Permalänk
Skrivet av inquam:

Att de även tänker erbjuda en "free" plan tycker jag är det som låter mest intressant. Gigabit har vi varit på väg emot ett tag och en del operatörer erbjuder som sagt det idag. Men att erbjuda fritt internet... det är något som jag inte tror någon svensk operatör skulle våga sig på.

Bahnhof erbjöd/erbjuder faktiskt gratis internet i Oslo. Förvisso bara 512Kbit men ändå..

http://bahnhof.se/press/press-releases/2011/12/09/gratis-bred...

Permalänk
Medlem

Jag bor 5 mil utanför Göteborg och har haft en jäkla tur med fiber. Har haft det i 7-8 år ungefär.
Fick brev om att jag nu kunde få Gigabit om jag vill för ett tag sen men fan 999 kr/mån är lite väl saftigt.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Hmm betalar själv 100kr för 100/10 från comhem och funkar skitbra förutom att routern man fick av dom är SKRÄP!!

lite avis på mor min som får 100/100 helt gratis, men då bor hon i en bostadsrätt vid Odenplan i en väldigt rik bostadsrättsförening så ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

lite avis på mor min som får 100/100 helt gratis, men då bor hon i en bostadsrätt vid Odenplan i en väldigt rik bostadsrättsförening så ^^

Skillnaden är snarare att uppkopplingen är inbakad i hyran. Eftersom alla boende blir "påtvingade" avtalet, blir det oftast billigare. Men gratis är det knappast. Bara olika sätt att ta betalt för det.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

tss, de drog nyss fiber 3 mil ut bland bönderna utanför växjö, kolla kalvsvik/halvshaga/sirkön i smålans utanför växjö.. Fiber är det nya, Gbit är framtiden.

Så bara för att de har dragit 3 mil på ett ställe hos dig betyder det att de kommer dra det mycket större avstånd för miljontals kronor för att några få ska få fiber? Aldrig i livet.

Du skriver inte hur många de var som fick och inte om de betalade själva/delvis betalade själva. De kan ju också mycket väl vara så att det skulle dras igenom närheten av området för att ansluta många andra, och då behöver det inte kosta så mycket att dra sista biten till alla bostäder.

I storstäder med omnejd är det redan standard med fiber, jag bor en förort till Stockholm och känner knappt någon som inte har möjlighet att ha fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Så bara för att de har dragit 3 mil på ett ställe hos dig betyder det att de kommer dra det mycket större avstånd för miljontals kronor för att några få ska få fiber? Aldrig i livet.

Du skriver inte hur många de var som fick och inte om de betalade själva/delvis betalade själva. De kan ju också mycket väl vara så att det skulle dras igenom närheten av området för att ansluta många andra, och då behöver det inte kosta så mycket att dra sista biten till alla bostäder.

I storstäder med omnejd är det redan standard med fiber, jag bor en förort till Stockholm och känner knappt någon som inte har möjlighet att ha fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett litet bondesamhälle = långa sträckor mellan husen. Har för mig att de inte batalade 10000-tals kronor för att få fiber utan betalade bara en anslutningsavgift.

Tycker det är väldigt lustigt att inte hela stockholm har fiber, även förorterna. Känns verkligen som om det är standard numera. Växjö är en håla på 60-80000 invånare och utkanterna har t.o.m fiber. Kalvshaga ligger 3 mil utanför växjö och har invånar antal på max 100 och de har också fiber nu...

Tycker som sagt bara att det är lustigt.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cammen3:

Skillnaden är snarare att uppkopplingen är inbakad i hyran. Eftersom alla boende blir "påtvingade" avtalet, blir det oftast billigare. Men gratis är det knappast. Bara olika sätt att ta betalt för det.

nope då dom i samband med inkopplingen sänkte hyran till 850kr samt det är en väldigt liten bostadsrättsförening med extremt mycket pengar/inkomster så står dom för internet

Visa signatur

here we go!