Microsoft tillkännager Windows 8 RTM

Permalänk
Avstängd

Man skall ju få välja nu vid installation om man vill ha Metro eller inte så då blir ju w8 som vanligt utan Metro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontebula:

Man skall ju få välja nu vid installation om man vill ha Metro eller inte så då blir ju w8 som vanligt utan Metro

Källa på det?

Permalänk
Medlem

Jag är inte överdrivet sugen men dyker den upp på msdnaa så kommer jag antagligen testa den nästa gång det blir dags för en ny installation. Tycker jag inte om den då så blir det nog att går tillbaka till 7an

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jahopp, då var alltså alphaversionen klar. Kul, då är det bara att vänta på den förhoppningsvis färdiga versionen: Windows 9

Japp, med versionsnummer 8.1 ofc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontebula:

Utveckla... källa på det?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Entusiast

Hög tid att köpa SSD med andra ord. Kommer slänga på Windows 8 på SSD direkt och sedan köra dual boot ett litet tag för att kolla att jag får igång alla program och prylar ordentligt. Fungerar bara drivrutiner så blåser jag allt igen, formaterar disken med Windows 7 och installerar om Windows 8 för att ge det en ärlig chans en månad eller tre. Hatar jag det är det ju bara att slänga på Windows 7 igen. Tänker inte dömma ut det innan jag gett det en ordentlig chans.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Ställer min fråga igen: Jag har inte förstått grejen med liknelsen vid ME, vad är dåligt med Windows 8, om man bortser från metro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Japp, med versionsnummer 8.1 ofc

Ja jag tror det är så det kommer bli. Det finns en anledning till att det finns en group polict some heter "Force classic start menu". Företag kommer vara EXTREMT motvilliga att uppgradera till 8:an då personal på hela företaget måste vänja sig av med startknappen.

Jag hoppas på praktfiasko så att Microsoft får en riktig näsknäpp och ger tillbaka startmenyn till de som vill ha den. Metro kan få finnas paralellt, men att tvinga folk att sluta arbeta på ett sätt de tycker är effektivare än det nya är självmord.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja jag tror det är så det kommer bli. Det finns en anledning till att det finns en group polict some heter "Force classic start menu". Företag kommer vara EXTREMT motvilliga att uppgradera till 8:an då personal på hela företaget måste vänja sig av med startknappen.

Jag hoppas på praktfiasko så att Microsoft får en riktig näsknäpp och ger tillbaka startmenyn till de som vill ha den. Metro kan få finnas paralellt, men att tvinga folk att sluta arbeta på ett sätt de tycker är effektivare än det nya är självmord.

men det betyder ju i praktiken att alla måste lära sig två system istället för ett, vilket är mycket värre. startmenyn är ju fruktansvärt ineffektiv och rörig. oftast går det snabbare att använda sökfunktionen (som är rätt kass i W7), eller andra genvägar/snabbkommandon.

vad är det ni kommer sakna med startknappen egentligen?

Permalänk
Medlem

Om alla sweclockers besökare (inte bara forumanvändare) byter till ubuntu i protest så kommer det fortfarande vara ett avrundningsfel i antalet windows 8 installationer som kommer säljas närmaste året.

Jag personligen har inget problem med metro-startmenyn, jag använder knappt startmenyn som det är i dag på win 7 och tjejjen använder det än mindre, det som inte ligger direkt på taskmanagern där nere kör jag via körkommandor (win+r). Och personligen tror jag hon kommer vänja sig fortare och gilla metro, då det enda hon kommer ha det till är att starta firefox/spotify. Kanske rent utav hon kommer använda facebook-integreringen en hel del då man får desktopnotifiseringar etc, nått som kan vara skoj o ha på desktop.

