stereoförstärkare till XTZ 99.36

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

i så fall tycker jag personligen 3490 är ett bättre val än 980 eftersom den har en bra dac inbyggd.

980 är dock starkare och ska låta bättre. 980 och 3490 går dock för ungefär samma peng på begmarknaden.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviro:

Skall du lägga ner 6k kan du lika gärna köpa XTZas egna förstärkare, a-100 d3!

Skrivet av epizk:

Kör själv med XTZ:as egen tvåkanalare (D3) och det är en perfekt kombo! går även att använda som slutsteg vi ev. uppgradering till 5.1. Har själv kört båda varianterna.

Skrivet av wahlfridsson:

Tjo.

Ägare till ett par XTZ 99.36
http://www.minhembio.com/slimer

Dessa driver jag med en Vincent SV-234.
Det kanske inte är rätt för dig, men för hemmabion har jag en Marantz SR5003. Den ligger, eller ja efterföljaren sr5004, på 6,9kkr.

Det är ganska stor skillnad i ljud från mina 99.36 om jag driver dom med marantzen eller med vincenten, givetvis då fördel till den senare. Det fiffiga med vincenten är att den har en linjeingång som möjliggör att den aggerar slutsteg för frontarna i hemmabion så jag behöver inte kompromissa så att säga.

Ah vet inte om detta blev någon bra information Det som skilljer i ljud är det där, ja knäpp term här kanske men "trycket". Inte för att spela tokhögt men den extra snärten från trummor och gitarrsträngar. Det som gör att det känns lite i bröstet utan att det måste vara höga volymer.

Skrivet av mrqaffe:

Intressant kommentar angående Vincent, alla Vincent och de flesta andra kinesförstärkare jag lyssnat på har haft en lätt höjning av basnivån och bortfiltrerad djupbas allra längst ner i botten, troligen så är marantzen en mer neutral förstärkare men även de är lite lite varmare än helt neutrala förstärkare.
Vincent låter behagligt och lite insmickrande, men Marantzen är antagligen mer hifi, vilket inte alla uppskattar.

Har haft både XTZ Class A och en vincentrigg bestående utav SA-31 och SP-331 och det är som mrqaffe säger, XTZ är mer "hifi" men ack så mkt tråkigare att lyssna på, tyckte aldrig den fick liv i mina Canton LE 109 som ligger på 89dB i känslighet så ganska lika på den nivån.
Som natt och dag!

Dock så lutar jag lite mer åt det sköna ljud som just vincent ger. XTZ = Plant som en nyhyvlad planka.

Edit: Vincentlösningen är dock utanför din budget och begagnat är svårt att få tag på, mest min åsikt om skillnaden som framförs.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Så det är 2-kanal som gäller nu?
För 5-6 tusen hade du annars kunnat få en surroundreciever som för 2-3 år sedan kostade 10-15 tusen om du letat lite begagnat. Och när du kommer upp i den klassen så är 2-kanalsljudet inte fy skam.
Visst är en riktig stereoförstärkare bättre på just 2 kanaler, men köper du surround så har du ju säkrat inför framtiden.

Hursomhelst så är mitt tips att du letar begagnat vad du än ska köpa, det finns otroligt fina fynd att göra! Begagnad elektronik är köparens marknad.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Intressant kommentar angående Vincent, alla Vincent och de flesta andra kinesförstärkare jag lyssnat på har haft en lätt höjning av basnivån och bortfiltrerad djupbas allra längst ner i botten, troligen så är marantzen en mer neutral förstärkare men även de är lite lite varmare än helt neutrala förstärkare.
Vincent låter behagligt och lite insmickrande, men Marantzen är antagligen mer hifi, vilket inte alla uppskattar.

Ja jag kan nog hålla med dig om att det kan vara en nyans av färgning, men jag har å andra sidan inte mätt upp rummet så jag har ingen aning om hur det påverkar. Jag har inte märkt av att någon djupbas saknas. I det vardagsrum det står idag är det klara skillnader till fördel vincent.

Så Vincenten med 99.36 passar min smak mycket bättre än Marantz med 99.36

Kanske kan vara som du säger att Marantzen är mer neutral i sin ansats men i mina öron är den i kombination med 99.36 inte tillräckligt stark att förmedla det.

Min mening med att nämna min vincent var inte att peka på att det skulle vara den perfekta lösningen för 99.36 utan som kommentar till att 99.36 mår väl om den kopplas till en kraftigare förstärkare. Som alltid, försök att i största mån att får provlyssna den kombinationen du önskar, hemma. Just de lägre tonerna påverkas enormt av rummet.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja akustiken är den egenskap som påverkar mer än allt annat, tom viktigare än elektroniken, varmheten i kinesstärkarna brukar man oftast höra, men djupbasen är det få som märker att den saknas för de flesta har inte högtalare som kan återge den.
Många kinamärken har lite rörkarraktär i ljudet eftersom de allra flesta vill ha lite varmare ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

tack för alla bra svar...

Har tagit och beställt en xtz class a 100 d3 för att provlyssna lite så jag gillade utbyggnadsmöjligheterna med den. Tycker jag att det sedan låter för platt så kan man ju alltid skicka tillbaka den

Visa signatur

Chassi: Corsair 500R CPU: 2500k CPU kylning: Corsair H60 GPU: 2 x SAPPHIRE HD 6950 2GB GDDR5 Moderkort: MSI Z68A-GD65 (G3) Ram: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz SSD: Corsair Force GT 120 GB PSU: Corsair AX 850W Gold

Permalänk
Skrivet av lagerHLT:

tack för alla bra svar...

Har tagit och beställt en xtz class a 100 d3 för att provlyssna lite så jag gillade utbyggnadsmöjligheterna med den. Tycker jag att det sedan låter för platt så kan man ju alltid skicka tillbaka den

Det tror jag är ett sunt beslut
Alltid bra att få testa i hemmamiljö med sin musiksamling nära.
Grattis till ett klokt köp!

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterar/lånar tråden då jag själv är ute efter en förstärkare/receiver.

Det jag ska driva är ett par fina XTZ 99.38 MKII och har en budget på ca 5-7kkr. Kan gå upp aningen om ni anser att det är värt.
Har ingen brådska att köpa en just nu, kommer förmodligen vänta till Black Friday eller om det är bra pris.

Har kollat runt lite själv, men eftersom de flesta tillverkare anger "fejk effekt", tex 100W 8Ohm 1KHz 1Ch, så är det svårt när man inte är insatt i denna djungel.

Det jag ska koppla in är egentligen ganska få prylar, just nu är det endast en dator som kopplas via RCA, en TV box vid senare tillfälle och eventuellt en BR spelare när plånboken tillåter igen.
Kommer endast köra dessa 2 högtalare till att börja med och ska försöka få till en center rätt snart. Bra ljud framför kvantitet

De krav är att den ska klara 4K 60Hz passthrough 4:4:4 och FLAC filer, resten är bara ett plus.
Får gärna ha stöd för senaste ATMOS, NEO:X och allt vad det heter så man kan ha den ett par år framöver, vilket även är tanken.

De jag kikat på är Denon X2300W, Onkyo TX-NR656, Marantz SR6010 men finns säkert bättre val (?)

Varit och provlyssnat mellan Denon X2300W och deras X4200W, dock inte med mina högtalare utan ett par B&W som tydligen också ska vara aningen trögdrivna. En viss skillnad kunde man höra under några låtar som spelades upp och jämfördes mellan receivrarna men fick ingen WOW känsla.

Ni får gärna tipsa om ett par stycken så kan man åka och kolla på dessa.

Begagnat är även ett alternativ.
Tack på förhand!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II