10% av normal prestanda med 560Ti?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

10% av normal prestanda med 560Ti?

Jag har nu fått detta problem vid upprepade tillfällen, inte varje dag men rätt ofta ändå. När jag startar ett spel (BF3 eller MP3 just nu) så får jag bara några enstaka fps, t.ex. 7 fps jmf med 90 fps normalt, och det laggar något helt otroligt. När jag tittar i MSI Afterburner så verkar både core clock, shader clock och memory clock gå upp helt normalt under belastning. Däremot går core temp och fan speed inte upp och prestandan är som sagt max 10% av vad den ska vara normalt. Har nyaste drivrutinerna men vad jag minns så har detta även inträffat med äldre drivrutiner. Är det någon annnan som har erfarenhet av liknande problem? Det som oroar mig lite är att detta problem tycks uppstått oftare på senare tid. Vad kan det vara som orsakar detta enorma prestandabortfall trots att alla clocks på grafikkortet tycks gå upp på max som helt normalt vid belastning? Kan det vara något strul med moderkortet och t.ex. dess PCI-E buss?

EDIT: När detta problem uppstår måste jag boota om datorn för att det ska fungera normalt igen.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Corsair TX 650W - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H