Kommer uppgradera 2 datorer - en som har en gammal vistalicens (men kör win 7) samt en win7 laptop då uppgrade är så billig, stationära som aldrig haft en windowslicens kommer få systembuilder. Servern får jag se vad jag kommer dra in på, Server 2012 essential är tämligen dyr för privatanvändare så den får nog stå kvar på win 7.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av THURGOOD:

Herregud vad folk är rädda för förändringar...

Vi bor i Sverige

Nej men ska nog prova Win8 i framtiden nån gång efter alla buggar och barnsjukdomar är lösta, litar inte riktigt på det nu

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Vi bor i Sverige

Nej men ska nog prova Win8 i framtiden nån gång efter alla buggar och barnsjukdomar är lösta, litar inte riktigt på det nu

Det jag tycker är så idiotiskt är att metro-startmenyn är en showstopper för alla här, när det faktiskt bara är en glorifierad startmeny med extra funktioner som är valfria (inte menyn men apparna där). Det folk verkar missa är alla andra förbättringar, tex usb 3 stöd, file backup (som jag älskar! Påminner om smidigheten som timemachine ger på osx) och förbättringar i hemgrup, prestanda för att inte prata om uppstartstider, resetfunktionerna, målnsynk av inställningar mm. win8 har lika många "nyheter" som senaste 3 osx uppdateringarna kombinerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Det jag tycker är så idiotiskt är att metro-startmenyn är en showstopper för alla här, när det faktiskt bara är en glorifierad startmeny med extra funktioner som är valfria (inte menyn men apparna där). Det folk verkar missa är alla andra förbättringar, tex usb 3 stöd, file backup (som jag älskar! Påminner om smidigheten som timemachine ger på osx) och förbättringar i hemgrup, prestanda för att inte prata om uppstartstider, resetfunktionerna, målnsynk av inställningar mm. win8 har lika många "nyheter" som senaste 3 osx uppdateringarna kombinerat.

Hade det bara funnits 1 funktion extra hade jag uppgraderat, metro kunde jag inte bry mig mindre om då jag använder det totalt kanske 2 sekunde varje gånf jag sitter vid datorn.

Använder datorn exat på samma sätt som w7 och ser därför ingen anledning till att inte uppgradera

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Ja visst är det idiotiskt av MS att inte fixa det enda klagomålet folk har. Vi har inte missat övriga förbättringar det är bara det att den störande metro menyn väger tyngre än förbättringarna för oss. Sen även om de är förbättringar betyder inte att man har nytta av dem jag personligen har bara användning för 2-3 av förbättringarna och de kan lösa på andra sätt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Vi har inte missat övriga förbättringar.

Den genomsnittlige SweC användaren ('vi') har uprepat visat att den inte ens vet hur man bootar från sekundär enhet utan att gå in i BIOS insällningar. För att inte nämna de stora antal användare som säger att W8 kräver mycket mer RAM och lagrings utrymme än W7.

Du förväntar dig att detta 'vi' förstår updateringar som inte är i ansiktet första minuten? Eller att de ens kommer ihåg skillnaden i installation?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stillton:

vad är det ni kommer sakna med startknappen egentligen?

Har man arbetat på ungefär samma sött i 17 år och blivit certifierad startmenyninja mentalt så känns det inte motiverat att lära sig något nytt som verkar vara anpassat för pekplattor.

Dessutom påstår folk att WINDOWSTANGENTEN+TEXT ger samma resultat som innan. För mig stämmer det inte. Jag får t. ex inte upp windows update om jag skriver update på consumer preview, vilket jag får om jag skriver update i sökrutan i startmenyn i windows 7, fast det kanske bara är min installation det är fel på?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har man arbetat på ungefär samma sött i 17 år och blivit certifierad startmenyninja mentalt så känns det inte motiverat att lära sig något nytt som verkar vara anpassat för pekplattor.

Dessutom påstår folk att WINDOWSTANGENTEN+TEXT ger samma resultat som innan. För mig stämmer det inte. Jag får t. ex inte upp windows update om jag skriver update på consumer preview, vilket jag får om jag skriver update i sökrutan i startmenyn i windows 7, fast det kanske bara är min installation det är fel på?

Beror på att du söker på appar och inte på inställningar. Sökresultaten är grupperade i Appar, Inställningar och Filer, vilket är på gott och ont. Du kan behöva klicka en extra gång för att söka på rätt typ vilket är ett extra moment, men samtidigt är det skönt att ha filtreringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Herregud vad folk verkar gilla opruktivitet......

Skrivet av Blazter:

Tror att 70% av de som klagar på Windows 8 är de som var sena att gå från Windows XP till Windows 7. Jag som tycker det är kul med nytt och som vill hålla mig uppdaterad kommer införskaffa detta så fort det släpps.

Tillhör då de övriga 30% då jag var snabb med att gå från XP till Vista och sedan W7.

Skrivet av bust-a-gamer:

Windows 8 är det bästa Windows'et hittills!
Allt är tokigt mycket snabbare och smidigare än vad W7 är. Och ni som "hatar" pga att startmenyn är borta.. VÄX UPP!!

Tar mindre plats än W7, äter mindre minne än W7, startar snabbare än W7, bättre sökfunktioner än W7..
Tror f*n inget är bättre i W7 än i W8!

HUR produktivt är det att få upp Metrorutan i helskärm när man trycker på Win för att söka efter ett program eller så?
Inte alls.
De jag har talat med på Volvo IT håller med mig om att GUIt gör det ineffektivt att jobba med.
Som när folk sitter med tre eller fler skärmar och multitaskar så är det ett stort steg bakåt när man får upp en stor fin blaffa till startmeny på mittenskärmen som döljer det viktigaste man har framför sig.
Sedan att snabbmenyerna är dolka i hörnerna på skärmbilden gör inte saken bättre. Att dessa dessutom hamnade på de yttre skärmarna i byggnaden de testade gör inte saken bättre.
Att ha allt samlat ÖKAR produktiviteten, och att ha en LITEN del av skärmen upptagen hämmar inte produktiviteten då man fort. kan hålla ett öga på vad man gör medans man öppnar ngt nytt (i detta fall verktyg av oliak slag för att prova program osv).

Skrivet av boibo:

W8 har MKT trevliga nyheter under skalet....men det är just skalet som folk hakar upp sig på. Däribland jag för det känns som ett steg tillbaka i DESKTOPMILJÖ för oss.
W8 ÄR framtaget för mobila enheter med touch, och att bara rakt av föra över det till desktopmiljö fungerar mindre bra.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Jag vet inte ens vad opruktivitet betyder så jag kan inte säga om jag gillar det eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Beror på att du söker på appar och inte på inställningar. Sökresultaten är grupperade i Appar, Inställningar och Filer, vilket är på gott och ont. Du kan behöva klicka en extra gång för att söka på rätt typ vilket är ett extra moment, men samtidigt är det skönt att ha filtreringen.

Ska inte bråka och vara uppkäftig idag

Hade det inte varit "bättre" att ha filtret nere vänster om man tänker att man klickar upp metro med musen. Samtidigt är det logiskt att ha den till höger eftersom "search" finns i charmbar men varför finns ens search under charmbar? Är det inte bättre att ha saker på ett ställe? Känns lite som två olika team gjorde metro och charmbar men inte kom överens om var saker skulle vara.

Charmbaren förstår jag inte alls vad den är till för det enda jag använde charmbar till var att stänga av men eftersom det var för omständigt så gjorde jag en genväg som jag har i metro+en quicklaunch meny (den är kopplad till metromeny mappen så alla program som installeras finns i quicklaunch menyn)

Vad är charmbaren till för? Metro förstår man iaf vad den är till för även om man inte gillar den.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Där ser man, det hade jag missat totalt, men det ligger ju ute i högerkant... Snacka om att man kan ha tunnelseende ibland.

Då var inte den biten livsfarlig. Men det är endå massa småsaker som gör att helhetsupplevelsen känns trög.

