Modda ett Fractal Design Define XL för riktig vattenkylning!

Permalänk
Medlem

Modda ett Fractal Design Define XL för riktig vattenkylning!

Tjena Sweclockers! Jo det är ju så här att jag har börjat att bli lite sugen på att skaffa mig "riktig" vattenkylning, men problemet är ju hur jag ska kunna modda detta chassi för att kunna få in ett 360 kit ifrån EK på bästa sätt? Så kom gärna med tips och idéer med bilder etc hur jag ska kunna lösa detta

MVH tingkan

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk

Sälj det och köp ett Switch 810!

Nej men Ta bort några hårddiskvaggor. (är inte precis så duktigt på det här men har en aning om hur du kan göra)
Sen till ditt system behövs Ens en 360 radiator?
Dubbla 120? Eller en 240, och värsta fall en 120 till?
Men tex om du kör på en 120+ 240 så tex 240 där vaggorna sitter i botten? Eller i toppen om du fixar något smart med den? Sen en 120 får man alltid plats någon stans. Lycka till! Låter det mer ingående beskrivningarna hur du kan göra till proffsen.

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Sälj det och köp ett Switch 810!

Nej men Ta bort några hårddiskvaggor. (är inte precis så duktigt på det här men har en aning om hur du kan göra)
Sen till ditt system behövs Ens en 360 radiator?
Dubbla 120? Eller en 240, och värsta fall en 120 till?
Men tex om du kör på en 120+ 240 så tex 240 där vaggorna sitter i botten? Eller i toppen om du fixar något smart med den? Sen en 120 får man alltid plats någon stans. Lycka till! Låter det mer ingående beskrivningarna hur du kan göra till proffsen.

Tack för ditt svar! Detta ska funderas på Hoppas det kommer in mer förslag

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk

Prova att söka lite i forumet, jag vet att det finns byggloggar för XL-chassin.
Jag vet inte måtten på chassit, men taket borde vara den plats där radiatorn lättast borde få plats.
Något som ofta ställer till problem med den monteringen är avståndet mellan tak och moderkort. Om inte radiator och fläktar får plats så kommer du få göra delar av monteringen utanför chassit. Med rätt fläktar så kan det se riktigt bra ut.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Proffsmobbare

Såga upp för ett 360-galler i toppen.

Sätt dit 3st tysta/lågvarviga fläktar i pull, termofysiken tar hand om resten.

Permalänk

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Här har du mitt projekt jag håller på med just nu, där jag moddar för att vattenkyla FD Define XL

Hoppas du kan hitta lite tips och lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Såga upp för ett 360-galler i toppen.

Sätt dit 3st tysta/lågvarviga fläktar i pull, termofysiken tar hand om resten.

Ja jag får nog ta och köra på den lösningen till att börja med iaf!

En 360 borde väl räcka till att kyla mina delar utan problem ?

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Här har du mitt projekt jag håller på med just nu, där jag moddar för att vattenkyla FD Define XL

Hoppas du kan hitta lite tips och lycka till!

Ett mycket snyggt projekt du håller på med petersson

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av tingkan:

Ja jag får nog ta och köra på den lösningen till att börja med iaf!

En 360 borde väl räcka till att kyla mina delar utan problem ?

En 120.3 brukar räcka till ca 350-400W av värme, beroende på modell. Så ja, utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

En 120.3 brukar räcka till ca 350-400W av värme, beroende på modell. Så ja, utan problem.

Ja tänkte väl det Hur går det för dina projekt Laine?

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Skrivet av tingkan:

Ett mycket snyggt projekt du håller på med petersson

Kul att du gillar det och tack för komplimangen! Ditt blir nog också hur bra som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Kul att du gillar det och tack för komplimangen! Ditt blir nog också hur bra som helst

Ja får väl hoppas det den dagen man orkar dra igång projektet

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk

Du kan kolla min bygglog så kanske du finner några av dina svar, och kanske lite inspiration -

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Permalänk
Medlem

Inte läst kommentarerna, men om du ska få in en 360rad har du bara två möjliga ställen att placera den på som jag ser det och det är i fronten och i taket.

Personligen hade jag kollat om det hade gått att få in två st 240rads i botten där hårddiskarna sitter.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin1992:

Du kan kolla min bygglog så kanske du finner några av dina svar, och kanske lite inspiration -

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Skrivet av Jerkanftw:

Inte läst kommentarerna, men om du ska få in en 360rad har du bara två möjliga ställen att placera den på som jag ser det och det är i fronten och i taket.

Personligen hade jag kollat om det hade gått att få in två st 240rads i botten där hårddiskarna sitter.

Vackert bygge Kevin! Ja jag ska nog allt kunna hitta nått användbart som man kan göra till mitt chassi
Ja Jerkanftw det är nog dom ända ställena, men kör på taket som det lutar åt nu faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |