integrerad grafikkrets intel core 2 duo vs integrerat grafikkort vs nytt grafikkort

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

integrerad grafikkrets intel core 2 duo vs integrerat grafikkort vs nytt grafikkort

Nu är det så att grafikkortet har gått sönder på vår gamla dator, och jag tänkte att man kanske skulle ta och byta några delar. Nu sitter det ett moderkort från msi i den med en intel core 2 duo 2,4ghz, och 1gb ddr2-ram. Jag hade tänkt byta ut moderkortet och ramminnet, för att sedan köra på den integrerade grafiken i antingen moderkortet eller processorn. Men jag undrar hur pass bra grafikkretsen är i en intel core 2 duo jämfört med moderkortet i länken nedan? Det kanske är värt att köpa ett billigt grafikkort som jag stoppar in istället?

hade tänkt köpa dessa två, plus eftermarknadskylaren kanske:
http://www.pixmania.se/se/se/10820224/art/asus/p5g41t-m-lx3.h...
http://www.pixmania.se/se/se/11531677/art/patriot/pc-minne-g2...
http://www.pixmania.se/se/se/10609268/art/cooler-master/coole...

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

ingen med erfarenheter av denna processor? skulle vara najs, då jag knappt kan hitta något själv på nätet

Skickades från m.sweclockers.com

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av andy90001:

ingen med erfarenheter av denna processor? skulle vara najs, då jag knappt kan hitta något själv på nätet

Skickades från m.sweclockers.com

Beror vilken CPU du har, intel core 2 duo 2,4ghz är ett ganska luddigt begrep, är nog också därför ingen svarar
Finns flera som passar in på din beskrivning, så var lite mer exakt.

Men nåja inbyggda grafiket på moderkortet är om jag kommer ihåg rätt GMA4500 och den är inte mycket att hänga i granen, men beror på vad datorn ska användas till självklart, HD film nja ingen höjdare, spel nej kanppast, kontorsarbete och surf, japp funkar

Om din CPU inte är en C2D Q6600 skulle jag nog byta ut CPU också, så kan du sätta betydligt modernare, och bra mycket snabbare saker, utan att det ökar på priser mer än kanske 600:-
Och man kan använda den till lite mer.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av ggustavsson:

Beror vilken CPU du har, intel core 2 duo 2,4ghz är ett ganska luddigt begrep, är nog också därför ingen svarar
Finns flera som passar in på din beskrivning, så var lite mer exakt.

Men nåja inbyggda grafiket på moderkortet är om jag kommer ihåg rätt GMA4500 och den är inte mycket att hänga i granen, men beror på vad datorn ska användas till självklart, HD film nja ingen höjdare, spel nej kanppast, kontorsarbete och surf, japp funkar

Om din CPU inte är en C2D Q6600 skulle jag nog byta ut CPU också, så kan du sätta betydligt modernare, och bra mycket snabbare saker, utan att det ökar på priser mer än kanske 600:-
Och man kan använda den till lite mer.

Det är en sådan vi har!
Men om man skulle byta till en i3-2100, ett p67-moderkort och 8gb ram-minne. Skulle det vara en bra uppgradering då? Är 8 gb lite overkill?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Idag är inte 8Gb overkill, och med tanke på dom låga priserna så finns det ingen anledning att gå under 8Gb heller.

Visst skulle det vara en bra uppgradering med vad du föreslår, bra mycket mer krut i sakerna också.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av ggustavsson:

Idag är inte 8Gb overkill, och med tanke på dom låga priserna så finns det ingen anledning att gå under 8Gb heller.

Visst skulle det vara en bra uppgradering med vad du föreslår, bra mycket mer krut i sakerna också.

okej! har du någon aning om hur bra amd a8 3870k:s grafikkrets står sig till skillnad mot i3:an?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av andy90001:

okej! har du någon aning om hur bra amd a8 3870k:s grafikkrets står sig till skillnad mot i3:an?

http://www.sweclockers.com/recension/15019-amd-a8-3870k-och-a...

Citat:

Resultaten toppar samtliga listor, och avståndet ned till Intel HD Graphics 2000 i Core i3 2120 är markant.

