Får inget ljud på gammal bärbar dator. Windows 7. Var hitta rätt drivrutin?

Permalänk
Medlem

Får inget ljud på gammal bärbar dator. Windows 7. Var hitta rätt drivrutin?

Hej!

Jag har ett problem med en gammal bärbar dator som jag fått i uppgift att fixa av en polare. Jag har lagt in windows 7. Men får inte ljudet att fungera. Som ni ser på bilden så väljer den att skicka ljudet via en optisk enhet. Jag har inte ens en optisk utgång på datorn. Jag vill kunna aktivera "speakers" där ljudet kommer gå via 3,5mm. Men det kan jag inte. Vad behöver jag för drivrutiner till detta? Jag har låtit både windows ladda ner via update. Jag har även laddat ner via realteks hemsida. Men jag är osäker på vad det är för drivrutiner jag ska ha.

Packard Bells sida hittar jag inget på. Hittar inte ens min modell och än mindre w7 drivrutiner till en 5-6år gammal dator. Jag vet att jag har haft liknande ljudproblem med andra gamla bärbara. Men minns inte hur jag fixade detta. Borde vara fler där ute som råkat ut för liknande!

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurman:

Hej!

Jag har ett problem med en gammal bärbar dator som jag fått i uppgift att fixa av en polare. Jag har lagt in windows 7. Men får inte ljudet att fungera. Som ni ser på bilden så väljer den att skicka ljudet via en optisk enhet. Jag har inte ens en optisk utgång på datorn. Jag vill kunna aktivera "speakers" där ljudet kommer gå via 3,5mm. Men det kan jag inte. Vad behöver jag för drivrutiner till detta? Jag har låtit både windows ladda ner via update. Jag har även laddat ner via realteks hemsida. Men jag är osäker på vad det är för drivrutiner jag ska ha.

Packard Bells sida hittar jag inget på. Hittar inte ens min modell och än mindre w7 drivrutiner till en 5-6år gammal dator. Jag vet att jag har haft liknande ljudproblem med andra gamla bärbara. Men minns inte hur jag fixade detta. Borde vara fler där ute som råkat ut för liknande!

http://img829.imageshack.us/img829/6550/problemtuj.jpg

Ta reda på tillverkaren av datorn och gå in på deras hemsida. Brukar oftast finnas drivisar där.

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Skrivet av lurman:

Hej!

http://img829.imageshack.us/img829/6550/problemtuj.jpg

Vista drivers brukar även funka till W7, hade underlättat betydligt att hjälpa dig om du skrivit vad för burk det rör sig om. Packard Bell, jovisst, problemet är att de ju gjort en och annan modell genom åren.....

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Vista drivers brukar även funka till W7, hade underlättat betydligt att hjälpa dig om du skrivit vad för burk det rör sig om. Packard Bell, jovisst, problemet är att de ju gjort en och annan modell genom åren.....

Det var ju därför jag bifogade en bild från everest, för att se om nån kunde utläsa vilken det var, då jag inte har en aning om modellbeteckningen mer än att det är en easynote mx.

Tack för hjälpen. Hittade inte alls den sidan när jag var på packardbells hemsida. I deras downloadcenter hittade jag bara till mx51 tror jag. Hur som helst så funkade det och det kommer ljud som det ska.

Dock dök det upp ett annat problem vilket kanske är hårdvarumässigt! Det är väldiga störningar i ljudet när jag kör 3,5mm - rca till stärkaren. Det gnisslar och det ljudet ändrar sig när jag flyttar muspekaren och skriver osv. Det är inget fel på kabeln för jag testade genom att plugga in den i mobilen och spela musik och det lät som det skulle!

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."