Ersättningsprodukt vid moderkortsreklamation hos Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Huruvida det nya kortet råkar vara bättre än det gamla är helt irrelevant, det som är avgörande är om Inet kan matcha funktionaliteten hos det defekta kortet på något annat sätt. Kan de inte det får de helt enkelt erbjuda ett sabretooth Z77 eller pengarna tillbaka.

vad hade hänt om de hade valt att byta namn på serien dåra?... och att sabretooth hade hetat eyeofsabre............
namnet är inte vad som ska vara avgörande, det är funkionaliteten, om ett moderkort har LIKVÄRDIG prestanda som det han hade då är det DEN han ska få...
X och Y har samma namn, MEN Y springer SNABBARE och är generellt BÄTTRE samt att Y är utav en högre klass.
X och Z är nästintill LIKVÄRDIGA, båda ger LIKVÄRDIG prestanda och är utav samma klass.

...

X är p67
Y är 77an
och Z är en p67a som typ...
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8P67_DELU...
eller något -.-

bara för att namnet är detsamma och att det har en look som är liknande som hans betyder inte att han har lagen på sin sida att få något som är betydligt bättre.... för om det var fallet... ja då skulle jag haft en ny psp vita, för den liknar min gamla psp - men icke, jag skulle haft dom nya Nike HyperDunks som K.Bryant har, för de liknar mina... nej, tyvärr det funkar inte så.

och funktionaliteten är detsamma hos ALLA moderkort - ALLA p67 moderkort, till och med x58 kan ta grafik kort med PCI-E 2.0 16X, dom ALLA kan ta en proccor som passar deras socket, (p67 1155 etc etc) om funktionaliteten ska vara likvärdig då kan han till och med få en

http://www.inet.se/produkt/1902261/asus-p8z77-v-lx

....

DET ÄR SAKERNA I PAKETET SOM GÄLLER INTE UTSEENDET ELLER VERSION NUMRET. för om det var utseendet som gällde...då är vi tillbaka till stenåldern och till Apple´s ideologi på hur allt är - ju snyggare = bättre och snabbare...självfallet inte. döm inte en bok utifrån omslaget, döm inte hunden efter håret etc etc etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

bara för att namnet är detsamma och att det har en look som är liknande som hans betyder inte att han har lagen på sin sida att få något som är betydligt bättre.... för om det var fallet... ja då skulle jag haft en ny psp vita, för den liknar min gamla psp - men icke, jag skulle haft dom nya Nike HyperDunks som K.Bryant har, för de liknar mina... nej, tyvärr det funkar inte så.

De egenskaper som utmärker Sabretooth är väl inte bara visuella?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

De egenskaper som utmärker Sabretooth är väl inte bara visuella?

till viss del, jo, det enda som utmärker sabretooth är deras "shield" som ska - enligt dom - ge högre värme spridning och resultera med att komponenter på moderkortet har en lägre temperatur... detta är dock inte fallet - det ger en viss värme spridning ... upp till 3c enligt vissa reviews... och upp till 6c om man använder stock kylaren som medföljer intels prolle...

vet inte vad ni tycker men.... jag har p8p67 pro rev 3.1 och min prolle cpu under idle är 35-39c och under en session med bf3 eller efter lite renderings arbete = 57-64c
moderkortets komponenter stannar dock på c:a 35-41c...

och enligt http://vr-zone.com/articles/asus-sabertooth-p67-tuf-review-do...

så är sabretooth bara ett PR trick i mina ögon... folk som tror på "MOAR IS MOAR" verkar ha en tendens att köpa dessa...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheDaemon:

Ganska dålig jämförelse tyvärr.
Vad tror du skulle hända om din Fiat 500 från förra månaden, med alla garantier osv kvar, gick sönder på grund av felkonstruktion? Om de sedan i måndags började sätta in andra reglage till fönsterhissar, annan klädsel, och ett nytt chip som ger en effektökning på 3 kW. Synd, blir ingen bil?

Tänka sig att det fanns folk som t.o.m misslyckades att förstå denna symboliska jämförelse, vart är världen på väg egentligen, datorer har verkligen fördummat människan för mycket

Skrivet av TheDaemon:

DET ÄR SAKERNA I PAKETET SOM GÄLLER INTE UTSEENDET ELLER VERSION NUMRET. för om det var utseendet som gällde...då är vi tillbaka till stenåldern och till Apple´s ideologi på hur allt är - ju snyggare = bättre och snabbare...självfallet inte. döm inte en bok utifrån omslaget, döm inte hunden efter håret etc etc etc...

Ööööh, när sade dem det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Ööööh, när sade dem det?

är väll inget någon sa, det är bara så det är, har själv 2 apple datorer hemma. deras ideologi är liknande, där produktens utseende sätter värdet på produkten och inte dess komponenter, detta är dock kanske allmänbildningen som passerat dina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

vad hade hänt om de hade valt att byta namn på serien dåra?

Eftersom du inte vet utan bara gissar så kan jag förklara. Om jag har köpt ett moderkort för en speciell funktion, låt oss säga att det har fyra stycken ISA-portar och det sedan går sönder och ej kan repareras så innebär en likvärdig vara ett nytt moderkort som har minst fyra-ISA portar. Kan det nya kortet åka till månen och baka scones och räkna en miljard decimaler på pi tre gånger snabbare så är det fortfarande likvärdigt. Däremot är ett kort som bara har tre ISA-portar inte likvärdigt även om det annars är bättre i alla andra hänseenden. Har en produkt en enda funktion kan man förenkla och säga att "är den minst lika snabb/rund/gul som den trasiga är den likvärdig", men vad gäller moderkort är det bra mycket mer än ren prestanda som är relevant. Det är alltså inget amalgam av diverse funktioner som avgör om varan är inskaffad för en speciell funktion. En kund som köper en studsboll för att den blinkar blått när den studsar nöjer sig med en ny stydsboll som även den blinkar blått, medan en kund som köper en studsboll just för att den tappar som högst 9% av sin rörelseenergi per studs och väger mellan 47 och 64 gram förväntar sig en utbytesboll som faller inom dessa parametrar men struntar fullständigt i om den blinkar blått, orange eller för den delen neonbrunt.
Namnet, som du försöker raljera över, är inget som har relevans i jämförelsen eftersom det inte är någon funktionalitet. Köper man märkeskläder däremot kan det mycket väl ha relevans.

Huruvida kortet TS eftersöker är det enda likvärdiga har jag inte en aning om och tänker inte heller lägga någon energi på att jämföra. Eftersom varken du eller jag har någon aning om vad som fick TS att köpa just detta kort är det också helt bortkastat att spekulera i vad som faktiskt är likvärdigt så vi är tillbaka vid vad jag skrev i mitt förra inlägg:
Kan Inet inte matcha den för TS avgörande funktionaliteten med något annat kort än detta sabretooth Z77 får de helt enkelt erbjuda hnom ett sådant eller betala tillbaka pengarna ursprungskortet köptes för.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Eftersom du inte vet utan bara gissar så kan jag förklara. Om jag har köpt ett moderkort för en speciell funktion, låt oss säga att det har fyra stycken ISA-porta..................

det enda som utmärker sabretooth är dess "thermal shield" utan den, kan den lika gärna heta..

p8p67 less deluxe edition - grey edition...... vilket det är typ, förutom "thermal armor"

TUF Thermal Armor - Total Airflow-Boosting Heat Dissipation (....? ja du, speedfan kan ju "boosta" airflow, asus suite 2 kan "boosta" airflow, deras thermal armor dock, själva "skölden" som sitter ovanpå moderkortet har dock ingen påverkan utöver felmarginaler dvs. 1-4c och är nog den enda vettiga förklaringen till varför man vill ha detta moderkort, då allt annat är EXAKT samma sak som alla andra high-end modeller utav asus...)
TUF Thermal Radar - Real Time Temp Detection and Heat Removal (vilket alla moderkort har...lol)
TUF Components [Alloy Choke, Cap. & MOSFET; Certified by Military-standard] - Certified for Tough Duty (......vilken militär standard då? det finns nog inget som heter "military-standard" och om det nu finns...vill jag gärna se deras ""military-standard" - certification""

med andra ord....total bullshit

lagt till shiet
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Flux69:

Ööööh, när sade dem det?

Det skulle vara positivt om du åtminstone såg till att försöka ha rätt namn när du citerar folk, det var inte jag som skrev det där om Apple. Tack.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheDaemon:

Det skulle vara positivt om du åtminstone såg till att försöka ha rätt namn när du citerar folk, det var inte jag som skrev det där om Apple. Tack.

Sorry, blev något galet när jag skulle korta ner det han skrev (den som skrev det)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Prova att pm:a Inets representant här på forumet och kolla vad han säger. Skulle de byta ut kortet mot ett z77 känns ju det som ren goodwill. Du ska ha ett likvärdigt dvs p67/z68.

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Blow:

Prova att pm:a Inets representant här på forumet och kolla vad han säger. Skulle de byta ut kortet mot ett z77 känns ju det som ren goodwill. Du ska ha ett likvärdigt dvs p67/z68.

Läs gärna tidigare inlägg i tråden angående vad som är likvärdigt och inte (inkl bland annat ref till ARN).

Hur som helst:
Ärendet är nu åtgärdat. Inet hörde nu av sig och nu erbjöd de avhjälpande alternativt att häva köpet.

Stort tack till twit och Björn Endre.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.