Jag tror Microsoft gör sig själva en otjänst vad gäller hemmakonsumenter också... Nu måste man lära sig något helt nytt sätt att tänka, och anledningen att många hållt fast vid Windows är att det är ett system som man kan och trivs med, men nu när det är så mycket nytt att lära sig kan man lika gärna köra osx eller någon Linuxdist.

Jag har suttit med consdumer perview till och från i någon månad nu, och jag tycker endå att den månaden jag använde Kubuntu eftersom jag inte pallade ominstallation an XP efter en krasch var mindre smärtsam. Kubuntu gick lixom fort att lära sig fast jag aldrig kört linux innan.. Hela upplevelsen av Windows 8 känns bara... I vägen... Alltså gränssnittet tar en massa plats i stället för att vara ett transparant verktyg om du förstår vad jag menar.

När jag gick från XP till Windows 7 satte jag mig ner och läste på någon halvtimme om vad som var nytt... sedan var det bara att köra. Men med Windows 8 har det gått veckor och jag är fortfarande inte bekväm med gränssnittet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Instämmer.

Kommer definitivt fortsätta använda Windows 7, men det är ju glasklart att framtida Windows-versioner kommer bygga vidare på Windows 8:s koncept ifall det går någorlunda bra. När jag till slut tvingas uppgradera till Win9/Win10 för att köra de senaste spelen vill jag INTE ha det så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Instämmer.

Kommer definitivt fortsätta använda Windows 7, men det är ju glasklart att framtida Windows-versioner kommer bygga vidare på Windows 8:s koncept ifall det går någorlunda bra. När jag till slut tvingas uppgradera till Win9/Win10 för att köra de senaste spelen vill jag INTE ha det så!

Windows vista var u största härdsmältan sedan Windows ME och det här lutar ditåt. Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv upplevt att ett GUI är "i vägen" istället för till hjälp innan.

Microsoft har massa nya fräsiga funktioner som alla säkert skulle uppskatta om de såg dem, men det gör de inte.

Lite som att bygga världens snabbaste bil men hoppa över det här med hjulen.

Som tur är så är det ju värsta upprorsstämningen på nätet nu. Folk är inte nådiga i sin kritik. Jag hoppas på följande rubriker från tekniknyhetssidorna framöver.

TRÖG START FÖR WINDOWS 8

LINUX GÅR FRAMÅT

FORTSATT TRÖGT FÖR WINDOWS 8

WINDOWS 7 FORTSÄTTER ÖKA

MICROSOFT SÄNKER PRISET PÅ WINDOWS 8

ÅTERFÖRSÄLJARNA: VI HAR INTE SETT SÅ USLA FÖRSÄLJNINGSSIFFTOR SEDAN WINDOWS ME

LINUX PÅ DESKTOP NÅR HISTORISKT HÖGA NIVÅER

MICROSOFT: STARTMENYN TILLBAKA I WINDOWS 9

WINDOWS 9 SLÅR FÖRSÄLJNINGSREKORD

Men vi får väl se hur det går.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Windows vista var u största härdsmältan sedan Windows ME .

Nja, XP var värre. (inte för att Vista var bra) Fanns ingen anledning alls att gå från 2k till XP för företag, och det var bedrövligt för konsumenter att gå från 98.

8 kommer då inte att replikera 7, men att slå XP bör inte vara svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Windows vista var u största härdsmältan sedan Windows ME och det här lutar ditåt. Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv upplevt att ett GUI är "i vägen" istället för till hjälp innan.

Microsoft har massa nya fräsiga funktioner som alla säkert skulle uppskatta om de såg dem, men det gör de inte.

Lite som att bygga världens snabbaste bil men hoppa över det här med hjulen.

Som tur är så är det ju värsta upprorsstämningen på nätet nu. Folk är inte nådiga i sin kritik. Jag hoppas på följande rubriker från tekniknyhetssidorna framöver.

