Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Kärnor

Hej, jag har införskaffat mig en AMD Athlon2 x4. Jag är lite osäker på datorer och sånt, men det är en 4 kärnig processor somsagt, men hur vet jag att jag använder 4? alltså att 4 är aktiverade? Hur ser man det? Tacksam för svar. Sen för att föra denna diskussion vidare, vad kan man göra mer än att defragmantera osv för att göra datorn snabbare?

//Krown

Dont regret what you have done, regret what you are going to do.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Har du köpt en x4 är alla fyra kärnor aktiverade. Är du osäker kan du gå in i bios och kolla inställningarna.

Windows 7 defragmenterar systemdisken kl 03:00 om man inte ändrar inställningen har jag för mig.

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Samsung 960 EVO nvme. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G900. Logitech K65.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2009

Datorn snabbhet skulle jag säga beror på 2 saker rent hårdvarumässigt. Processor & hårddisk samt till viss del ram-minne.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010

CTRL + ALT + DEL
Taskmanager
Klicka på fliken Performance
Under CPU usage history så kan du se hur många kärnor det är som arbetar och hur mycket dom pressas.

Att formatera datorn och installera om operativsystemet kan fräscha upp datorn ganska mycket.

#framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

tack alla för svaren! det visade säg att alla 3 kärnor var aktiverade, och att jag behövde ta bort virus samt defragmantera (sakta) istället för (snabb defrag) så vart den mkt snabbare!

Dont regret what you have done, regret what you are going to do.