Ingen rusning efter OLED-TV enligt analytiker

Permalänk
Melding Plague

Ingen rusning efter OLED-TV enligt analytiker

Konsumenter föredrar stora och billiga platt-tv, vilket gör det tufft att sälja nya OLED-baserade modeller. Enligt branschanalytiker kommer det att dröja många år innan den nya tekniken blir en vanlig syn i hemmen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Alla tror väl redan att de har en (O)LED-TV så ja blir nog svårt att övertyga svensson om de inte kallar det super LED++.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min 42" plasma från Panasonic i drygt 3 år. Har bara behövt lämna in den på service en gång och det var pga transformatorn hade släppt i en lödning. Ser ingen anledning att byta ut den då den fortfarande klår de flesta LCD:er på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Alla tror väl redan att de har en (O)LED-TV så ja blir nog svårt att övertyga svensson om de inte kallar det super LED++.

Ja, de allra, allra flesta tror att OLED och LED-bakgrundsbelysning är samma sak. Vilket är lite roligt eftersom de som lurat i folk det (butiker och tillverkare) är ungefär samma företag som inte lyckas sälja OLED-apparater nu.

Permalänk
Medlem

Hells no.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Låter lite gran som TV-skärmarnas SSDer. Bättre på alla vis men kostar något fruktansvärt!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att vanlig tv utsändning inte hängt med utveckling och det mest sänds fortfarande ut i 480p. HD alternativen är ju endast 720p vilket också alla moderna skärmar kan visa.

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

OLED-tv ska jag definitivt ha, men bara när det finns apparater större än 60" som max kostar dubbelt så mycket som en kvalitativ plasma i samma storlek. Dvs om 5-10 år kanske.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Låter lite gran som TV-skärmarnas SSDer. Bättre på alla vis men kostar något fruktansvärt!

Va? SSD är superbilligt!

Jag har väntat på OLED sedan 2005, då jag köpte min första LCD datorskärm men jag kommer inte att vara någon 'early adopter' som jag var med SSDer (7000kr för 2 intel x25-m 80GB).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Även om OLED bara får 9% av marknaden 2017 så är det kanske det enda segmentet med sunda marginaler för tillverkarna.

Permalänk

Kan inget annat än hålla med Zcorc att iaf i Sverige går det segt fram vad det gäller tv sändningar, förstår inte varför man ska betala extra för HD kanaler, alla kanaler borde sända i HD idag. Ett sätt hade varit att alla tv tillverkare påtvinga tv bolagen att sända i HD genom att tv apparaterna bara tog emot HD sändningar tex.
Priserna på OLED kommer nog sjunka snabbare än vad som skrivs i artikeln, men byta ut min Panasonic VT30 65" plasma dröjer nog några år till.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Va? SSD är superbilligt![/url][/size]

Inte alls gämnfört med HDD. Precis som OLED vs LCD.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Problemet är väl att vanlig tv utsändning inte hängt med utveckling och det mest sänds fortfarande ut i 480p. HD alternativen är ju endast 720p vilket också alla moderna skärmar kan visa.

1080i visserligen, även om 720p kan vara bättre i praktiken.

Men åtminstone jag köper ju inte en högkvalitativ tv-skärm för att se på sketna tv-program, utan för att att se på film i 1080p med högsta möjliga bitrate.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Asså vem bryr sig om tv apparater ge mig dator displayer!

Permalänk

Hur är livslängden på dagens OLED-TV:n? Hade för mig att den var relativt låg för något år sedan.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Problemet är väl att vanlig tv utsändning inte hängt med utveckling och det mest sänds fortfarande ut i 480p. HD alternativen är ju endast 720p vilket också alla moderna skärmar kan visa.

Nja i Europa och de flesta andra länder är det PAL-formatet som är vanligast. Alltså 576i. SVT sänder HDTV i 720P med 50 bider per sekund. Själv föredrar jag det formatet framför högre upplösning med färre antal bilder per sekund. Men upplösning är ändå inte allt. Det största problemet är att TV-sändningarna är sönderkomprimerade för att få plats med flera TV-kanaler. Vad spelar det för roll om upplösningen är hög när bilden fylls med komprimeringsstörningar...

Nu är det inte bara TV-sändningar man använder en TV till. Bluray eller filmer från egna kameran kan ju bli riktigt bra. Jag skulle kunna betala kanske dubbla priset för OLED men absolut inte 5 gånger så mycket. Jag skulle nog i så fall hellre lägga pengarna på datorskärmen. TV är mer slötittande men vid datorn sitter man och redigerar bilder och video. Faktum är att jag fortfarande har tjock-TV hemma. När vi köpte den TVn var platt-TV alldeles för kasst. Upplösning är som sagt var inte allt och jag föredrar lägre upplösning om bilden har bra svärta och kontrast vilket dåtidens platt-tv inte hade (runt 2006). Sedan är jag lite emot att byta ut en fungerande TV. Och som sagt var TV-utsändningarna håller ju ändå inte särskilt bra kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Alla tror väl redan att de har en (O)LED-TV så ja blir nog svårt att övertyga svensson om de inte kallar det super LED++.

This!

Blir så jävla irriterad när folk inte fattar skillnaden på OLED och LED. LED är i stort sätt samma sak som vanlig LCD, bara det att i stället för katodrör så är det lysdioder, där den största fördelen är lägre strömförbrukning och INTE bättre bild. Folk tror att LED ger bättre kontrast, och ja till viss del så stämmer det, men det rör sig bara om den dynamiska kontrasten, och alla som är kräsen när det kommer till bildkvalité håller nog med mig om att dynamisk kontrast är helt värdelöst.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

när en bra 50" oled modell kommer för runt 20-25k så kommer jag köpa i alla fall

Permalänk
Medlem

När jag får en 50" OLED för max 15k börjar jag fundera...

Permalänk
Medlem

Det vore ju häftigt men ja...Väldigt dyrt just nu och inte värt det om man inte har mycket pengar tycker jag

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Vad är fördelen med OLED?

Det enda jag har förstått är att de kan bli jättesmala och dra lite mindre el än LED.
Är det också bättre bildkvalite?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Har väntat på Oled tv sedan 2007 när jag skaffade min första platt tv. Men kommer nog få vänta 3-4 år till för kan tänka mig att 55-65" Oled och vill ej betala mer en 30K för apparaten. Gärna billigare så klart. Sedan under tiden hinner man höra hur dom fungerar och livslängden på dessa.

Är enbart dom med mycket cash som skaffar först och dom är en liten grupp.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Problemet är väl att vanlig tv utsändning inte hängt med utveckling och det mest sänds fortfarande ut i 480p. HD alternativen är ju endast 720p vilket också alla moderna skärmar kan visa.

OLED har inte med upplösning på utsändningarna att göra. Vi pratar kontrast, svärta och betraktningsvinklar här.

Sen en liten detalj. Inget sänds i 480p här, det är NTSC du tänker på (och egentligen rent tekniskt så är det 480i, även om slutgiltiga materialet kan tolkas progressivt på olika sätt). I PAL-land kör vi 576i.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Vad är fördelen med OLED?

Det enda jag har förstått är att de kan bli jättesmala och dra lite mindre el än LED.
Är det också bättre bildkvalite?

Jag tror inte att OLED drar mindre ström än en LED LCD tv iaf inte vid vanligt tv tittande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Inte alls gämnfört med HDD. Precis som OLED vs LCD.

Varför jämför du SSD med HDD? Visst, man kan lagra data på båda men annars är de inte speciellt lika, därav prisskillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Inte alls gämnfört med HDD. Precis som OLED vs LCD.

Jo det är billigt jämför med hdd. Du kan få en 120gb för typ 900 som täcker de flestas storleks behov förutom lagring vilket en stor hdd duger till och kom inte med pris /gb för ssderna är såpass mycket snabbare att det inte är ett argument. Man köper inte en ssd om man behöver extra utrymme.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Dagen då 60" OLED kostar 15.000-20.000 då slår jag till

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Priskillnaden får inte vara mer än säg 2x för samma bildyta innan OLED blir intressant på en TV för mig i alla fall. Och som några andra påpekat så har tillberkarna skjutit sig själva lite i foten när de pushat så hårt för LED-belysta LCD-skärmar. Å andra sidan, slänger dom upp en OLED bredvid en vanlig så lär ju folk se skillnad.

Själv är jag mest intresserad av en OLED datorskärm på säg ~24". Gärna 2560x1200 eller vad det nu blir för upplösning. För filmtittande känner jag fortfarande att projektor ger "mest upplevelse för pengarna" även om bildkvalitén i säg är sämre än andra tekniker så gör den stora bildytan mycket mer för upplevelsen. 90" TV känns inte aktuellt p.g.a. priset samt hur omöjligt det skulle vara att få in den i biorummet utan att såga upp väggen...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Haha vilka Ensteins, att dom själv klurade ut att det kanske beror på priset

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Hon är tillbaka!

Verkar bli en riktigt långsam entré för OLED alltså, tråkigt.