Skumma störningar vid dubbla skärmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2003

Skumma störningar vid dubbla skärmar

Har ett skumt problem, se videon längre ner hur det artar sig.

Har ett Gigabyte GA-A75M-UD2H med en 3870K, 16gb minne och några SSD´s
Moderkortet har ett inbyggt Radeon 6000-nånting, 6550 tror jag.
Har ett PCIE Radeon 6570.

Har kört en monitor på det externa grafikkortet ett tag (via DVI) och köpte en till skärm för att få dual.
Då jag inte spelar på denna maskin, så tänkte jag att vafalls, sekundära skärmen kan jag köra via moderkortets grafikkort. Hade ingen DVI kabel hemma så det blev VGA.

Men.

Så fort jag installerar drivrutinerna för moderkortets inbyggda grafikkort, så får jag störningar (på skärmen som sitter på externa grafikkortet).
Störningarna kommer bara när jag scrollar med musen, eller hovrar över maximera, minimera och krysset på rutor. Aldrig annars.
Se videon - på videon rör jag muspekaren över dessa knappar fram och tillbaka.

Avinstallerade interna grafikkortet nu och kör på externa, inga störningar what so ever.

What the frog is going on ?

Sorry för barntjattret i bakgrunden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Sep 2005

Jag har fått liknande störningar när jag överklockat grafikkortet för mycket eller när kortet börjar bli för varmt. Vad har du för temperaturer i burken? På vanliga grafikkort kan det hjälpa att rensa bort damm för att förbättra kylningen men när det är inbyggt på moderkortet vet i fan hur man gör? Det är något av chipen som sitter på moderkortet antar jag, kanske sitter det en passiv kylfläns som inte sitter fast som den ska?

Mvh Milky - citera för svar
Dancase A4-SFX v2 - i7 6700k - Cryorig C7 - Corsair LPX Black 2x8 GB - MSI Z170I - Asus GTX 1080 - Corsair SF600
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2003

Det är det externa kortet som ger störningar, men bara när jag har en skärm på det interna kortet inkopplat.
Prylarna är nya, så damm finns inte. Jag tror inte heller att det blir varmare bara för att det är två skärmar inkopplade
Kör jag skärmarna var för sig, så fungerar dem som de ska, kopplar jag in båda samtidigt får jag störningarna på det externa kortet.

Helt vrickat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2003

Har inte löst felet, men en work-around. Hur jag än gjorde med kablar och drivrutiner var störningarna där hela tiden.

Köpte en till DVI-kabel och kör båda skärmarna från grafikkortet och slog av det interna, funkar prima.