Citera för svar

Asus Prime X370-Pro | AMD Ryzen 7 1800X | G.Skill Flare X AMD Series
16GB 3200MHz DDR4 | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2010

Dator: Clevo p370em 680m sli Dell xps m1730 8800gtx (såld) Alienware m17x r2 5870m (såld) Msi gx660r 5870m (såld), Alienware M18x R2 7970m cf (såld)
Konsoll: Ps3 ca 100 spel på hårddisken. Ca 60 spel på skiva. 15 platinum och 1300+ trophies
Ljud:: Reciever: Yamaha RX-V771, Front: Blue Diamond: Rear: Black Ruby Cent: Black Ruby C

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Det blir troligen ett paket med 3870k. Kör nog dock min beställning från billigaste möjliga sida, via prisjakt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Hoppas inget går sönder/trasigt vid leverans då för du kommer inte få några nya grejor denna sidan midsommar från tex pixmania..

Skrivet av andy90001:

Det blir troligen ett paket med 3870k. Kör nog dock min beställning från billigaste möjliga sida, via prisjakt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av ishink:

Hoppas inget går sönder/trasigt vid leverans då för du kommer inte få några nya grejor denna sidan midsommar från tex pixmania..

blir nog troligen inte pixmania! har läst recensioner där ifrån!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Jag sitter just i tankarna på ett 3870k system och har plockat ihop ett på prisjakt http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2166441&view=m
Har redan chassi och nätagg därför finns det ej med i listan.
Minnena ska fungera med moderkortet och är lowprofile för att öka chansen att ny kylare ska passa, 8 GB för att det ändå är så billigt, kan spara 200 på att ta 4.
Dock ej kollat om kylaren passar rent fysiskt, men hade tänkt prova med orginalkylaren först och mäta lite på om den passar, ligger mest med för att få ett "korrekt" totalpris på systemet.

Processor är vald för att den är prisvärd, kan spara nån 50 lapp men för att göra större besparingar får man gå ner på en a6-3500 men då är den bara 3 kärnig så därför blir det en 3870k. Egentligen hade jag velat haft a8-3820, 65w varianten av processor men den verkar inte säljas i Sverige (finns inte på prisjakt, då orkar jag inte leta mer...). Detta för att få ett svalare och tystare system. Kan man hålla sig lite så kommer det snart nya a-8 och a-10 prollar men då måste hela systemet göras om då det är annan processorsockel.

Moderkortet är valt för bra pris mot vad det kan (usb3 osv) och det kan koppla samman processorns integrerade grafik med ett diskret grafikkort om man skulle vilja det i framtiden (få bättre prestanda plus extra/andra videoutgångar, displayport tex)

Tilläggas skall att jag optimerat för att handla på cdon och misco då jag bor i lidköping (där misco har butik) och på cdon har jag lite rabattkoder men billigast är proshop och priset blir då 2171 plus frakt sek i skrivande stund.

Samt att jag INTE köpt och provat systemet så kan ej garantera att det fungerar.

Laptop: ASUS UL30VT CPU: Intel SU7300@1,9 GHz (stock 1,3 fabriksklockad till 1,7) GPU 1: Nvidia GeForce G210m @ 750/850 (stock 606/790) GPU 2:Intel GMA X4500MHD (växlingsbar grafik) RAM: 4 GB SSD: Crucial M4 128 GB OS: Windows 8.1 PRO N med fungerande växlingsbar grafik
Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbaka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av andy90001:

blir nog troligen inte pixmania! har läst recensioner där ifrån!

Känner igen det där. "Pixmania var jäkligt billiga och jag skulle beställa, men sen läste jag några omdömen..."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Tumaas:

Känner igen det där. "Pixmania var jäkligt billiga och jag skulle beställa, men sen läste jag några omdömen..."

har faktiskt tagit risken att köpa ett grafikkort därifrån, och man får ju alltid varorna och frakten är snabb med tanke på att den kommer från frankrike. men om det går sönder så är det ju lite kört...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av ishink:

har du någon koll på hurvida proshop.se är?