Permalänk

GeForce GTX 670 Flicker

Hej!

Jag köpte ett Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC för en vecka sedan. Igår när jag spelade GTA IV med modden ICEnhancer började det att "flickra" på skärmen. Händelsen kan förklaras som massor av små pixlar började blixtra till över hela skärmen. Detta hände cirka 30minuter in i spelet. Jag avslutade spelet, och på mitt skrivbord fortsatte inte "flickret". Flickret uppstod även senare när jag både spelade Battlefield 3 och Assasin's Creed. Det verkar som det inte är hårdvaran det är fel på. För prestandan när det gäller grafikkortet är det ingen skillnad på, jag får inga fps dropps när jag spelar bara ett enormt jobbigt flicker håller på.
Jag har den senaste grafikkortsdrivrutinen, nvidia 301.42.
Jag har inte klockat grafikkortert eller ändrat några andra inställningar.

Någon som har stött på liknande problem och har lösning till mitt problem?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Låter som om du får artefakter, testa att klocka ner grafikkortet istället och se om problemet återuppstår.
Alternativt hur ser det ut när du startar om datorn innan du har startat upp ett spel?
Du kan också testa med att installer aom drivrutinerna med hjälp av Driver Sweeper.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Låter som om du ska göra RMA på kortet då de kan va fel på ena minnet.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Är inte någon mästare på datorer. Hur gör jag för att klocka ner grafikkortet? När jag startar datorn ser det ut som vanligt. Dock när windows 7 logon ska visas får jag no signal från min dator skärm, sen dyker loginrutan upp. Testat installera om drivrutinern utan förbättring :/

Permalänk
Medlem

Om det är som Sanazin säger, och du får artefakter, så beror detta på att kortet överpresterar. Detta avhjälps lättast med Vsync eller en fps-limiter (följer tex med msi afterburner, hittas med snabb googling). Annars kan det som sagt även vara hårdvarufel, i vilket fall du får reklamera.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700x RAM: 16GB (2x8192MB) 3200 MHz
Grafik: Zotac GTX 1080 Moderkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (rev. 1.0)
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engineering:

Är inte någon mästare på datorer. Hur gör jag för att klocka ner grafikkortet? När jag startar datorn ser det ut som vanligt. Dock när windows 7 logon ska visas får jag no signal från min dator skärm, sen dyker loginrutan upp. Testat installera om drivrutinern utan förbättring :/

Du kan använda dig av MSI Afterburner vilket jag personligen använder mig för att överklocka 670GTX med ~27% på core clock, så visst är kortet överklocksvänlig när det funkar som det ska.
Jag hade nog personligen kört ett RMA på det för säkerhetsskull, tvivlar att det är mjukvaruproblem.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2