Stort intresse för VR-headsetet Oculus Rift

Permalänk
Melding Plague

Stort intresse för VR-headsetet Oculus Rift

Amerikanska Oculus har väckt stort intresse bland världens gamers med sitt kommande Virtual Reality-headset Rift. En knapp vecka efter att företaget la upp sitt projekt på Kickstarter har redan 1,3 miljoner dollar samlats in.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

1280x800 på så kort avstånd kommer väl vara grynigt så in i helvete :/

Permalänk
Medlem

^ Kanske, men det är ju på en liten skärm,

I Want One NOW!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

1280x800 på så kort avstånd kommer väl vara grynigt så in i helvete :/

Den färdiga produkten ska tydligen ha högre upplösning, det är bara utvecklings-kitet som har 1280x800.

Nästan så man är lite sugen på att spendera $330 för att få en utvecklingskit

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

1280x800?!

Jag spelade Hexen Beyond Heretic 1996 på ca 800x600 på 3D glasögon...

www.google.com/search?q=hexen+beyond+heretic

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Prisjakt länken. Best ever...

Angående vr-headsetet. Tror inte alls på det. Provat sådan teknik för drygt ett år sedan och det är fortfarande för klumpigt och primitivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1280x800 blir alltså 640x400 per öga, glöm att jag spelar på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Prisjakt länken. Best eget...

Angående vr-headsetet. Tror inte alls på det. Provat sådan teknik för drygt ett år sedan och det är fortfarande för klumpigt och primitivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte provat på det själv, men jag har på kännsla att det inte är någon höjdare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Sötast
Skrivet av sAAb:

1280x800?!

Jag spelade Hexen Beyond Heretic 1996 på ca 800x600 på 3D glasögon...

www.google.com/search?q=hexen+beyond+heretic

Hexen vanilla lirades väl i samma upplösning som DOOM? Dvs 320x200?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

1280x800 blir alltså 640x400 per öga, glöm att jag spelar på det

Säger inte mot men så går väl inte att tänka?
Du får ju inte ut så mycket av en (överdriver) 17" skärm med "retina-upplösning" i 10 graders synfält, mot 1280x800 i 110 grader ?

Eller tänker jag fel ?

Visa signatur

But moooooooom !

Permalänk
Medlem

det jag direkt tänkte på...

Skyrim med det här... fy fan va skönt.

det är väll time för något sånt här nu antar jag. det kommer räcka med en sketen skärm för att styra datorn, men i spelet är det en sån sak som gäller..
när valve börjar sakta men säkert backa ifrån windows så känns det som att allt är påväg till en egen miljö.

min gissning! är att om 10-20 år:
sitter alla gamers med en "lättare" gamer version av unix som förhoppnings vis är supportad av spel företag+bakåt kompatibel.
sket skärm + någonting sånt här... troligen att man kan flippa med en knapp på sidan från att se igenom till att se skärm. på samma sätt som mute på mic.

Skrivet av Lofman:

Undrar hur detta blir för oss som inte kan se 3D film, är lite rädd för att det blir som 3D bio, många insisterar på att man ska gå på 3D version men det slutar bara med att jag kommer hem med huvudvärk :/

det är nog ingen fara... efterosom båda är separata skärmar så kan man säkert ställa in vissa skärpor för att lösa det.
jag har precis som du problem med 3d filmer. jag har bara ett litet syn fel på långt avstånd men inte stort nog för att kräva glasögon.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Undrar hur detta blir för oss som inte kan se 3D film, är lite rädd för att det blir som 3D bio, många insisterar på att man ska gå på 3D version men det slutar bara med att jag kommer hem med huvudvärk :/

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem

Jag har en känsla att det kommer funka utmärkt.

Tyvärr har jag även känslan att hela världen kommer få migrän efter en timme eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

1280x800 blir alltså 640x400 per öga, glöm att jag spelar på det

Nja, 640x800 per öga tror jag. (horisontal split)
Men det är fortfarande väldigt lite för en bild som täcker så mycket av ens synfält.

Finns redan en diskussionstråd om detta på Swec:
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofman:

Undrar hur detta blir för oss som inte kan se 3D film, är lite rädd för att det blir som 3D bio, många insisterar på att man ska gå på 3D version men det slutar bara med att jag kommer hem med huvudvärk :/

Fokusen ligger väl mer på FoV än 3d, eller så misstolkar jag det hela. Tänk Cosmonova (IMAX).

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk

Om detta fungerar som jag hoppas det gör. Så kan någon lika gärna börja koda och göra ett .Hack online spel.

Säger bara underbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Fokusen ligger väl mer på FoV än 3d, eller så misstolkar jag det hela. Tänk Cosmonova (IMAX).

Precis det jag menar. Anledningen till att jag inte kan se 3D film är att jag har ett öga som är lite dominant och tittar nästan endast med det, därför är jag rädd att när man kommer så nära så missar jag helt enkelt halva bilden.

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem

John Carmack pratar ganska mycket om denna i hans senaste keynote @ 1:39:05

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nja, 640x800 per öga tror jag. (horisontal split)
Men det är fortfarande väldigt lite för en bild som täcker så mycket av ens synfält.

Finns redan en diskussionstråd om detta på Swec:
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

De skriver på sin kickstarter sida att konsumentversionen som kommer säljas ska ha högre upplösning, och att den relativt låga upplösningen på 1280x800 bara är till för de första prototyperna.

Permalänk
Medlem

LCD är en no go för mig. OLED skulle den haft.

Permalänk
Medlem

Borde det inte bli 1280x800 x 2 dvs en skärm per öga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

LCD är en no go för mig. OLED skulle den haft.

Går säkert att trycka in 4k (upplösning) också om man så vill. Men det handlar om priset i slutändan. Och som vi vet så är OLED inte gratis.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Dan Helgason var så imponerad att hans krage fick epilepsianfall

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk

Är Carmack intresserad av detta så är även jag det! Är trött på dagens urusla "3D" i film och spel. VR har ju kommit och gått men jag tror först nu det finns teknik som gör att detta kan bli bra.

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte riktigt intresset för detta då liknande lösningar som kommit tidigare floppat. Någon gång lär det väl säkert lyckas men jag tvivlar på att det är denna gång.

Permalänk
Medlem

Kommer följa utvecklingen noga och kanske skaffa mig ett par om det blir så bra som dom säger. Men kanske inte första modellen dom släpper på marknaden, om den inte är löjligt billig.

Permalänk
Avstängd

110 grader synfält?
Ge oss 180 grader!

Permalänk
Medlem

Helt rätt!

Skrivet av Altaire:

Säger inte mot men så går väl inte att tänka?
Du får ju inte ut så mycket av en (överdriver) 17" skärm med "retina-upplösning" i 10 graders synfält, mot 1280x800 i 110 grader ?

Eller tänker jag fel ?

Du tänker rätt!

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Avstängd

Ett problem med VR är väl att folk blir åksjuka?

En annat problem är att det är extremt viktigt att göra enheten rätt, för annars kan man permanenta ögonskador efter bara en minuts bruk?

Permalänk
Medlem

Satan vad kickstarter suger pengar till värdelösa projekt.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE