Permalänk
Medlem

Ny dator till morfar!

Tjena!
Nu är det dags för min morfar att köpa en ny dator. Det enda kraven han har är att den är bärbar, inte mindre skärm än 15tum och att den gärna kan kopplas till TV:s så han kan använda den som dvd i stugan. I övrigt så surfar han mest på tidningar och banken, dvs inget krävande.

Är det någon som skulle kunna tipsa om någon bra med en budget på max runt 5k? Han är 79år nu så denna dator blir nog den sista.
Skulle såklart själv kunna välja någon men är inte så inne i bärbara så vet inte riktigt vad man borde förvänta sig av de pengarna, känner att det är bättre att fråga någon kunnig

Väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Vila i frid

Köp inte en Intel Celeron eller AMD E-serie utan satsa en tusenlapp till och köp en i3'a för 3k9 http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=9695578&ref=secti...

Jag fjärrinstallerade en AMD E-300 inatt och det var nästintill olidligt... SuperPi gjorde den på 62 sekunder - dvs i paritet med en 10 år gammal Intel P4 på 2.8 GHz.

Permalänk
Medlem

Är 15 tums skärmen pga dålig syn eller enbart av vana? Min farmor, som är ungefär lika gammal och totalt datorinvalid, fick nyligen en iPad och efter att vi hade installerat appar för allt hon ville kunna göra så har det fungerat perfekt. Den går även att koppla in i TVn via HDMI med hjälp av en adapter. På min arbetsplats har även vår kanslist, som snart går i pension och är oerhört datorokunnig, just bytt ut sin hemdator mot en iPad och säger själv att hon aldrig vill gå tillbaka eftersom det är så enkelt nu.

Vad jag försöker säga är alltså, kan en surfplatta vara relevant för din morfar eller sitter han t.ex. på en gigantiskt DVD arkiv som han vill kunna spela upp eller har så pass dålig syn att en så liten skärm inte är möjligt? Nu rör ju båda min exempel ovan personer med väldigt låg datorvana och jag vet inte hur kunnig din morfar är så kanske det här inte alls är en bra idé för just honom men jag ville bara lyfta alternativet.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

se upp med surfplattor bara, många äldre kan ha så dålig cirkulation att pekskärmen inte funkar. en resistiv platta klarar naturligtvis det problemet.

synbrister är däremot ingen fråga där, snarare blir det enklare och bekvämare att zooma och hålla skärmen nära näsan om det behövs jämfört med en laptop. tidningsappar är också väldigt mycket trevligare att navigera än dessa tungrodda siter samma tidningar har.

förutom detta och att det inte blir tal om några 15" så håller jag med ovan om att det är en bättre lösning än att hålla på och koppla in en dator för merfunktionen att se DVD??? men gubben kanske är väldigt tekniskt laggd redan, men då borde han iof kunnat välja dator själv också rimligen.

så, platta för 4800kr och en "riktig DVD-spelare" för 200kr är mitt tips för den mindre supportbenägne.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Willhelm:

Är 15 tums skärmen pga dålig syn eller enbart av vana? Min farmor, som är ungefär lika gammal och totalt datorinvalid, fick nyligen en iPad och efter att vi hade installerat appar för allt hon ville kunna göra så har det fungerat perfekt. Den går även att koppla in i TVn via HDMI med hjälp av en adapter. På min arbetsplats har även vår kanslist, som snart går i pension och är oerhört datorokunnig, just bytt ut sin hemdator mot en iPad och säger själv att hon aldrig vill gå tillbaka eftersom det är så enkelt nu.

Vad jag försöker säga är alltså, kan en surfplatta vara relevant för din morfar eller sitter han t.ex. på en gigantiskt DVD arkiv som han vill kunna spela upp eller har så pass dålig syn att en så liten skärm inte är möjligt? Nu rör ju båda min exempel ovan personer med väldigt låg datorvana och jag vet inte hur kunnig din morfar är så kanske det här inte alls är en bra idé för just honom men jag ville bara lyfta alternativet.

Hur ska han kunna använda en iPad som DVD-spelare i stugan? Måste man äga ett gigantiskt DVD arkiv för att få ha en DVD-spelare? Det går fortfarande att hyra eller låna film om man vill se på film

Permalänk
Rekordmedlem

Elgiganten hade en del laptopar med stora skärmar i sista reklambladet, tom några 17" are under 5000kr

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Hur ska han kunna använda en iPad som DVD-spelare i stugan? Måste man äga ett gigantiskt DVD arkiv för att få ha en DVD-spelare? Det går fortfarande att hyra eller låna film om man vill se på film

Tänk vad jobbigt om man var tvungen att ha en massa DVD-filmer för att få äga en DVD-spelare, tänk bara hur många datorer och konsoler som skulle vara tvugna att återkallas från marknaden och istället utrustas med CD-spelare. I ett ännu värre scenario kanske personer inte heller får äga cd-läsare om de inte har massa cd-skivor till den, isåfall börjar det bli riktigt jobbigt. Det är alltså inte något sådant jag försöker föra fram i mitt inlägg.

Men rörande DVD-arkiv så kan jag förstå behovet av en DVD-spelare om man t.ex. har en massa skivor som man vill kunna spela upp. För att göra det så enkelt som möjligt om man är en person som hyr många filmer finns det dock alternativ via nätet så som viaplay, voddler, itunes o.dyl. De här alternativen kräver dock istället en relativt god internetuppkoppling vilket är väldigt svårt för mig att veta om stugan har eller ej, eller så kanske det går att hyra filmer via nätet och flytta över till surfplattan för att titta på senare. Vad man sedan tycker om de här alternativen är upp till en själv men i simpelhetens anda anser jag fortfarande att TS ska tänka över alternativet. Annars går det alltid att göra som AndreaX säger och köpa en platta och en billig dvd-spelare.

I slutändan handlar det dock om vad TS morfar faktiskt vill ha så det är svårt att säga mer förrens TS har svarat på om surfplatta ens är ett relevant alternativ, annars får vi istället försöka hitta en lämplig dator.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Köp inte en surfplatta det lämpar sig inte, mycket smidigare att skriva på en vanlig dator och www är inte anpassat för så små storlekar.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_nh532_intel_i3-...

Mer för pengarna är nog svårt att hitta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Willhelm:

Tänk vad jobbigt om man var tvungen att ha en massa DVD-filmer för att få äga en DVD-spelare, tänk bara hur många datorer och konsoler som skulle vara tvugna att återkallas från marknaden och istället utrustas med CD-spelare. I ett ännu värre scenario kanske personer inte heller får äga cd-läsare om de inte har massa cd-skivor till den, isåfall börjar det bli riktigt jobbigt. Det är alltså inte något sådant jag försöker föra fram i mitt inlägg.

Men rörande DVD-arkiv så kan jag förstå behovet av en DVD-spelare om man t.ex. har en massa skivor som man vill kunna spela upp. För att göra det så enkelt som möjligt om man är en person som hyr många filmer finns det dock alternativ via nätet så som viaplay, voddler, itunes o.dyl. De här alternativen kräver dock istället en relativt god internetuppkoppling vilket är väldigt svårt för mig att veta om stugan har eller ej, eller så kanske det går att hyra filmer via nätet och flytta över till surfplattan för att titta på senare. Vad man sedan tycker om de här alternativen är upp till en själv men i simpelhetens anda anser jag fortfarande att TS ska tänka över alternativet. Annars går det alltid att göra som AndreaX säger och köpa en platta och en billig dvd-spelare.

I slutändan handlar det dock om vad TS morfar faktiskt vill ha så det är svårt att säga mer förrens TS har svarat på om surfplatta ens är ett relevant alternativ, annars får vi istället försöka hitta en lämplig dator.

Fast TS skrev ju klart och tydligt "...och att den gärna kan kopplas till TV:s så han kan använda den som dvd i stugan", så jag förstår inte varför du ens tänker tanken på något annat, han har ju redan sagt vad han är ute efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Fast TS skrev ju klart och tydligt "...och att den gärna kan kopplas till TV:s så han kan använda den som dvd i stugan", så jag förstår inte varför du ens tänker tanken på något annat, han har ju redan sagt vad han är ute efter

Jag förstår helt ärligt inte riktigt vad du hänger upp dig på. Jag formulerar i min post en tydlig fråga kring huruvida en surfplatta kan vara ett relevant val eller ej för just det här fallet. Jag poängterar också att jag lyfter ett alternativ och således hävdar jag inte att det här är den ideala lösningen för just den här situationen. Jag har redan förklarat hur en surfplatta kan ersätta t.ex. filmhyrning om det är varför en dvd-spelare behövs. Såväl jag som en annan person i tråden har gett förslaget om att en surfplatta tillsammans med en billig dvd-spelare kan vara ett bra alternativ.

Vidare är våra tolkningar av ordet gärna bevisligen olika då jag tolkar ordalydelsen från TS som att det är ett plus om funktionen att koppla in datorn i TVn existerar medan jag uppfattar det som att du tolkar det som ett direkt och uttalat krav. Det kan vara på vilket som helst av sätten i enlighet med hur jag ser på uttalandet.

Har jag nu förklarat på ett gott nog sätt vad jag avser föra fram med mina inlägg i den här tråden? Annars förklarar jag självklart gärna vidare hur jag inte har något emot personer som har DVD-spelare men inte gigantiska DVD arkiv samt hur jag uppfattat olika frågeställningar i tråden.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Okej, tack för tipsen och diskussionen som hitills har blivit! Tror just nu att det blir Fujitsun som hade lite större skärm och bättre grafikkort för en femhundring mer. Han är väldigt pigg för sin ålder så är ju bra om datorn duger så länge han behöver den.

Har själv också funderat på alternativet med t.ex. en Ipad men han var helt emot det för han tyckte att han just lärt sig hur datorn/windows fungerar och skulle inte vilja lära sig nåt nytt system. Han är i princip så oteknisk man kan vara och jag får fortfarande samtal någon gång i veckan om nåt dator relaterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av isakk1:

Okej, tack för tipsen och diskussionen som hitills har blivit! Tror just nu att det blir Fujitsun som hade lite större skärm och bättre grafikkort för en femhundring mer. Han är väldigt pigg för sin ålder så är ju bra om datorn duger så länge han behöver den.

Har själv också funderat på alternativet med t.ex. en Ipad men han var helt emot det för han tyckte att han just lärt sig hur datorn/windows fungerar och skulle inte vilja lära sig nåt nytt system. Han är i princip så oteknisk man kan vara och jag får fortfarande samtal någon gång i veckan om nåt dator relaterat

Aha, men då tror jag på 17" skärmen jag också, som enda dator (vilket jag antar att det är) kan det nog vara bättre än en 15". Dock kommer ju batteritiden vara därefter. Mina svärföräldrar har en 17" och de enda de klagar på, bortsett från vikten, är just batteritiden som är nära nog icke-existerande. Men är man medveten om det och prioriterar stor skärm så är det nog svårt att hitta något bättre för pengarna än den dator som länkats.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av isakk1:

[...] Han är 79år nu så denna dator blir nog den sista. [...]

Ursäkt mig, men vad hysteriskt (h)ärligt du skriver :P.

Jag hade personligen bara sökt på exempelvis prisjakt, ställt in de variabler som du beskriver, och slagit till. Om Morfar inte använder datorn till mer än sådana triviala sysslor finns det inget anledning att gå till överdrift, eller överdriva inköpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Aha, men då tror jag på 17" skärmen jag också, som enda dator (vilket jag antar att det är) kan det nog vara bättre än en 15". Dock kommer ju batteritiden vara därefter. Mina svärföräldrar har en 17" och de enda de klagar på, bortsett från vikten, är just batteritiden som är nära nog icke-existerande. Men är man medveten om det och prioriterar stor skärm så är det nog svårt att hitta något bättre för pengarna än den dator som länkats.

Mm, men det är nog lugnt för han då han nästan alltid har den kopplad till laddaren

Skrivet av Johnart:

Ursäkt mig, men vad hysteriskt (h)ärligt du skriver :P.

Jag hade personligen bara sökt på exempelvis prisjakt, ställt in de variabler som du beskriver, och slagit till. Om Morfar inte använder datorn till mer än sådana triviala sysslor finns det inget anledning att gå till överdrift, eller överdriva inköpet.

Haha, man vill ju alltid ha mest bang for the buck och då frågar man proffsen på sweclockers istället!