Permalänk
Medlem

Distans till kretskort utan hål

Hej!

Jag vill fästa ett kretskort på en plastskiva (plexiglas). Problemet är att det finns inga hål på kretskortet och det är tyvärr omöjligt att borra i själva kortet.
Är det någon som har en idé kring hur man skulle kunna göra? Jag behöver alltså distanser till ett kretskort utan hål...
Det skulle kunna gå med "kuddar" av plast med självhäftande yta, men jag är rädd att det inte håller i längden. Ett alternativ är att fästa kortet i silikon, men det blir nog inte bra.

Tacksam för tips och inspiration.

Permalänk
Medlem

Den första tanke som dyker upp är att bygga något som liknar den typ av hållare som brukar sitta i hörnen på enklare speglar utan ram.

Ett sätt att göra det kunde vara att skära till ett gäng kvadrater (eller annan lämplig form) av plexiglas. Skär bort en fjärdedel (eller så mycket du tycker är lämpligt) av en av kvadrat. Trava upp dem med kvadraten med den bortskurna fjärdedelen i mitten och borra ett hål genom alltihopa, inklusive underlaget. Positionera kretskortet, med hörnet i hålet som bildas av den bortskurna fjärdedelen. Skruva ihop. Givetvis kan man också limma, men det lär väl inte bli så snyggt med plexi.

Försöker illustrera hur jag menar att bitarna ska se ut, hoppas nu bara det ser bra ut i din browser:

Två (eller flera om du vill få upp kretskortet lite) sånahäringa bitar:

__________ | | | O | | | |________ |

Och en sånhäringa bit:

__________ | | | O ____ | | | |____|

En eller fler hela bitar i botten beroende på hur mkt du vill få upp kretskortet från underlaget, en bit med bortskuret hörn som kretskortet vilar i, och sedan en hel bit ovanpå alltihopa för att låsa kretskortet på plats.

Annars kan man ju göra det lätt för sig om man inte nödvändigtvis måste ha hållarna i hörnen. Ta fyra block av lämpligt material, såga ett snitt i dem som är lika brett som kretskortet är tjockt, sätt en på varje sida av kortet, så kortet vilar i snittet, dra fast i underlaget.

Permalänk
Medlem

Det var en smart idé! Det ska jag ta i beaktande. Tack så mycket!