Permalänk
Medlem

DNS > IP:Port

Funderar på hur man sätter upp olika subdomäner som pekar på olika portar allt med samma ip. Någon som vet hur detta fungerar?

Exempel jag har 4 counterstrike servrar och vill ha ett subdomännamn för dessa och vill då ha t.ex.

cs1.nisse.com som skickas till ip:27015
cs2.nisse.dom som skickas till ip:27016
cs3.nisse.com som skickas till ip:27017
cs4.nisse.dom som skickas till ip:27018

Någon som har koll på detta?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Funderar på hur man sätter upp olika subdomäner som pekar på olika portar allt med samma ip. Någon som vet hur detta fungerar?

Exempel jag har 4 counterstrike servrar och vill ha ett subdomännamn för dessa och vill då ha t.ex.

cs1.nisse.com som skickas till ip:27015
cs2.nisse.dom som skickas till ip:27016
cs3.nisse.com som skickas till ip:27017
cs4.nisse.dom som skickas till ip:27018

Någon som har koll på detta?

Det finns lösning för det i DNS men det är extremt sällan det används av klienter och servrar så det är nog tyvärr kört.

Permalänk
Medlem

Ja, men programmen lär stödja det, och det stödet saknas i ditt fall.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Borde det inte gå att lösa detta när du forwardar portar med NAT i din brandvägg? Borde kunna göra en regel för varje och ställa olika destination host på dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippyBoy:

Borde det inte gå att lösa detta när du forwardar portar med NAT i din brandvägg? Borde kunna göra en regel för varje och ställa olika destination host på dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej eftersom routern inte ser hostnames utan IP-nummer. IP-numrena är ju resolvade på klienten, remember?

Permalänk
Skrivet av iXam:

Nej eftersom routern inte ser hostnames utan IP-nummer. IP-numrena är ju resolvade på klienten, remember?

Var bara en idé jag hade, vid närmare efterforskningar inser jag att jag hade fel. Tänkte i banorna virtual hosts ala apache...
Det enda jag kan hitta är Virtual IP men det verkar kräva flera externa IP-adresser.

Tycker ändå att det är ett intressant ämne då jag hade velat utföra något liknande. Är det en funktion i HTTP-protokollet som gör att man kan göra såhär i exempelvis apache och det därför inte går att utföra på något annat enkelt sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippyBoy:

Var bara en idé jag hade, vid närmare efterforskningar inser jag att jag hade fel. Tänkte i banorna virtual hosts ala apache...
Det enda jag kan hitta är Virtual IP men det verkar kräva flera externa IP-adresser.

Tycker ändå att det är ett intressant ämne då jag hade velat utföra något liknande. Är det en funktion i HTTP-protokollet som gör att man kan göra såhär i exempelvis apache och det därför inte går att utföra på något annat enkelt sätt?

Ja vid HTTP så skickas det en "host"-parameter i requestheadern som indikerar vilken site man är ute efter. Men vid de flesta andra protokoll så indikeras detta inte utan man får segmentera det på andra sätt såsom olika IP-nummer. Jag har för mig att det inte fanns med i HTTP-specifikationen föräns 1.1 och innan dess fick man köra olika IP-nummer på webservrar när man ville ha flera siter på en server.

Permalänk
Medlem

Det absolut enklastre är att lösa detta i brandväggen. Själv kör jag en virtuell Microsoft TMG 2010 för att kunna uppnå just detta då jag bara har en extern IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agvar:

Det absolut enklastre är att lösa detta i brandväggen. Själv kör jag en virtuell Microsoft TMG 2010 för att kunna uppnå just detta då jag bara har en extern IP.

Och hur uppnår du detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agvar:

Det absolut enklastre är att lösa detta i brandväggen. Själv kör jag en virtuell Microsoft TMG 2010 för att kunna uppnå just detta då jag bara har en extern IP.

lulbulllshit

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Inga problem att lösa det så med TMG2010.

Permalänk
Medlem
Skrivet av obey87:

Inga problem att lösa det så med TMG2010.

Återigen, hur åstadkommer man detta med TMG2010? Har själv varit intresserad av detta för ett tag sedan men kom fram till att det inte gick.

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna göra en launcher som kollar upp typ TXT record för subdomänen där man skulle kunna ange portnummer. Men då måste användarna använda denna lanchern för att slippa knappa in portnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agvar:

Det absolut enklastre är att lösa detta i brandväggen. Själv kör jag en virtuell Microsoft TMG 2010 för att kunna uppnå just detta då jag bara har en extern IP.

Skrivet av obey87:

Inga problem att lösa det så med TMG2010.

Hur gör man då?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Ja det hade varit trevligt att få veta hur man får det att fungera.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk

Jag har aldrig gjort det själv, men tydligen skall man kunna definera portar bland mycket annat med SRV-records. SRV-records till skillnad från i princip alla av mig kända sorters records arbetar upp i OSI-lager 4 (transport) istället för att begränsas till lager 3 (nätverk), dvs. att du kan definera portar, protokoll etc.

Jag har heller aldrig stött på en hosted DNS som klarat av att lägga till SRV-records, så då får du smälla upp din egna och skapa NS-records för att peka ut den.
Iom. att du nyttjar NAT måste din publika DNS-server placeras på insidan av routern, vilket förvisso är möjligt, men en jäkla pain, och även det högst ovanligt. Alternativt nyttjar du DNS-servern som router med 2 nätverkskort istället med CS-servrarna på insidan.

Det största problemet blir dock att definera tjänsten i SRV-recordet för ditt ändamål, om inte omöjligt då CS-servrar mig veterligen kräver mer än en öppen port (rätta mig om jag har fel). Det är betydligt enklare med t.ex. FTP, Telnet & ldap etc. som endast opererar på en port (+ ev. dynamiska).
Om det räcker med CS-serverns lyssningsport kan det dock finnas en chans i teorin att få det att fungera.

Skulle du lyckas med detta kan du dock definera UPD som protokoll väldigt enkelt i SRV-recordet.

Hursomhelst, extremt omständigt sätt att lösa det på om du skulle få det att fungera, och antagligen en tiondel så kostnadseffektivt som att ställa dit 5 routrar och skaffa fler publika IP:n.
Vore dock intressant som ett experiment och övning i löjliga lösningar ^^

Nyttiga länkar:
SRV-records
Placera en DNS bakom NAT

I övrigt är jag också nyfiken på om detta kan åstadkommas med TMG.

Edit: Jag kom på mig själv och min tankevurpa, såvida du inte i klienten kan definera port för anslutningen kommer du inte kunna nyttja SRV-records ens i teorin för ditt ändamål.