Trimmat det sämsta grafikkortet :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Trimmat det sämsta grafikkortet :)

Jag behövde ett strömsnålt grafikkort till min Linux-server(Ubuntu 12.10), eftersom det inte kändes rätt med det GTX470 jag använde som låg på 75C idle och som kan dra över 225W när man använder det. Inte i en server. Dessutom blev datorrummet varmt när den kombon alltid stod på.

Så. jag köpte ett Nvidia GT430 för 300Kr som är ett vedervärdigt uselt spelgrafikkort, men som drar typ 3W vid skrivbordsanvändning och håller 30C. Linux-servern har ju en C2Q så det finns inget integrerat grafikkort att använda. Kunde det vara värt för att inte elda för kråkorna.

På plussidan så är GT430(GF108) riktigt bra för video/film och stöder allt som VDPAU har att erbjuda under Linux, men trodde jag verkligen att det skulle gå att spela NÅGOT spel under WINE? Som inte var 10 år gammalt.

Tja, jag började med att dra in Steam under Wine och konffa det så att det gicka att använda öht(brukar man få göra). Och så in med ett gammalt spel, men relativt krävande, Oblivion. Det visade sig fungera riktigt smooth i 1440x900 och medelinställningar. Inte supervackert, men det fungerar. Då tar vi något mer krävande, in med Skyrim, det fungerade faktiskt under Wine. Lika bra som under Windows, och lika snyggt, men oj vad långsamt! Så börja kötta, 1280x800, allt på low, force vsync off, lite bättre, men fortfarande ganska laggigt. Nu skulle man behöva klocka lite för att komma över lagg-gränsen, men Nvidias Fermi och nyare går ju inte att klocka under Linux. Det går inte alls, bara under Windows.

Så vad göra? Modda kortets VGA-bios såklart. Dumpade bios mha nvflash från en usb bootsticka, in i Nibitor och höjde Fermi-core och mem. Testade först med 850/2000 i stället för original 700/1600, det blev svart när skrivbordet skulle dyka upp, sen 810/1800, Skyrim var stabilt men det var artifakter, sist 800/1750 och då var artifakterna borta. Och Skyrim var riktigt smooth det också! Bara enstaka lagg ibland. Så det fungerar, frågan är bara hur långt jag skall kunna höja inställningarna från low nu, medium borde fungera, men jag har inte testat det ännu, kanske är det för tungt. Upplösningen tänker jag inte höja i alla fall. Hursomhelst är jag rätt nöjd över att ha fått Skyrim spelbart på ett så dåligt kort under Linux, även om det inte är speciellt snyggt på 1280x800/low så är det ändå konsolnivå på det

Intressant att kortet är så svalt(klent) att det inte blir varmare än 59C vid full användning fast det är klockat, och med den lilla originalkylflänsen. Behövs ingen extrem kylning där inte.

(avdelningen trött på att köra med femtielva moddar i Ultra på spelriggen utan att det laggar )

Är det fler som försöker använda sämst grafikkort, av varierande skäl, kanske tom under Linux?

edit. det blev Nirvana när jag kom på att jag skulle slå av debugging i Wine mha WINEPREFIX, nu flyter Skyrim riktigt avslappnat och smooth i 1280x800 low både inomhus och utomhus. Hur spelbart som helst

Notebook Envy 15" 4K IPS 7500U 16GBDDR4@2133MHz 256GB NVMe USB-C
2016Ed. VIII Hero 6700K@4801MHz H₂O 32GB DDR4@3200MHz/cl15 950Pro 1080Ti 11GB H₂O
2014Ed. Z87-A 4790K@4900MHz NH-D14 16GB DDR3@2133MHz/cl11 1070FE 8GB
Portabelt BT ljud: LG G7 ThinQ / Sony WH-H900N h.ear on 2(AptX HD, LDAC)