Driva 3st 30" på ett grafikkort,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

Hej Boyz!
Tack för ert engagemang, verkligen uppskattat. 30" upplösning är som sagts ovan 2560x1600. Jag är lite bunden till nvidia kort då vissa tilläggsprogram jag kör använder sig av nvidias funktioner bättre än Radeons. Och av någon outgrundlig anledning så utnyttjar inte dagens 3D program SLI så det är som sagt uteslutet. 600 serien stödjer 4 skärmar hur kopplar man in dom? Finns det 4 st DVI kontakter?

Om Nvidia krävs så rekomenderar jag http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749601 då du lär behöva den extra vramen.
Kortet (som du ser) har 2x dvi 1xDP
så koppla helt enkelt dvi till dvi och DP till DP (om nu din skärm har DP, annars adapter)

Permalänk

Att inte köra Sli i detta fall om du ska spela på 3x30" är lite dumt. Annars så är det ju minst ett Gtx 690 som ska sitta i burken, inte ett Gtx 680 som många föreslår. ett 680 är i minsta laget skulle jag säga om du ska spela på annat än low i de flesta spel.
Ja jag vet att 690 är sli men bara intern och att en kärna är lika starkt på ett 690 som på ett 680, 690 är bara lägre klockat.

/S

Edit: lite mer minne än ett 690 har är ju att önska men skulle då kanske se Gtx 680 4GB SLI som ett sunt alternativ. för spel.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Jo men när jag spelar så använder jag bara 1 skärm. 30" är tillräckligt stort för BF3.

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Skrivet av Massemannen:

Jo men när jag spelar så använder jag bara 1 skärm. 30" är tillräckligt stort för BF3.

Vad är det för 3D program du kör? Som upl8447 säger lämpar sig inte 600 serien för vissa saker.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

Hej Boyz!
Tack för ert engagemang, verkligen uppskattat. 30" upplösning är som sagts ovan 2560x1600. Jag är lite bunden till nvidia kort då vissa tilläggsprogram jag kör använder sig av nvidias funktioner bättre än Radeons. Och av någon outgrundlig anledning så utnyttjar inte dagens 3D program SLI så det är som sagt uteslutet. 600 serien stödjer 4 skärmar hur kopplar man in dom? Finns det 4 st DVI kontakter?

Som någon redan sa i denna tråd, man kan ENDAST använda 4 skärmar när man spelar i nVidia surround (3 för spelet och 1 för div. saker). Det fungerar inte att köra 4 skärmar samtidigt (så vitt jag vet, om man nu inte räknar med att spegla skärmar vilket är helt meningslöst).

Själv jag mitt Gigabyte 670 med 3 skärmar, och kan säga att det rullar på väldigt fint.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av Massemannen:

Jo men när jag spelar så använder jag bara 1 skärm. 30" är tillräckligt stort för BF3.

Då räcker ju ett 680 utmärkt, sjukt mycket kraft i det kortet!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av erikssonown:

Vad är det för 3D program du kör? Som upl8447 säger lämpar sig inte 600 serien för vissa saker.

Jag använder mig primärt av Autodesks produkter såsom 3dsmax, Mudbox, Inventor osv, men även Adobes programvaror såsom AfterEffects, Photoshop och Illustrator.

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

Som någon redan sa i denna tråd, man kan ENDAST använda 4 skärmar när man spelar i nVidia surround (3 för spelet och 1 för div. saker). Det fungerar inte att köra 4 skärmar samtidigt (så vitt jag vet, om man nu inte räknar med att spegla skärmar vilket är helt meningslöst).

Själv jag mitt Gigabyte 670 med 3 skärmar, och kan säga att det rullar på väldigt fint.

Låter fint! Använder du då 2 DVI samt HDMI kontakten?

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Då räcker ju ett 680 utmärkt, sjukt mycket kraft i det kortet!

/S

Så du menar att man får en liten prestandaboost om man uppgraderar från ett 480 kort

Har trillat över några artiklar som menar att man kan lika bra gå på ett 670 kort då det presterar marginelt sämre än 680 men är mkt billigare?! Är det så?

Hur mkt mer vinner man prestanda mässigt om man väljer 2 eller 4 Gb RAM på grafikkortet?

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem

Om du ska köra adapter från dp till dvi så behöver du en aktiv adapter som klarar upplösningen 2560x1600. T ex denna http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=displayport%20dvi%20ak...

Det finns väl bara ett nvidiakort med 3 st dual link dvi-portar om du vill undvika adaptern, nämligen gtx 690.

Permalänk
Skrivet av Massemannen:

Jag använder mig primärt av Autodesks produkter såsom 3dsmax, Mudbox, Inventor osv, men även Adobes programvaror såsom AfterEffects, Photoshop och Illustrator.

Ok, överlåter detta till någon som kan då jag inte är insatt i det. Har dock hört talas om att det inte är tiptop tycker du ska fråga han jag nämde i min förra post då han verkar ha koll:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

Jag använder mig primärt av Autodesks produkter såsom 3dsmax, Mudbox, Inventor osv, men även Adobes programvaror såsom AfterEffects, Photoshop och Illustrator.

Egentligen borde du nog titta på Quadro korten, det är ofta på pappret sämre med drivrutinerna gör att de i praktiken presterar bättre än spelkorten i många av de program du kör. Tyvärr så har inte nuvarande generation stöd för fler än två skärmar på ett kort så det är kört. Dock så är nästa generation Quadro på gång, borde dyka upp innan slutet på året.

Tyvärr så kostar ju Quadro korten en rejäl slant, men jobbar man professionellt ska det inte spela så stor roll, sen är de ungefär lika dåliga på spel som Gforce korten är i "riktiga" program

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

Låter fint! Använder du då 2 DVI samt HDMI kontakten?

Jupp

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av lideri:

Egentligen borde du nog titta på Quadro korten, det är ofta på pappret sämre med drivrutinerna gör att de i praktiken presterar bättre än spelkorten i många av de program du kör. Tyvärr så har inte nuvarande generation stöd för fler än två skärmar på ett kort så det är kört. Dock så är nästa generation Quadro på gång, borde dyka upp innan slutet på året.

Tyvärr så kostar ju Quadro korten en rejäl slant, men jobbar man professionellt ska det inte spela så stor roll, sen är de ungefär lika dåliga på spel som Gforce korten är i "riktiga" program

"I beg to differ". Idag drivs de flesta nya 3D program primärt av DirectX istället för som förr då det mest var OpenGL. Quadrokorten riktidade då in sig mer mot OpenGL sidan. Då som nu så kan/kunde kortet kosta upp mot 50.000kr (bisart). Så min erfarenhet är att prestanda mässigt vinner man inte så värst mkt med Quadro korten. Speciellt inte då man räknar in prestanda/kostnads faktorn.

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Skrivet av Massemannen:

Så du menar att man får en liten prestandaboost om man uppgraderar från ett 480 kort

Har trillat över några artiklar som menar att man kan lika bra gå på ett 670 kort då det presterar marginelt sämre än 680 men är mkt billigare?! Är det så?

Hur mkt mer vinner man prestanda mässigt om man väljer 2 eller 4 Gb RAM på grafikkortet?

Du lär få en trevlig boost, gick från ett kraftigt överklockat 470 till 680 och ja det rör på sig
Jag kom över mitt kort begagnat för 3.5k, annars så hade jag köpt ett 670 då det var inom min budget. De presterar ganska så lika vid 1920x1080 jag vet inte på rak arm skillnaden vid 2560x1600. när jag säger ganska lika så är det så lika att det inte är värt att lägga 1500kr mer för ett 680.
Du vinner inte något alls rent prestandamäsdsigt på att dubbla minnet om du inte använder mer än 2GB Vram. använder du mer så kommer du märka ett kraftigt Fps drop så fort minnet är slut för att då läsa in det som fattas från datorns RAM och sen köra igen. Detta var iaf fenomenet när mitt 470 fick slut på minne i BF3.

Ska du spela i få hög upplösning så skulle jag rekommendera att köra så mycket minne du kan komma över på grafikkortet, det är nästan så att jag skulle rekommendera ett 7970 då det har mer minne och presterar rent generellt bättre i upplösningar högre än 1920x1080. Sen är det AMD och det kanske du inte önska men det är ett bra alternativ.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

"I beg to differ". Idag drivs de flesta nya 3D program primärt av DirectX istället för som förr då det mest var OpenGL. Quadrokorten riktidade då in sig mer mot OpenGL sidan. Då som nu så kan/kunde kortet kosta upp mot 50.000kr (bisart). Så min erfarenhet är att prestanda mässigt vinner man inte så värst mkt med Quadro korten. Speciellt inte då man räknar in prestanda/kostnads faktorn.

Kan bara tala från egen erfarenhet, vet bara att Quadro 2000 korten presterar bättre än de spelkort jag testat för ungefär samma pengar, och nu snackar vi Quadro 2000 (nerklockad GTS 450) mot GTX680 i Inventor som kör DirectX. Så det gäller även om programvaran kör DX i stället för OpenGL. Å andra sidan så får du möjligen mer compute för pengarna med rätt spelkort.

Nu är det väll inte säkert att det kommer komma nått nytt Quadro kort i 4000:- klassen inom en snar framtid, då det verkar vara de dyrare korten, basserade på Keppler, som är på väg ut. Så det kan ju vara en helt "onödigt" att ens fundera över.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

I ärlighetens namn har jag inte provat de snordyra Quadro korten och jag är säker på att man får mycket "Bang" för mycket "Bucks".
Men jag har provat köra Inventor på 2 datorer varav den ena med Quadro och den ena med GTX480 kort och jag tyckte personligen att det flöt på bättre med GTX480´an.

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]