Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag köpte nyss en Streacom F1CWS från England: http://www.quietpc.com/htpccases och det fungerade mycket bra så när som på att jag råkade välja Parcelforce för frakten (men det var ju inte butikens fel, jag hade kunnat ta någon annan fraktfirma). Allt som allt betalade jag ganska precis en tusenlapp.

Såhär 2 veckor efter, har du fått det? Byggt ihop? Är det tyst? Vad har du tänkt ha för komponenter i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foffi:

Såhär 2 veckor efter, har du fått det? Byggt ihop? Är det tyst? Vad har du tänkt ha för komponenter i?

Japp, det snurrar på fint. Fick hem paketet en vecka senare än utlovat pga Parcelforce (välj aldrig PF om det går att undvika!) men sen var det inga problem. Det är blir rätt trångt med två 2,5"-diskar, picoPSU och sladdar men det går. Mitt största problem var att kabeln mellan chassikontakten och picoPSU:n var på håret för kort så den ligger inte speciellt snyggt rakt över mobot. Allt som allt tryckte jag ner ett Asus J1900I-C, 4GB RAM, två 2,5"-diskar och en 80W picoPSU. På detta kör jag Kodibuntu.

Än så länge har jag inte monterat in någon fläkt så den är knäpptyst. Idle-temp är ca 45-50°C på CPU och 40°C på HDD. Jag glömde tyvärr kolla temperaturen sist jag kollade på film. Det finns plats för en liten fläkt, 40 eller 60 mm, men bara 10 mm tjock och sådana kryllar det inte av (speciellt inte om man vill att det skall vara tyst).

Lite finlir återstår för att få fjärrkontrollen och Flirc att fungera som jag vill ha det men allt annat fungerar mycket bra. 1000 kr inkl frakt är rätt mycket för en så enkel datorlåda men jag hittade inget annat som passade.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Japp, det snurrar på fint. Fick hem paketet en vecka senare än utlovat pga Parcelforce (välj aldrig PF om det går att undvika!) men sen var det inga problem. Det är blir rätt trångt med två 2,5"-diskar, picoPSU och sladdar men det går. Mitt största problem var att kabeln mellan chassikontakten och picoPSU:n var på håret för kort så den ligger inte speciellt snyggt rakt över mobot. Allt som allt tryckte jag ner ett Asus J1900I-C, 4GB RAM, två 2,5"-diskar och en 80W picoPSU. På detta kör jag Kodibuntu.

Än så länge har jag inte monterat in någon fläkt så den är knäpptyst. Idle-temp är ca 45-50°C på CPU och 40°C på HDD. Jag glömde tyvärr kolla temperaturen sist jag kollade på film. Det finns plats för en liten fläkt, 40 eller 60 mm, men bara 10 mm tjock och sådana kryllar det inte av (speciellt inte om man vill att det skall vara tyst).

Lite finlir återstår för att få fjärrkontrollen och Flirc att fungera som jag vill ha det men allt annat fungerar mycket bra. 1000 kr inkl frakt är rätt mycket för en så enkel datorlåda men jag hittade inget annat som passade.

Aha, du har en passivt kyld CPU, ja då blir det såklart tyst

Själv hade jag tänkte en HTPC/Plex server, så blir lite mer kraft i och därmed räckte inte j1900 till.

Som du säger, så är 1000 lite väl mycket... Funderar själv på att köpa Chieftec billiga från komplett (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1752929) med tillhörande nätdel. Verkar vara väldigt öppen, så osäker på hur det blir med ljudet bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foffi:

Aha, du har en passivt kyld CPU, ja då blir det såklart tyst

Själv hade jag tänkte en HTPC/Plex server, så blir lite mer kraft i och därmed räckte inte j1900 till.

Som du säger, så är 1000 lite väl mycket... Funderar själv på att köpa Chieftec billiga från komplett (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1752929) med tillhörande nätdel. Verkar vara väldigt öppen, så osäker på hur det blir med ljudet bara...

Ja, J1900 är helt passivt men blir nog i svagaste laget om man vill köra transcoding. Har själv lämnat Plex av olika anledningar och eftersom jag inte använder transcode så räcker både min HTPC och min filserver (HP N54L) för det jag använder dem till.

Mitt problem var istället att hitta ett tillräckligt snyggt och stilrent mITX-chassi som inte var en stor kub, jag behöver eg inte ens ha plats för två hårddiskar. Jag har läst några byggtrådar här på SweC där folk köpt Streacom-chassin med heatpipes och annat lullull, det kanske vore något för dig?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ja, J1900 är helt passivt men blir nog i svagaste laget om man vill köra transcoding. Har själv lämnat Plex av olika anledningar och eftersom jag inte använder transcode så räcker både min HTPC och min filserver (HP N54L) för det jag använder dem till.

Mitt problem var istället att hitta ett tillräckligt snyggt och stilrent mITX-chassi som inte var en stor kub, jag behöver eg inte ens ha plats för två hårddiskar. Jag har läst några byggtrådar här på SweC där folk köpt Streacom-chassin med heatpipes och annat lullull, det kanske vore något för dig?

Ja, jag har funderat på det, men Streacom med heatpipes går på 1800 (FC8 Alpha från quietPC). Så mycket pengar finns inte i budgeten för ett chassi. Kollade på Akasa Euler 120W, som kostar 1000 inkl. nätagg, men kräver då max 35W TDP. Det är just nu hetaste alternativet, även om jag var sugen på en pentium g3258 (nu igen för 499 på netonnet!). Den har en 53W TDP, så funkar inte då... Kanske bara väntar på skylake pentium, har ju börjat titta fram på prisjakt nu, och borde prestera bra på 35W. Borde bli rätt fet kombination med ett Akasa Euler!

Permalänk
Medlem

Hej.

Har, efter att blivit inspirerad av denna tråd, bestämt mig för att en fläktlös HTPC måste man ju ha. Har beställt ett fc-8 alpha chassi som är på väg samt streacom 150w psu. Frågan är bara vad man ska slänga in i övrigt. Har aldrig monterat ihop en dator men det löser sig nog . Har ni några rekommendationer på ram, moderkort, pcu som man bör satsa på? Har jag glömt något?
Vill ha
-16gb ram bara för att,
inbyggt wi-fi i moderkort, överklocknings-möjlighet. Ska vara skapligt lätt att montera, utan större ingrepp i chassit. Köpa nya heat-pipes går så klart bra.
-processorn får gärna ha så bra inbyggd gpu som möjligt utan att det springer i väg allför mycket i pris (typ 3000:-), AMD eller Intel? TDP max 95 men helst under 65W. Har kollat lite på I7 5775C, men kanske i dyraste laget och overkill i chassit, jag vet.
- SSD, 200+gb, har ingen NAS eller liknande

Sen har jag säkert glömt något.

Fan, lika bra att fråga, om man nu skulle vilja spela på samma burk, finns det möjlighet att helt enkelt dra en sladd, från moderkort till ett externt grafikkort, om man nu löser den fysiska biten med sladddragningen genom chassit?

Vore tacksam för er hjälp

/ mvh RN

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocswe:

Hej.

Har, efter att blivit inspirerad av denna tråd, bestämt mig för att en fläktlös HTPC måste man ju ha. Har beställt ett fc-8 alpha chassi som är på väg samt streacom 150w psu. Frågan är bara vad man ska slänga in i övrigt. Har aldrig monterat ihop en dator men det löser sig nog . Har ni några rekommendationer på ram, moderkort, pcu som man bör satsa på? Har jag glömt något?
Vill ha
-16gb ram bara för att,
inbyggt wi-fi i moderkort, överklocknings-möjlighet. Ska vara skapligt lätt att montera, utan större ingrepp i chassit. Köpa nya heat-pipes går så klart bra.
-processorn får gärna ha så bra inbyggd gpu som möjligt utan att det springer i väg allför mycket i pris (typ 3000:-), AMD eller Intel? TDP max 95 men helst under 65W. Har kollat lite på I7 5775C, men kanske i dyraste laget och overkill i chassit, jag vet.
- SSD, 200+gb, har ingen NAS eller liknande

Sen har jag säkert glömt något.

Fan, lika bra att fråga, om man nu skulle vilja spela på samma burk, finns det möjlighet att helt enkelt dra en sladd, från moderkort till ett externt grafikkort, om man nu löser den fysiska biten med sladddragningen genom chassit?

Vore tacksam för er hjälp

/ mvh RN

Några spontana tankar från mig: Detta beror såklart på placering av chassit är och ifall det finns något luftflöde där; men överklockning kan du nog glömma, det är snarare underklockning (eller åtminstone sänkning av spänningen) som är aktuellt för att få en hanterbar temperatur ifall du tänker använda en processor med någorlunda bra kräm i. 5775C har samma TDP som A10 7800 i standardläge (som jag använder) men efter att ha kollat några tester drar 5775C mer ström både i idle såväl som i load vilket ger mer värme. Mitt FC8 Alpha (som står ganska fritt och inte har någon mekanisk hårddisk) blev dessutom verkligen brännhett innan jag sänkte A10 7800:s TDP till 45W genom BIOS.

Det är för övrigt ett ganska tufft chassi om du aldrig byggt en dator förut - mer specifikt heatpipesen är väldigt knepiga att få på plats utan att få kylpasta överallt.

Permalänk
Medlem

@AndraBullar:

Tack för svar. Ja att överklockning inte är aktuellt i det chassit förstår jag. Det var mer om man fick för sig att byta till ett med fläktar i framtiden.

Jag kanske var otydlig angående processorn, menade att 3000:- kanske var i högsta laget och att jag helst vill lägga lite mindre men ändå med så kompetent igpu som möjligt.

Kanske har jag underskattat svårighetsgraden på bygget men nu är det som det är

Mvh
RN

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocswe:

@AndraBullar:

Tack för svar. Ja att överklockning inte är aktuellt i det chassit förstår jag. Det var mer om man fick för sig att byta till ett med fläktar i framtiden.

Jag kanske var otydlig angående processorn, menade att 3000:- kanske var i högsta laget och att jag helst vill lägga lite mindre men ändå med så kompetent igpu som möjligt.

Kanske har jag underskattat svårighetsgraden på bygget men nu är det som det är

Mvh
RN

Äsch, håller du tungan rätt i mun och tar det metodiskt reder du garanterat ut det Vad gäller processorval tycker jag att A10 7800 med ett par snabba RAM-minnen är svårslaget sett till grafikprestanda och prislapp! Det finns såklart mer kraftfulla Intelprocessorer men då får man mycket sämre iGPU.

Permalänk
Medlem

Har äntligen tagit tag i saken. Har en brusande athlon x2 som htpc för tillfället.
Den nya jag har beställt är asrock q1900-dc itx. Fråga; finns det några kända problem här på forumet med nämnda kort? Tänker antagligen köra openelec och senaste kodi.

Gött med laptopladdare... Beställt en 90 w, för säkerhetsskull.

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Allt som allt tryckte jag ner ett Asus J1900I-C, 4GB RAM, två 2,5"-diskar och en 80W picoPSU i min Streacomlåda. På detta kör jag Kodibuntu.

Än så länge har jag inte monterat in någon fläkt så den är knäpptyst. Idle-temp är ca 45-50°C på CPU och 40°C på HDD. Jag glömde tyvärr kolla temperaturen sist jag kollade på film.

Om någon bryr sig så loggade jag 57 °C CPU-temp efter att ha tittat på 1080p-film i 1,5 h igår kväll. Blir det inte värre än så så låter jag nog bli att montera någon fläkt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Som sagt beställt en q1900 och ska bygga ny htpc.
Är det värt att lägga pengar på SSD verkligen? Stor skillnad mot ett usb3 minne? Kommer alltså köra openelec och kodi.

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem

@AndraBullar:

Återigen, tack för ditt svar.

Funderar på följande konfig:

https://www.komplett.se/product/851598/datorutrustning/moderk...
(Såhär tänker jag: Moderkortet och därmed sockeln kommer hänga med nån generation av cpu:er till, lika bra att ta något hyfsat påkostat med överklockningspotential. Om jag nu vill byta chassi i framtiden.)

https://www.komplett.se/product/855381/datorutrustning/proces...
(PCU håller säkert ett tag i en HTPC, därför ingen idé att överdriva)

https://www.komplett.se/product/851537/datorutrustning/minne/...

Funkar dessa tillsammans? Kan jag komma väldigt mycket billigare undan (typ 500+) så byter jag såklart inköpsställe förutsatt att det finns i lager.

Tacksam för svar

/RN

Permalänk
Medlem

16GB RAM i en HTPC är väl "lite" overkill...
Jag kör med 8GB i min ena (med Win 7) och använder sällan över 40%.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolle1:

Som sagt beställt en q1900 och ska bygga ny htpc.
Är det värt att lägga pengar på SSD verkligen? Stor skillnad mot ett usb3 minne? Kommer alltså köra openelec och kodi.

Skall du ha någon lagring i datorn i övrigt? En USB-pinne fungerar bra för systemfilerna men mindre bra för swap-filen. Har du tillräckligt med RAM bör du klara dig med en liten eller ingen swap-fil men om du har en lagringsdisk i datorn bör du skapa en separat swap-partition på den. Då är det inga problem att köra systemet från USB-pinnen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Skall du ha någon lagring i datorn i övrigt? En USB-pinne fungerar bra för systemfilerna men mindre bra för swap-filen. Har du tillräckligt med RAM bör du klara dig med en liten eller ingen swap-fil men om du har en lagringsdisk i datorn bör du skapa en separat swap-partition på den. Då är det inga problem att köra systemet från USB-pinnen.

Nä, det blir ingen övrig lagring. Har en hdd kopplad till router som htpc har åtkomst till. Ram kommer troligtvis bli 4 GB, är det tillräckligt? Swap, är det som ramminne fast tagit från hdd? Om man använder 16 GB USB minne kan swap vara där?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolle1:

Nä, det blir ingen övrig lagring. Har en hdd kopplad till router som htpc har åtkomst till. Ram kommer troligtvis bli 4 GB, är det tillräckligt? Swap, är det som ramminne fast tagit från hdd? Om man använder 16 GB USB minne kan swap vara där?

Skickades från m.sweclockers.com

Swap-minnet används när RAM-minnet blivit fullt och ett program begär att få mer plats. Då flyttas (swappas) en del av innehållet i minnet till hårddisken för att datorn ändå skall ha innehållet tillgängligt utan att behöva beräkna det på nytt. När det swappade innehållet efterfrågas swappas en annan del av minnet till hårddisken osv. Har man för lite RAM för det man använder datorn till blir det en hel del skrivningar fram och tillbaka på swap-disken och det mår inte USB-minnen bra av.

Dock upptäckte jag just att OpenElec inte behöver speciellt mycket RAM och utvecklarna har till och med valt att inte skapa någon swap-partition vid installation (nytt för mig). De tycker att 1 GB RAM räcker så du borde klara dig med 4GB och en usb-pinne för systemet.

http://wiki.openelec.tv/index.php?title=OpenELEC_FAQ#Can_I_en...

Lättast är väl att börja med enbart en USB-pinne och testa, fungerar det inte så är det ju bara att sätta dit en SSD i efterhand.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Ja, jag läste också det precis. Testsetup blir då 4 GB ram, 16 GB usb3 och ingen swap

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag beställt en cpu till mitt fc8 chassi, nämligen en i5-5675c, kommer jag behöva köpa en bordsfläkt för att få datorn att inte överhetta? Den kommer att stå helt öppet med "normal" rumstemp. just nu ca 23 grader och på sommaren ganska mycket varmare, närmare 30. Kommer att användas för film, musik och likn. lättare upprgifter.

Permalänk
Medlem

@AndraBullar:

Ingen som har några idéer om mitt påhitt ?

Permalänk
Medlem

Så Asrock q1900. Idlar med 41C, har inte mätt upp vid filmtittande än. Just nu står moderkortet helt utan låda, men lite instängt i tvbänken, dock en sida öppet uttåt. Fyfan vad härligt med fläktlöst. Hdd får ett usb3 minne arbeta som, verkar fungera bra.

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocswe:

@AndraBullar:

Ingen som har några idéer om mitt påhitt ?

Intressant val Lite overkill för en dator gjord för sådana här enklare uppgifter men om du planerar för att i framtiden återanvända komponenterna i en "riktig" dator kan det ju vara klokt!

Gällande temperatur får du prova dig fram. Min A10 7800 blev som sagt väldigt varm i 65W-läge men bara för att det är samma TDP som 5675C betyder ju inte det per automatik att de utvecklar lika mycket värme i alla lägen, och det är säkert lite olika förutsättningar hemma hos mig respektive hos dig. Det ordnar sig garanterat, du får prova dig fram

Permalänk
Medlem

@AndraBullar:

Ja visst är det Ja tanken är ju att det åtmindtone ska finnas möjlighet att återanvända delar i annat chassi. Sen om det blir så eller inte, det får man se.

Ska bli spännande att bygga första datorn. Blir lite trial and error, utan att ta sönder något förhoppningsvis. Och som sagt, får se hur det blir med värmen..

Permalänk

Jag har sedan tidigare en skrivbordsdator byggd med Streacom FC8 Evo, Gigabyte GA-H87N-WIFI och Intel Core i3 4330T. Den fungerar utmärkt, så när min Intel Atom HTPC var redo för pension bestämde jag mig för att sätta ihop en ny dator med det nya FC8 Alpha chassiet och en AMD Athlon.

Har nu satt ihop en HTPC med följande komponenter:
Streacom FC8 Alpha
ASRock AM1H-ITX
AMD Athlon 5350 2.05GHz
8 GB minne
30 GB SSD hårddisk

Bra:
- Extremt smidigt med externt nätaggregat som kopplas direkt till en kontakt på moderkortet. Man slipper Streacoms dyra nätaggregat och svårmonterade adapter. Det 19V nätaggregat man använder är det som säljs som reservdel till Asus och Toshiba laptops. Jag köpte mitt för drygt 200 kr på Tradera.

Dåligt:
- AM1 processorer fungerar dåligt trots att Streacom säger att det ska fungera. Jag fick såga av två "öron" på monteringsplattan (se bilden nedan). Dessutom passar "muttrarna" på baksidan dåligt och det är svårt att få "skruvarna med fjädrar" att ta gäng.
- Moderkortet ASRock AM1H-ITX kräver de korta heatpipsen, som i sin tur blir lite för korta. Förmodligen inget problem med TDP på 25W, men känns lite tveksamt.
- Ingen leverantör i Sverige verkar sälja Streacom längre. Fick beställa både chassiet och det korta heatpipsen från England.
- De två kablarna till USB-kontakterna på framsidan är löjligt styva. Så pass att jag var lite rädd att knäcka kontakten på moderkortet när "hyllan" för hårddisken skulle monteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeways:

Jag har sedan tidigare en skrivbordsdator byggd med Streacom FC8 Evo, Gigabyte GA-H87N-WIFI och Intel Core i3 4330T. Den fungerar utmärkt, så när min Intel Atom HTPC var redo för pension bestämde jag mig för att sätta ihop en ny dator med det nya FC8 Alpha chassiet och en AMD Athlon.

Har nu satt ihop en HTPC med följande komponenter:
Streacom FC8 Alpha
ASRock AM1H-ITX
AMD Athlon 5350 2.05GHz
8 GB minne
30 GB SSD hårddisk

Bra:
- Extremt smidigt med externt nätaggregat som kopplas direkt till en kontakt på moderkortet. Man slipper Streacoms dyra nätaggregat och svårmonterade adapter. Det 19V nätaggregat man använder är det som säljs som reservdel till Asus och Toshiba laptops. Jag köpte mitt för drygt 200 kr på Tradera.

Dåligt:
- AM1 processorer fungerar dåligt trots att Streacom säger att det ska fungera. Jag fick såga av två "öron" på monteringsplattan (se bilden nedan). Dessutom passar "muttrarna" på baksidan dåligt och det är svårt att få "skruvarna med fjädrar" att ta gäng.
- Moderkortet ASRock AM1H-ITX kräver de korta heatpipsen, som i sin tur blir lite för korta. Förmodligen inget problem med TDP på 25W, men känns lite tveksamt.
- Ingen leverantör i Sverige verkar sälja Streacom längre. Fick beställa både chassiet och det korta heatpipsen från England.
- De två kablarna till USB-kontakterna på framsidan är löjligt styva. Så pass att jag var lite rädd att knäcka kontakten på moderkortet när "hyllan" för hårddisken skulle monteras.

http://forumbilder.se/ECT1B/img-0906.JPG

Hej.
Har funderat på just denna uppsättning av moderkort och processor.
Fungerar det bra utan lagg och hack?
Tänker på hur svt play eller viaplay går, om du testat dem?

Permalänk
Skrivet av Pholmeen:

Hej.
Har funderat på just denna uppsättning av moderkort och processor.
Fungerar det bra utan lagg och hack?
Tänker på hur svt play eller viaplay går, om du testat dem?

Jag använder min HTPC till 99.9% att spela nedladdade mediafiler och det har fungerat utmärkt.

Viaplay har jag inte, men jag testade lite SVT Play. Det funkar någorlunda med små hack då och då. Vet inte varför då processorbelastningen ligger under 10%.

Permalänk

Hej på er,

Jag var en av dom som byggde denna precis i början. Nu tänkte jag uppgradera enheten med 5GHz nätverk och stöd för 4K. Vill bara bolla med er andra och se om jag är rätt ute.

Jag tänker mig ett grafikkort low profile med 1.4 HDMI samt ett externt nätverkskort (ASUS USB) för bättre fart mot min router RT-66u som sitter i hallen.

Tar tacksamt emot tips!

Visa signatur

i7 860

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svedenblad:

Hej på er,

Jag var en av dom som byggde denna precis i början. Nu tänkte jag uppgradera enheten med 5GHz nätverk och stöd för 4K. Vill bara bolla med er andra och se om jag är rätt ute.

Jag tänker mig ett grafikkort low profile med 1.4 HDMI samt ett externt nätverkskort (ASUS USB) för bättre fart mot min router RT-66u som sitter i hallen.

Tar tacksamt emot tips!

Vill bara tipsa om att du kan få lite problem med 5ghz och vissa asus-usb nätverkskort. Jag har en ASUS USB N53 N600 på min HTPC i sovrummet och det tog en stund utav felsökning/drivrutins-letande för att hitta något som fungerade med 5ghz, men det går iaf att lösa!

Som det är nu dock så sitter min router (rt-n56u) kanske 10 meter ifrån datorn med en ca 40cm tjock murad vägg mellan och jag får väl kanske 80/50 mbit till htpc'n - alltså helt utmärkt för vad den används till, och då sitter htpc'n nere på golvet.

Det är ett ganska välkänt problem, så när du väl börjar så installera inte asus egna drivar utan leta upp chipset drivrutiner.

Saxat från en recension på prisjakt:

Skrivet av :

Bra nätverkskort men som många andra nämner tycks det vara problem.
Börja först med att installera senaste drivrutinen (version 5.1.21.0 eller nyare) direkt från:
http://www.mediatek.com/en/downloads1/downloads/?sort=os
(Du behöver inte installera det medföljande verktygsprogrammet, enbart drivrutinen räcker.)

Det är så att 5ghz nätverk har svårt att hittas av detta usb kort ifall du överstiger kanal 48 och uppåt! Jag förstår inte varför medan mina andra enheter så som Samsung och iPad hittar nätverket utan problem!

Med andra ord i din router så kan det ställas in kanaler för det trådlösa nätverket, standard är på "auto" men det går att ställa in manuella kanaler.
Den begränsade ramen för detta usb kort tycks vara följande kanaler:
36, 40, 44, 48 - allt annat kommer inte kännas av på 5ghz

Permalänk

Jag köpte en USB-AC56 och än så länge går det hyffsat bra. 200mbit via speedtest och routern 15 meter bort i hallen.

Nu är det bara 4k lösningen kvar. Har en LG tv som stödjer 4k och det vore fint att få till något där. Ingen där ute som har en rekommenderad setup för 4k?

Har sett att det finns passiva kort som skall passa men det skulle skapa mer värme och jag är också lite tveksam till nättagget om det pallar?

Visa signatur

i7 860

Permalänk
Medlem

Fränt bygge! gillas starkt!

Visa signatur

||Xigmatek Elysium ||Intel i7 3770k @ stock || Noctua nh-u12p||MSI ASRock Xtreme4||12 gb Corsair Dominator 1600mhz DDR3 || Radeon R9 280X Toxic || A-DATA SP900 64GB ||Seagate Barracuda 1TB x 2 || Plexgear 700W || Logitech G710+ || Steelseries sensei || Creative Falat1ty ||