Bra översättningar av datortermer

Permalänk
Medlem

Bra översättningar av datortermer

Jag vet inte riktigt var en sån här tråd passar bäst, lite samhällsdebatt kan det väl anses vara med gränslandet svenska/engelska.

Hursomhelst tänkte jag att vi kunde ta upp engelska ord som används onödigt mycket och föreslå svenska ord som passar lika bra. Jag tycker att det kan vara värt att anstränga sig för att undvika ett överflöd av engelska termer, det blir ett bättre flyt i språket (många konstiga, kreativa böjningar kan undvikas) samtidigt som man tränar sitt svenska ordförråd. Dessutom har oinvigda lättare att förstå.

Jag börjar lite lätt med några ord jag retat mig på den senaste tiden. Jag påstår inte att detta är några absoluta sanningar, jag har inte ens kollat upp något i ordböcker e.d. Ta dem som förslag från min sida.

aim = sikte/sikta
caster/livecaster = kommentator
livestream = direktsändning
stream = sändning
nerf = försämring/försämra
buff = förbättring/förbättra

Fler än så får jag inte ner just nu, har ni några svengelska ord ni retar er på för att det finns en fullgod svensk översättning?

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

Tänker på noob, camper, blocker, teamflash, cheater, LPB, HPB, QuadPuss, spammer......

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

editera - redigera

Seså alla, lär er det nu för i helvete!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

editera - redigera

Seså alla, lär er det nu för i helvete!

Inte för att vara den som är den men...

http://sok.saol.se/pages/P170_M.jpg

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Men problemet med de svenska orden är att de är mycket jobbigare och längre än de engelska orden. Varför inte använda det enklaste sättet att få fram det man vill säga om alla ändå förstår det?

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Equadex:

Men problemet med de svenska orden är att de är mycket jobbigare och längre än de engelska orden. Varför inte använda det enklaste sättet att få fram det man vill säga om alla ändå förstår det?

För att alla använder det inte så snyggt utan lyckas få det att låta helt efterblivet ibland om jag ska vara frank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

För att alla använder det inte så snyggt utan lyckas få det att låta helt efterblivet ibland om jag ska vara frank.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kryll:

Random - Slumpmässig

There, I fixed it.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

There, I fixed it.

Återfann just hoppet för vårt språk

Permalänk
Medlem

Char/Character - Karaktär
Frequency response - Frekvensåtergivning
Create/Creata - Skapa

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

LOL - Skrattar ut högt
ROFLMAO - Rullar på golvet skrattar min rumpa av
FFS - För knulla sak
OMFG - Åh min knulla gud
WTF - Vad den knulla
BRB - Bli höger bakåt
TY - Tack så jättemycket
BBQ - Grilltajm

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

BRB - Bli höger bakåt

ROFLMAO LOL

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Själv har jag lite delade åsikter i den här frågan. På ett sett kan jag tycka att man borde hålla sig till svenska så mkt det går av samma anledningar som OP nämnde. Men o andra sidan så kan det vara förbannat mkt enklare att bara försvenska vissa nyckelord (såsom nerf, join och char) som används i spel eftersom dom man spelar med förmodligen gör samma sak. Spelarna får ett gemensamt språk med lagom långa ord som enkelt går att koppla till en händelse i spelet.

Dessutom låter det bättre med "joina" än "Delta i matchen, Jonas" imho. Alla som har spelat CS:S på svenska vet vad jag pratar om

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."