liten RAM fundering (snabbt svar uppskattas)

Permalänk

liten RAM fundering (snabbt svar uppskattas)

nu är de så att jag beställde ett gäng prylar idag (kommer få dom på måndag eller tisdag)
men satt å kollade runt lite nu och de visar sig att mitt modekort har stöd för DDR3 2133 minnen
men min processor har bara stöd för 1333hz minnen
kommer jag kunna köra med dom DDR3 minnen jag beställt (2133hz) eller kommer de blii KOD80 (de kukar ur)

läste nån stans att datorn själv klockar ner Hz antalet till det CPU klarar (i mitt fall 1333)
men sedan läste jag oxå nån annan stans att datorn kan bli ostabil å ge bluescreens å shit om inte Hz antalet du har på minnen stöds av processorn
så allt detta har gjort mig lite "nojjig" så snabbt svar på om jag kan köra me dessa minnen eller om jag ska makulera ordern å sedan ändra till 1333 minnen

Ps: ber om ursäkt om denna fråga fins nån annanstans

Permalänk
Medlem

Vilken CPU och varför en sådan?

Permalänk
Medlem

Det kommer att fungera alldeles utmärkt att köra med de minnen du har beställt.
Jag kör tex. med 1600MHz och de lägger sig automatiskt i 1333MHz, dock kan jag överklocka dem upp i 1600MHz om jag vill men har inte sett vitsen med det.

Visa signatur

AMD Phenom X4 965 @4GHz 1.5V | Asus 890GPA-UD3H | Corsair DDR3 4GB 1600 MHz | Radeon HD5770 XFX | Samsung Spinpoint F3 1TB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Integra 500W

Här sitter man och säger till alla att man ska citera.
Men vad gör man själv?

Permalänk

CPU:n jag tänkt köra på är en "AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition"
anledningen är att jag sitter på en rätt skräpig dator atm, å jag har endast 1300kr att lägga ut på en processor
å eftersom modekortet jag valt är av AMD samt att en polare har samma processor å säger att den är bra så tänkte jag ta den (ligger i rätt prisklass)

Permalänk

här är dom saker jag beställt

MK Asus CROSSHAIR V FORMULA 990FX, AM3+, ATX (modekort)
CPU AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz, 8MB,125W, BE (CPU)
DDR3 G.skilll Ripjaws Gaming 2x4GB (Minnen)
Cooler Master Hyper 212 EVO CPU cooler AMD/Intel (CPU fläkt)
Cooler Master HAF X ATX (Chassi)

jag har 6tusen att röra mig på i budgeten så detta är den bästa saken jag kunde bygga ihopp (modekortet pga kunna uppgradera CPU vid senare tillfälle)

Permalänk
Medlem
Skrivet av smorfkekke:

här är dom saker jag beställt

MK Asus CROSSHAIR V FORMULA 990FX, AM3+, ATX (modekort)
CPU AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz, 8MB,125W, BE (CPU)
DDR3 G.skilll Ripjaws Gaming 2x4GB (Minnen)
Cooler Master Hyper 212 EVO CPU cooler AMD/Intel (CPU fläkt)
Cooler Master HAF X ATX (Chassi)

jag har 6tusen att röra mig på i budgeten så detta är den bästa saken jag kunde bygga ihop (modekortet pga kunna uppgradera CPU vid senare tillfälle)

Du skriver att du redan har beställt?
Minnet kommer att fungera som tidigare postare har skrivit, men med din budget så hade du fått ihop samma komponenter med ett Intel system.
(då du inte har med PSU och GFX kort i ditt paket så tar jag inte med dem nedan heller)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2109638/smorfkekke

Fractal Design Define R4 Titanium 895 kr
Thermalright HR-02 Macho 441 kr
Asus MAXIMUS V FORMULA 2 590 kr
Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) 1 668 kr
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 449 kr
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr 0 kr

Du får ett bra chassit för mindre pengar än det du har valt tidigare, CPU kylaren kostar lite mer än din variant men är också erkänt bättre.

Moderkortet kan du välja ett som kostar flera hundra mindre om du inte behöver alla finesser som Maximus kortet har och därmed komma under din budget. Föreslagna minnen ovan kommer också att fungera bra - och kommer inte att märka någon prestanda skillnad jämfört med 2133 minnena.

i5 CPUn är en Ivy Bridge och kommer att vara "bra" från början.

Jag skulle vilja säga att ovan paket ger bättre prestanda än det du valt från början, enda skillnaden är väl kanske att det inte kommer att se lika flashigt ut. Men det hade å andra sidan aldrig spelat någon roll för mig när jag köper dator prylar - det är prestanda/pris som räknas. Att ledfläktarna inte syns är bara en fördel

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Du skriver att du redan har beställt?
Minnet kommer att fungera som tidigare postare har skrivit, men med din budget så hade du fått ihop samma komponenter med ett Intel system.
(då du inte har med PSU och GFX kort i ditt paket så tar jag inte med dem nedan heller)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2109638/smorfkekke

Fractal Design Define R4 Titanium 895 kr
Thermalright HR-02 Macho 441 kr
Asus MAXIMUS V FORMULA 2 590 kr
Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) 1 668 kr
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 449 kr
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr 0 kr

Du får ett bra chassit för mindre pengar än det du har valt tidigare, CPU kylaren kostar lite mer än din variant men är också erkänt bättre.

Moderkortet kan du välja ett som kostar flera hundra mindre om du inte behöver alla finesser som Maximus kortet har och därmed komma under din budget. Föreslagna minnen ovan kommer också att fungera bra - och kommer inte att märka någon prestanda skillnad jämfört med 2133 minnena.

i5 CPUn är en Ivy Bridge och kommer att vara "bra" från början.

Jag skulle vilja säga att ovan paket ger bättre prestanda än det du valt från början, enda skillnaden är väl kanske att det inte kommer att se lika flashigt ut. Men det hade å andra sidan aldrig spelat någon roll för mig när jag köper dator prylar - det är prestanda/pris som räknas. Att ledfläktarna inte syns är bara en fördel

Skulle nog ta http://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4ghz... dvs intel i5 3570K som också kan klockas, och sen ta ett lite billigare moderkort = samma pengar men mer prestanda.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

efter å läs era tipps så tog jag bort beställningen (avbröt den)
och min nya setup ser ut såhär http://www.inet.se/kundvagn/visa/2109800/2012-08-05

kommer jag få ut mer prestanda å bättre FPS i spel (tex GW2) med denna setup än min föregående???

sen tänkte jag kolla de som står "integrerat grafikkort" är de nåt som kommer krocka me mitt nuvarande graffa, eller vad är de integrerade kortet till för? samt funderar jag på om Processorn i fråga kan köra med 2133 minnen, eller är 2133 minnen onödigt (även om man överklockar datorn) vilket jag inte kan ett skit om XX

Kan passa på att säga att jag kör med ett Corsair 650w nätagg
ett Nvidia Geforce gtx 285GT 1gb gddr3
samt Sata disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av smorfkekke:

efter å läs era tipps så tog jag bort beställningen (avbröt den)
och min nya setup ser ut såhär http://www.inet.se/kundvagn/visa/2109800/2012-08-05

kommer jag få ut mer prestanda å bättre FPS i spel (tex GW2) med denna setup än min föregående???

FPS begränsas i ditt fall av ditt grafikkort. Men med denna Intel setup så kommer du att ha mer luft i CPU prestandan när du byter grafikkort nästa gång. Samtidigt så kommer du att kunna dra nytta av bättre prestanda i sådant som är CPU beroende jämfört med AMD alternativet.

Skrivet av smorfkekke:

sen tänkte jag kolla de som står "integrerat grafikkort" är de nåt som kommer krocka me mitt nuvarande graffa, eller vad är de integrerade kortet till för? samt funderar jag på om Processorn i fråga kan köra med 2133 minnen, eller är 2133 minnen onödigt (även om man överklockar datorn) vilket jag inte kan ett skit om XX

Kan passa på att säga att jag kör med ett Corsair 650w nätagg
ett Nvidia Geforce gtx 285GT 1gb gddr3
samt Sata disk

Du kommer inte att ha något problem med att CPUn har en grafikdel, det ska automatiskt fungera med ditt dedikerade grafikkort. Det finns också möjligheter i BIOS att stänga av det interna om du skulle behöva det av någon anledning.

CPUn kommer inte att kommunicera med minnena i 2133, det är heller inte något problem då prestandaskillnaden mellan 1600 och 2133 är något som mest visar sig i syntetiska tester.
Ett sådan test gjordes av TOMs där de skriver bla:

Citat:

Our results show that faster memory and quicker timings both introduce performance advantages that are mostly visible in synthetic benchmarks, while the impact on real-life performance usually is small. Games benefit just a little, and you need applications that intensively tax the memory to find serious performance benefits.

Anand skriver :

Citat:

Once you jump to the 8GB kits, the price difference for CL9 DDR3-1600 is a mere $8, but it becomes much more pronounced at $92 to move to DDR3-2133. We simply can’t justify such a price difference based on our testing.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Kör på ditt nya paket, mycket bättre än det första

Permalänk

bra då beställer jag skiten nu så har jag dom troligen på tisdag

lär ju bli enorm skillnad mot de jag har nu,

Intel Pentium e5200 775 socket (dual core 2.5ghz)
4g ddr2