Köp av ny GPU! Behöver råd!!

Permalänk
Medlem

Köp av ny GPU! Behöver råd!!

Tjenare alla "clockers", helt ny på detta forum och hoppas få svar på de frågor som gått omkring i huvudet på mig ett bra tag!

Har för tlllfället en urgammal Radeon HD 3850 256mb som jag hållt kärt i ca 4-5 år. Hon har gått som en dröm och aldrig misslyckats att köra något spel på åtminstonde medium inställningar utan lagg (inklusive crysis osv!) med endast 2GB DDR2 och en dual core processor på 2.8 gHz. Håller denna GPU nära hjärtat men det är dags att byta!

Har tänkt på en ASUS Geforce GTX 560 1GB DirectCU II TOP för att hålla kostnaderna till ett rimligt pris. 1889:- går den GPU'n för och ska utföra alla spel alldeles gallant på högsta inställningar enligt reviews av IT-veteraner.

Det största problemet jag har (vet inte riktigt om det är ett problem) är att min PSU är på 500w. Detta har jag i mitt system för tillfället (tänkt o uppgradera i framtiden)
AMD Athlon II X2 64 5000+ (överklockad från 2.6 till 2.8 gHz) - Processorn drar ca 65w
Asus M2N68 PLUS Moderkort (endast tillfälligt eftersom mitt MSI kort dog)
CD Läsare - Ca 30-35 watt
2GB DDR2 (2X 1 GB) dessa går väl ochså på ca 30 watt
250GB HDD - Ca 30 watt vid uppstart, 15 watt vid idle och 20 vid användning

GTX kortet använder 2 st 6pin + PCI-E portens ström vilket blir 75w x2. PCI-E'ns ström ligger väl på runt 150w?

65+35+30+30+150+75+75 = 460 exclusive alla fläktar som knappast kommer ta krämen ända upp tiill 500w.

Är det ok att vara så nära PSU'ns max gräns eller borde jag uppgradera?

Har tänkt och börja med en ny GPU först och sedan köpa resten pga budget och att mitt nuvarande system kan anses som ett medelklass gaming system.
(Detta var nära det bästa man kunde få för pengarna för 5-6 år sen)

För att sammanfatta det hela så skulle jag vilja veta om jag ska byta PSU med nytt köp av GPU eller inte. Kortet är redan överklockat från fabriken så det behöver jag ej pilla på.

Tacksam för ett snabbt svar. Ge gärna tips o råd!

Tack i förväg!

/Dave

Permalänk
Medlem

Jag kör ett 560 på en 500w PSU utan några problem, dock är de flesta av mina delar bra mycket nyare och möjligtvis snålare på så vis. Men jag kan inte tänka mig att det skulle bli ett problem.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700x RAM: 16GB (2x8192MB) 3200 MHz
Grafik: Zotac GTX 1080 Moderkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (rev. 1.0)
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M

Permalänk
Medlem

Den kommer bli bra, processorn borde du nog uppgradera till en lite nyare och bättre, tex en i3. Det kommer att räcka bra med ett 500w nätagg till den setupen

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Den kommer bli bra, processorn borde du nog uppgradera till en lite nyare och bättre, tex en i3. Det kommer att räcka bra med ett 500w nätagg till den setupen

Jag hade tänkt en AMD FX 4170 Quad core 4.2 gHz AM3 processor i framtiden. Den går väl lugnt över i3:an? Behöver byta moderkort ändå Är dock mer en AMD fanboy. Anses inte Intels I-serie som processorns "apple"? Dvs att det finns billigare allternativ som är lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dovidteh:

Jag hade tänkt en AMD FX 4170 Quad core 4.2 gHz AM3 processor i framtiden. Den går väl lugnt över i3:an? Behöver byta moderkort ändå Är dock mer en AMD fanboy. Anses inte Intels I-serie som processorns "apple"? Dvs att det finns billigare allternativ som är lika bra.

Tror faktiskt att det ligger till som så att Intel har jobbat upp ett litet teknologiskt försprång under de sista åren, och därmed som regel levererar starkare processorer. Men sen handlar det ju också om personlig smak och tycke.

EDIT: Men bättre än en i3a är ju definitivt just den AMD-varianten, dock vet jag inte om den klarar sig i närkamp med ivy bridge i5or och i7or, i alla fall inte k-modellerna med måttlig överklock.

EDIT2: som grafen visar, klarar den sig inte ens mot äldre generationens intel-processorer, som ändå är bra mycket lägre klockade.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700x RAM: 16GB (2x8192MB) 3200 MHz
Grafik: Zotac GTX 1080 Moderkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (rev. 1.0)
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M

Permalänk
Medlem

Hejdär!

Trevliga Grafikkort på marknaden är helt klart GTX670 Gigabyte, levererar sjukt bra i tester och den kommer med 3 fläktar vilket resulterar i väldigt låga tempraturer i load

Radeon 7950 ruskigt bra! sen så är inte 7870 så pjokigt de heller.

560 Funkar fint, men det är ju snart som 660 kortet kommer om du är kyrlig nog så kan du ju vänta på det?

men rekomenderar åtminstånde 650W nätagg till alla korten så du har lite ström över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dovidteh:

Jag hade tänkt en AMD FX 4170 Quad core 4.2 gHz AM3 processor i framtiden. Den går väl lugnt över i3:an? Behöver byta moderkort ändå Är dock mer en AMD fanboy. Anses inte Intels I-serie som processorns "apple"? Dvs att det finns billigare allternativ som är lika bra.

Eftersom nästan alla nya spel idag tyvärr utnyttjar högst 4 kärnor så står sig i3 även bra mot de åttakärniga FX-processorerna. Speciellt i spel som Starcraft 2 och Crysis 1 skulle i3 vara det snabbare alternativet.

Ditt nuvarande, tillfälliga, moderkort stödjer dock vissa Phenom II X4/X6 och Athlon II X4-processorer ifall du uppdaterar till senaste BIOS.

Officiellt processorstöd för ditt nuvarande moderkort
http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM2Plus/M2N68_PLUS/#CPUS

Permalänk
Medlem

Gällande grafikkortet, så kan man ju nämna att top-varianten av Asus kort endast skiljer sig från standard-direct CUII i det att GPUn är handplockad för att stå sig bättre vid överklockning, så om du inte har några planer på det så kan spara en slant på att ta en vanlig DirectCU.
Webbhallen har aningen billigare av båda sorter:
DirectCU II top
DirectCU

Men om du ska köpa av CDON, glöm inte Sweclockersrabatten!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700x RAM: 16GB (2x8192MB) 3200 MHz
Grafik: Zotac GTX 1080 Moderkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (rev. 1.0)
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M

Permalänk
Medlem

Tack för de snabba svaren! Väldigt tacksam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dovidteh:

Det största problemet jag har (vet inte riktigt om det är ett problem) är att min PSU är på 500w.

Jag har ett nätagg på 520W och jag har ett GTX680-DC2O som är överklockat till 1250MHz. Du klarar dig. Garanterat. ;]

Permalänk
Medlem

Hej!

500W räcker utmärkt till ett gtx 560.

Kika här om du är osäker: http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

| Sharkoon Rebel 9 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K @4.3Ghz | CM Hyper 212 Plus | GTX 580 3GB PhysX | Corsair TX V2 650W | Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS |

Permalänk
Skrivet av Dovidteh:

Jag hade tänkt en AMD FX 4170 Quad core 4.2 gHz AM3 processor i framtiden. Den går väl lugnt över i3:an? Behöver byta moderkort ändå Är dock mer en AMD fanboy. Anses inte Intels I-serie som processorns "apple"? Dvs att det finns billigare allternativ som är lika bra.

skulle inte en amd phenom 965 Be vara bättre?
mycket överklocknings potential också
https://www.inet.se/produkt/5308642/amd-phenom-ii-x4-965-3-4g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

skulle inte en amd phenom 965 Be vara bättre?
mycket överklocknings potential också
https://www.inet.se/produkt/5308642/amd-phenom-ii-x4-965-3-4g...

Den processorn hade jag tänkt mig. Rätt prisklass och helt ok prestanda för medelklass gamern.

Permalänk
Medlem

Vill ändå slå ett slag för i5an, har du råd med ~1900 så är 2500k/3570k oslagbara gällande gameing.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700x RAM: 16GB (2x8192MB) 3200 MHz
Grafik: Zotac GTX 1080 Moderkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (rev. 1.0)
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

skulle inte en amd phenom 965 Be vara bättre?
mycket överklocknings potential också
https://www.inet.se/produkt/5308642/amd-phenom-ii-x4-965-3-4g...

Skrivet av Dovidteh:

Den processorn hade jag tänkt mig. Rätt prisklass och helt ok prestanda för medelklass gamern.

Tyvärr piskar i3orna den i spel. Det är i så fall om du skulle utnyttja överklockningen som du kan vinna något där. (+ om du inte behöver köpa nytt mobo)

Sen så, det är ingen här som vet vad det är för märke samt ålder på nätagget.
Är det hyffsat kommer det funka, annars, mnjaaa, jag hade inte belastat det med ett 560Ti om det inte är bra. Ett 560Ti drar väl ~175w om jag inte har fel för mig.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Tyvärr piskar i3orna den i spel. Det är i så fall om du skulle utnyttja överklockningen som du kan vinna något där. (+ om du inte behöver köpa nytt mobo)

Sen så, det är ingen här som vet vad det är för märke samt ålder på nätagget.
Är det hyffsat kommer det funka, annars, mnjaaa, jag hade inte belastat det med ett 560Ti om det inte är bra. Ett 560Ti drar väl ~175w om jag inte har fel för mig.

GTX 560 drar PCI-E portens ström på 150w samt 2st 6 pin kontakter

Det ligger just ny mellan MSI Radeon HD7850 1GB OC
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157837-msi_radeon_hd7...
Och GTX'en

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dovidteh:

GTX 560 drar PCI-E portens ström på 150w samt 2st 6 pin kontakter

Det ligger just ny mellan MSI Radeon HD7850 1GB OC
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157837-msi_radeon_hd7...
Och GTX'en

75w är väl PCIe-portens ström.
Det var ett bra pris på 7850, för det priset hade jag tagit 7850.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H