TRÖG START FÖR WINDOWS 8

LINUX GÅR FRAMÅT

FORTSATT TRÖGT FÖR WINDOWS 8

WINDOWS 7 FORTSÄTTER ÖKA

MICROSOFT SÄNKER PRISET PÅ WINDOWS 8

ÅTERFÖRSÄLJARNA: VI HAR INTE SETT SÅ USLA FÖRSÄLJNINGSSIFFTOR SEDAN WINDOWS ME

LINUX PÅ DESKTOP NÅR HISTORISKT HÖGA NIVÅER

MICROSOFT: STARTMENYN TILLBAKA I WINDOWS 9

WINDOWS 9 SLÅR FÖRSÄLJNINGSREKORD

Men vi får väl se hur det går.

Känns som introduktionen i en postapokalyptisk film - får rysningar. :3

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig egentligen? Win 7 är ju fortfarande nytt o fräscht. Windows XP kändes ju redan lite åldersstiget när Win Vista kom, men vi stannade ändå. Kommer troligen hända nu med, palla lära sig något nytt. Enda anledningen man bytte från MS Dos var ju för att saker började kräva det, och det lär inte hända på ett tag.

Det vill säga, när touch blir ett måste, byter jag till win8 =).

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Om du spenderar så mycket tid i startmenyn att den eventuella skillnad metro ger jämfört med ordinarie startmenyn så gissar jag att produktivitet är det minsta problemet.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Om du spenderar så mycket tid i startmenyn att den eventuella skillnad metro ger jämfört med ordinarie startmenyn så gissar jag att produktivitet är det minsta problemet.

Microsofy bytte ut programmmanager för att den var rörig och trög, mot startmenyn som var organiserad och snabb. Nu har man gått tillbaka till en färggladare programmanager med tillagd sökfunktion. Jag förstår inte vad de tänker med.

I övrigt är det väl grovt att påstå att folk som använder startmenyn har problem. Många människor känner sig kränkta och överkörda i och med att startmenyn tagits bort, särskillt som tidiga presentationer lovade att "man skall kunna köra desktopmiljön precis som vanligt fast som en app". Att ta bort startmenyn från desktopmiljön är ungefär som att säga "man skall kunna äta soppa precis som vanligt, fast med kniv och gaffel".

OK om folk gillar metro. Det har jag inga problem med, men att TA BORT STARTMENYN helt och hållet, när det inte är något fel på den förstår jag inte alls. Vet de inte vad "Anpassningsbar" är på Microsoft längre?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THURGOOD:

Fel ordval kanske, tror inte att en ända PC-användare är "rädd" för det nya utseendet. Saken är den att Metro är fullständigt värdelöst för en normal mus/tangentbord användare Det finns ingen logik i det - därför stannar de flesta i Windows 7, för Windows 8 erbjuder mer- eller mindre bara ett tabletutseende.

- Inaktivera Metro då?
- Använd det vanliga skrivbordet då?

Nej, Metro är en del av systemet, det går inte att kringgå Metro helt om inte Microsoft bestämmer sig för att dela upp systemet - men då fallerar hela deras idé med Windows 8.

Ganska enkel matematik faktiskt; tvinga på nya användare Windows 8 via OEM datorer - tvinga användare att köpa en tablet från Microsoft för att skräpet ska gå och använda ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK om folk gillar metro. Det har jag inga problem med, men att TA BORT STARTMENYN helt och hållet, när det inte är något fel på den förstår jag inte alls. Vet de inte vad "Anpassningsbar" är på Microsoft längre?

Har inte testat W8 eller Metro men håller med om att det är jävligt dumt av dem att inte kunna ge användaren ett alternativ att kunna byta tillbaka till startmenyn vid behov.

Edit: Jag tror förövrigt att "dock"-program eller program som försöker replikera startmenyns funktion kommer bli mer intressant, iaf i början.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------