller strängt organiserat verktyg, utan något man använder med vänner eller personer man känner.
--- Sortering och rankning ---
- Uppgifterna skall gå att sortera baserat på fyra kriterier (eller fler, kom med förslag): Hur prioriterade de är. Hur nära deadline de är. Hur lång tid de är beräknade att ta. Vem som är ansvarig för uppgiften.
- Kriterierna "Hur prioriterade uppgifterna är" och "Hur nära deadline som de är" som uppgifterna kan sorteras på skall vara grafiskt visualiserade så att man genast får en känsla för hur viktigt det är att ta tag i en uppgift (oavsett om de är sorterade efter dessa kriterier eller ej).
- Om man sorterar på "Vem som är ansvarig för uppgiften" skall det vara möjligt att sekundär sortera efter "Hur prioriterade uppgifterna är" eller "Hur nära deadline som de är".
--- Översikt ---
- Övergripande strategi/handlingsplan skall kunna visas överst på sidan så att man snabbt får en känsla av vad målet är och hur sub-uppgifterna leder fram till detta.
- Det skall gå att markera vilka/vilken uppgift man för närvarande jobbar med, framför allt för att de andra i projektet skall kunna se.
- Det skall gå att se (visualiserat) om en uppgift är beroende av att en annan uppgift är färdig innan den kan påbörjas eller bli färdig. Detta skall gå att göra utan att uppgiften hör till samma person. Dvs om man sorterat uppgifter efter person så ser det ut såhär:
Erik:
Uppgift 1A
>Uppgift 2A (kräver att uppgift 1A är klar)
Peter:
Uppgift 1B
Uppgift 2B
>Uppgift 3A (kräver att uppgift 2A är klar)
- Av ovanstående följer att man måste kunna ge varje uppgift ett prioriteringsvärde, datum för deadline, vem som är ansvarig, hur lång tid uppgiften beräknas ta, om uppgiften är beroende av slutförandet av en annan uppgift.
--- Föreslå uppgifter till andra ---
- Det skall gå att lägga till uppgifter som inte är specifika för en viss person. Kan hamna under "Saker som skall göras" istället för en persons uppgifter.
- Det skall gå att föreslå uppgifter under "Saker som skall göras" till personer som man tycker/tror skulle kunna göra dom till sina egna uppgifter.
- Det skall gå att föreslå uppgifter under "Förslag" eller "Brainstorming"
De tre ovanstående går rimligtvis att lösa genom att man helt enkelt kan föreslå någon att ta på sig en uppgift, vem den än hör till för tillfället. Då kan man ju skapa en person som heter "Förslag" eller "Saker som skall göras" eller vad man vill.
Inspiration
Det finns lite inspiration att ta från gantscheman, tex www.gantter.com
Annars vet jag i dagsläget inte var det går att få inspiration. Kom gärna med förslag.
Skapa
Så. Om det nu inte finns något liknande tillgängligt, hur föreslår ni att man skulle gå tillväga för att skapa det? Är det någon som skulle vara intresserad av att skapa det tillsammans med mig? Har ingen kunskap inom programmering, så jag skulle i så fall kunna hjälpa till på den logisk och logistiska sidan i hur det skulle vara uppbyggt grafiskt så att man förstår och det blir lättbearbetat för användarna.
Mvh/Tullen
HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.