Prolimatech förebeder monsterkylare för Geforce GTX 680 och Radeon HD 7970

Permalänk
Melding Plague

Prolimatech förebeder monsterkylare för Geforce GTX 680 och Radeon HD 7970

Den som inte nöjer sig med vad partnertillverkarna har att erbjuda får inom kort ett alternativ från Prolimatech, som laddar upp inför hösten med den gigantiska grafikkortskylaren MK-26.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevlig bjässe, hoppas på recension snart!

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Blir alltid lite kritisk när de anger vilket TDP kylarna ska klara av att hantera, det säger väldigt lite om den faktiska kylförmågan och dessutom säger det inget om hur varma VRM blir, något som ofta är ett problem med tredjepartskylare.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Kul att det händer något på den här fronten... Man hör väldigt lite om tredjepartskylare till grafikkort nuförtiden.

En brutalt stort as till kylare dock! Den verkar sitta onödigt långt från kortet dessutom, så den tar ju upp extremt mycket plats. Kortet lär ju kräva fyra slottar om det ska få nån kylning.
Verkar som de inte riktigt optimerat antalet kylflänsar heller, men det finns kanske nån bra anledning till det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Blir alltid lite kritisk när de anger vilket TDP kylarna ska klara av att hantera, det säger väldigt lite om den faktiska kylförmågan och dessutom säger det inget om hur varma VRM blir, något som ofta är ett problem med tredjepartskylare.

Instämmer fullt! Att kyla gpun är sällan något större problem, det är varm VRM och andra varma kringkomponenter som får korten att grillas, den tillverkare som kommer med något väsentligt bättre än små aluminiumflänsar med klisterlappar under kommer jag att fundera seriöst på!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ser mycket trevlig ut. För eget bruk är jag dock mer intresserad av passiva lösningar för mellansegmentet.

Permalänk
Medlem

Varför måste tillverkare av kylare alltid komma med egen fläkt? Det är sällan att både kylare och medföljande fläkt är av lika bra kvalité. Undantag är väl bl.a. Noctua och Thermalright.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Typhonos:

Blir alltid lite kritisk när de anger vilket TDP kylarna ska klara av att hantera, det säger väldigt lite om den faktiska kylförmågan och dessutom säger det inget om hur varma VRM blir, något som ofta är ett problem med tredjepartskylare.

två stycken 120mm fläktar klarar nog den biffen vill jag påstå! Dessutom kommer det med VRM flänsar

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Kanske är effektiv, men vad fruktansvärt ful den är!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Snart behöver grafikkorten eget chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

två stycken 120mm fläktar klarar nog den biffen vill jag påstå! Dessutom kommer det med VRM flänsar

Varför använda 120mm fläktar när kylaren ändå är lika bred som 140mm fläktar?

Den tar ju inte mindre plats bara för att du sätter på mindre fläktar eftersom kylflänsen inte ändrar storlek.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Instämmer fullt! Att kyla gpun är sällan något större problem, det är varm VRM och andra varma kringkomponenter som får korten att grillas, den tillverkare som kommer med något väsentligt bättre än små aluminiumflänsar med klisterlappar under kommer jag att fundera seriöst på!

Exakt så. Jag stekte till slut ihjäl mitt 4870 pga den lilla fjuniga VRM-kylaren som Arctic skickade med Accelero S1, som dessutom hade tjock "tuggummipasta" från fabrik som visade sig knappt leda värme alls, och det verkar inte ha blivit särskilt mycket bättre med åren...

Sen har jag blivit allt mer skeptisk mot lösningar som dumpar värmen inuti chassit, och köper nuförtiden bara grafikkort med referenskylare med traditionell radialfläkt som kör ut värmen.

Jag tycker det vore bättre om tredjepartskylartillverkarna istället fokuserade på att få ut värmen, särskilt inklusive VRM, genom att ta fram grövre varianter av radialfläktlösningarna med utblåstunnel, och använda största möjliga radialfläkt för att kunna köra den på lägre varvtal. HIS brukar ju erbjuda lösningar med den inriktningen till vissa av sina grafikkort, men skulle gärna se ännu grövre dimensionerade varianter.

Men groteska kylflänsar med så många synliga heatpipes som möjligt säljer förstås bättre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Varför använda 120mm fläktar när kylaren ändå är lika bred som 140mm fläktar?

Den tar ju inte mindre plats bara för att du sätter på mindre fläktar eftersom kylflänsen inte ändrar storlek.

Vad ja kan se på bilderna så är det värmeledningsrören som tar plats...flänsarna är 120mm breda

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupert84:

Snart behöver grafikkorten eget chassi

Jepp. Finns ju iofs, men bara snålt tilltagna som klarar alldeles för låg TDP, och som tyvärr ansluts med Dunderbult. Och är anpassat för bärbara leksaker.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Exakt så. Jag stekte till slut ihjäl mitt 4870 pga den lilla fjuniga VRM-kylaren som Arctic skickade med Accelero S1, som dessutom hade tjock "tuggummipasta" från fabrik som visade sig knappt leda värme alls, och det verkar inte ha blivit särskilt mycket bättre med åren...

Sen har jag blivit allt mer skeptisk mot lösningar som dumpar värmen inuti chassit, och köper nuförtiden bara grafikkort med referenskylare med traditionell radialfläkt som kör ut värmen.

Jag tycker det vore bättre om tredjepartskylartillverkarna istället fokuserade på att få ut värmen, särskilt inklusive VRM, genom att ta fram grövre varianter av radialfläktlösningarna med utblåstunnel, och använda största möjliga radialfläkt för att kunna köra den på lägre varvtal. HIS brukar ju erbjuda lösningar med den inriktningen till vissa av sina grafikkort, men skulle gärna se ännu grövre dimensionerade varianter.

Men groteska kylflänsar med så många synliga heatpipes som möjligt säljer förstås bättre.

Alternativt leda ut allt till en kylfläns utanför chassit...

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jepp. Finns ju iofs, men bara snålt tilltagna som klarar alldeles för låg TDP, och som tyvärr ansluts med Dunderbult. Och är anpassat för bärbara leksaker.

Jo har sett sådana också. Va ute efter att göra mitt essence stx externt för jag inte fick plats med det. men gav upp ganska så fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag tycker det vore bättre om tredjepartskylartillverkarna istället fokuserade på att få ut värmen, särskilt inklusive VRM, genom att ta fram grövre varianter av radialfläktlösningarna med utblåstunnel, och använda största möjliga radialfläkt för att kunna köra den på lägre varvtal. HIS brukar ju erbjuda lösningar med den inriktningen till vissa av sina grafikkort, men skulle gärna se ännu grövre dimensionerade varianter.

Typ som den här?
http://www.anandtech.com/show/6096/evga-geforce-gtx-680-class...
Inte dålig, men inte jätteimponerande heller...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kylaren verkar inte ha kontakt med anda delar än själva gpu:n, verkar dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Typ som den här?
http://www.anandtech.com/show/6096/evga-geforce-gtx-680-class...
Inte dålig, men inte jätteimponerande heller...

Nu tittade jag bara på fotot och läste inte, men det jag tänker mig är alltså en modell med både större fläktdiameter och varför inte dubbelt så hög?

Om jag hade lite mer 1337 ninja modding skills så skulle jag bygga en egen.

Tillägg: Med enkelt löstagbar kåpa, så man enkelt kommer åt för eventuell rengöring.

Tillägg 2: Ok, tittade på fotot igen och ser vad du menar. Fläktdiametern är ju klart större än default, och kylaren sticker ut en bit ovanför kortet, så det är åt det hållet jag menar, jepp. Fast helst med dubbla höjden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Alternativt leda ut allt till en kylfläns utanför chassit...

Jepp, det skulle också funka fint, förutom att det blir lite knepigt med designen av den externa delen förstås, om den ska passa för så många som möjligt. Skulle gå att ta fram olika modeller förstås, från små till gigantiska.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Påminner om den klassiska Thermalright HR-03 som i det närmaste var nödvändig på Nvidias 8800-serie... Kanske vore något när 7970 börjar bli till åren.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

Förstår inte varför Arctic (cooling) inte fixar versioner av S1an till high-end korten. Den är inte dyr och har plats för 2st 120mm fläktar och skulle vara perfekt för många kort.

Denna kylare skulle kunna vara större, väldigt mycket tomt område där man hade kunnat lägga till kylyta.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Om man behöver kylare i den klassen, vad är det som gör att man väljer denna framför vatten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Då blir det att inhandla två såna när de kommer ut i handeln

Permalänk
Medlem

Låter högljutt va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Låter högljutt va?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad får dig att tro det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Låter högljutt va?

Skickades från m.sweclockers.com

Större fläktar = lägre RPM för att flytta luft = lägre decibel nivå. (Val av motor spelar roll ofc)

Byter man ut standard fläktarna mot tex beQuiet så lär man få ett riktigt tyst grafikkort utan att behöva vatten kylning

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Skrivet av Batman:

Låter högljutt va?

Skickades från m.sweclockers.com

tvärt emot skulle jag säga, eller är det bara jag?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Om man behöver kylare i den klassen, vad är det som gör att man väljer denna framför vatten?

Skickades från m.sweclockers.com

ljudnivån i idle eller att man inte litar på vatten i datorn skulle jag gissa.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Snusfri

Skulle vilja se något liknande H100 osv till GFX, dock behöver jag nog inget sådant till mitt simpla 560 TI

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro