Fler än två st 6+2 strömpins i framtidens grafikkort??

Permalänk
Medlem

Fler än två st 6+2 strömpins i framtidens grafikkort??

Jag frågar för att jag undrar om man bör köpa ett nätagg med fler än två 6+2 sladdar.
Nätagget har jag tänkt använda länge framöver så jag vill inte riskera att behöva byta ut det.

Vad tror ni???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratnik:

Jag frågar för att jag undrar om man bör köpa ett nätagg med fler än två 6+2 sladdar.
Nätagget har jag tänkt använda länge framöver så jag vill inte riskera att behöva byta ut det.

Vad tror ni???

Så länge du inte tänker köra mer än ett grafikkort eller dubbel-GPU-kort så lär det inte behövas.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ratnik:

Jag frågar för att jag undrar om man bör köpa ett nätagg med fler än två 6+2 sladdar.
Nätagget har jag tänkt använda länge framöver så jag vill inte riskera att behöva byta ut det.

Vad tror ni???

Du bör byta ut nätagget då och då och inte sitta på samma längre än 4-5år högst.

Dock sägs det ju att new Zeeland skall ha 4st 6pin PCi-e sladdar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tror att utvecklingen går åt andra hållet! snart ser vi nog fler kort med ensamma 6+2! Korten blir mer och mer strömsnåla.

Sen att företag måste göra värstingmodeller i publicitetssyfte är en annan sak. Men för normala användare tror jag knappast det kommer hända. (Dubbelkort är faktiskt mest en publicitetsgrej, ofta får du ju bättre prestanda med fler singlegpu i SLI/CF än med en färdig dubbelmacka).

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du bör byta ut nätagget då och då och inte sitta på samma längre än 4-5år högst.

Hur kommer detta sig? Elektriska produkter brukar klara sig i stort sett hur länge som helst om det inte är en dålig konstruktion eller tills kondingarna ger upp, fast det brukar bara hända om man inte använder produkten på några år... Är det annorlunda med nätagg till datorn?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ratnik:

Hur kommer detta sig? Elektriska produkter brukar klara sig i stort sett hur länge som helst om det inte är en dålig konstruktion eller tills kondingarna ger upp, fast det brukar bara hända om man inte använder produkten på några år... Är det annorlunda med nätagg till datorn?

När kondensatorerna i nätagget pajar så kan den dra med alla andra komponenter i datorn med sig ner i "the great abyss".
Inte värt det i längden tycker jag

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

ASUS MARS 2 hade ju 3 8pins kontakter o.O

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kalsongen:

ASUS MARS 2 hade ju 3 8pins kontakter o.O

Har man tillräckligt måna molex ->6+2 Adaptrar så är det ju lugnt

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin