Valve: Left 4 Dead 2 snabbare på Linux än Windows

Permalänk
Melding Plague

Valve: Left 4 Dead 2 snabbare på Linux än Windows

Spelhuset Valve satsar på Linux genom att porta både Steam och Left 4 Dead 2 till det öppna operativsystemet. Interna prestandatester sägs nu påvisa att Linux och OpenGL är snabbare i spelsammanhang.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag är ej förvånad. Hoppas nu spelbolag får upp ögonen för Linux som en seriös spelplattform.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Medlem

We want moar linux gäjms

Permalänk
Medlem

Mjo, det står klart vad Valve vill göra... och jag gillar det.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Avstängd

Besviken jag blir, trodde för en sekund där att ett tredje spel i serien var på väg..

Permalänk
Medlem

Valve är riktigt oroliga för Windows Store och WinRT, de blir desperata

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se när det väl släpps och det kommer fram oberoende tester.

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

Desto fler aktörer på marknaden desto bättre! Är bara glad att Linux börjar synas lite.

Permalänk
Medlem

Läs den nedre delen av "nyheten". Man kan ju framställa vilka resultat om man så vill. Så man bör ta det hela med en nypa salt (Inget av värde med andra ord).

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Det här kan bli riktigt spännande, windows egna variant mot Linux, OpenGL och Valve. Tänk om windows som dominerande operativsystem blir avsatt på grund av det här.
EDIT:
Inte för att allt hänger på hur spelmarknaden ändras, men man vet ju aldrig vad som händer. Det ena kanske leder till det andra!
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Tror att Valve är ganska partiska i detta sammanhanget.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Inaktiv

Så kul

Synd bara att det inte är DirectX, som är riktigt fantastiskt

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se jämförelse mellan DX på Windows mot OpenGL i Linux. Ifall linux är bättre på OpenGL men om OpenGL är sämre än DirectX så bryr man sig inte så mycket precis.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Potentiella problemen med resultaten är som diskuterats tidigare:

1) Hur detta skalar under mer stressade situationer.
2) Vilken version av OpenGL som använts. Source stödjer endast D3D9, men Valve säger att en del av Linux förbättringarna resulterade i Windows förbättringar, men inte Mac OS. Detta ger tipsar tyvär att OpenGL 4 används. (Och att jämföra 10 år gammla D3D9 med OpenGL 4.x känns lite riskabelt)
3) Är dessa resultat applikerbara i fler situationer? Valve's spel är ju inte direkt kända för att använda komplex grafik, och är mycket sparsam med shaders (som ochså är just det som suger kraften ur grafik kort).

Får hoppas på goda nyheter framöver på dessa frågor.

Permalänk
Medlem

Nu vill vi se fler spel till Linux. Det måste ju finnas ett alternativ som man kan gå över till om Windows 9 skulle floppa.

Permalänk

Jag tror på Valve!

Skiter i Microsoft och Windows håller på att bli!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Entusiast

Jag hänger inte riktigt med på deras logik. Om de vill visa att Linux är bättre borde de väl köra OpenGL på båda för att visa på skillnader i operativsystemen? Nu visar de bara att en version av OpenGL är snabbare än en version av DirectX. Vore intressant att veta hur lika de olika versionerna är varandra egentligen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Om de vill visa att Linux är bättre borde de väl köra OpenGL på båda för att visa på skillnader i operativsystemen?

"Efter att ha arbetat med hårdvarutillverkarna för att förbättra drivrutinerna för OpenGL i Windows lyckades dock utvecklarna komma upp till 303,4 FPS"

Permalänk
Medlem

Folk läser artikeln lite dåligt.

"Enligt Valve påvisar interna prestandatester att Linux-versionen är snabbare än Left 4 Dead i Windows. En dator med bland annat Intel Core i7 3930K, Geforce GTX 680 och 32 GB RAM kan klämma fram 315 FPS i Linux (OpenGL) men enbart 270,6 FPS i Windows 7 (DirectX) – en prestandaskillnad på cirka 16 procent.

Efter att ha arbetat med hårdvarutillverkarna för att förbättra drivrutinerna för OpenGL i Windows lyckades dock utvecklarna komma upp till 303,4 FPS."

Alltså: OpenGL (linux) > OpenGL (win) > Direct X (win) i det här specifika fallet.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk

Left 4 Dead och alla de där Source-spelen finns ju för Mac, alltså måste de ha portats till OpenGL för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Så kul

Synd bara att det inte är DirectX, som är riktigt fantastiskt

Säg en sak som går med Direct3D men inte OpenGl.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag hänger inte riktigt med på deras logik. Om de vill visa att Linux är bättre borde de väl köra OpenGL på båda för att visa på skillnader i operativsystemen? Nu visar de bara att en version av OpenGL är snabbare än en version av DirectX. Vore intressant att veta hur lika de olika versionerna är varandra egentligen.

Det står ju i artikeln att dom jämför OpenGL i Linux med både DirectX och Open GL i Windows.
OpenGL Linux vs OpenGL Windows vanns ju av Linux, men känns inte som att dom resultaten som redovisas säger så mycket egentligen...

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem

Yay för linux MEN," Eftersom utvecklarna inte kan använda samma grafikbibliotek i Linux är det möjligt att det finns visuella skillnader som påverkar prestandan."

Tror fortfarande detta påverkar en hel del.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Yay för linux MEN," Eftersom utvecklarna inte kan använda samma grafikbibliotek i Linux är det möjligt att det finns visuella skillnader som påverkar prestandan."

Gaaah!

Aja, får hoppas att man ser L4D2 för Linux släptt snart då. Vill ju se för ***!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av eXale:

"Efter att ha arbetat med hårdvarutillverkarna för att förbättra drivrutinerna för OpenGL i Windows lyckades dock utvecklarna komma upp till 303,4 FPS"

Ja se där. Så går det när man inte läser ordentligt. Frågan om skillnaderna mellan DirectX och OpenGL kvarstår dock.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Bättre texturer och kvalité på DX väl? OpenGL känns så 90-tal xD

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Tänk om de la till ett kompabilitetslager i linux steamklient, typ som wine. Så kan man spela vissa spel utan officiellt linux stöd med visst prestanda fall.

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P55-CD53 | Intel i5 750@2.667GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | ASUS GTX 560 Ti | Coolermaster 520w | WD Caviar Black 1TB SATA 600 | Maxtor 300Gb SATA 150 | 2x2Gb 1033GHz [OCZ Gold Edition] |

Permalänk

Märkbar skillnad på 270 - 315fps ????

Permalänk

Inte alls förvånad. Nästan allt är ju snabbare på linux . Detta visar att öppen kod är något att satsa på.

Visa signatur

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Märkbar skillnad på 270 - 315fps ????

Tror nog du förstår poängen.

Kommer förövrigt inte att lita på det här förrän jag sett utomstående recensioner.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti