Höga bostadshus är framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Jojo, det är självklart lönekostnaderna som är drivande i det industriella byggandet... Med relativt stor insyn i bygg och anläggningsbranschen så säger jag att du är helt fel ute. Problemet är snarare kopplat till det oligopol vi har med en mindre mängd stora byggare som kan ta sig an större projekt, vi har NCC, PEAB, Skanska, JM och sen är det slut...

Hyresrätten är ju idag lönsam, däremot är avkastningstiden längre och man sitter också med driften av byggnad/fastighet, något man inte gör vid en försäljning som BR.

Problemet ligger ju i hur våra folkvalda valt att hantera PBL och den nya lag som kom...

Pruitt Igoe är ju inte direkt ett lysande exempel, men det handlar inte om VEM som byggt områdena, utan snarast den gentrifiering som man åstadkom genom detta. Miljonprogrammen är inte dåliga lägenheter, däremot så kan man ställa frågetecken kring den typ av huslösning man valt, "hus i parkeringsplats", till skillnad från våra attraktiva innerstäder med kvartersstrukturen.

Har sedan 2010 bott i Stockholm, lägenhet ordnades på 1 månad (hyresrätt), i mina ögon i helt okej område, visst något hög hyra (ca 7300/månad, 80+kvm 3rok).

Problemet är ju att vårt plansystem är 2 år innan man fått en antagen plan och sedan bygglov, oavsett stor/liten stad. Vi har ju redan idag att marknaden styr genom att utbudet i stadskärnorna är litet, efterfrågan stor och priset blir därefter.

Att fixa en hyresrätt i Sthlm på en månad känns väldigt unikt, majoriteten som ställer sig i bostadskö får vänta långt längre än så.

Problemet är att man inte har marknadshyror, eftersom man utgår ifrån bruksvärdet så blir resultaten "shortage", utbud och efterfrågan möts helt enkelt inte och därför fungerar inte marknaden. Det byggs inte mycket hyresrätter eftersom det helt enkelt inte är ekonomiskt att bygga eftersom man inte får ta ut den hyran som skulle behövas för att få igen sin investering. Dock har jag sett att vissa har nybyggnationer har fått undgå bruksvärdet och sätta en marknadsmässig hyra, så det är iaf ett steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Att fixa en hyresrätt i Sthlm på en månad känns väldigt unikt, majoriteten som ställer sig i bostadskö får vänta långt längre än så.

Problemet är att man inte har marknadshyror, eftersom man utgår ifrån bruksvärdet så blir resultaten "shortage", utbud och efterfrågan möts helt enkelt inte och därför fungerar inte marknaden. Det byggs inte mycket hyresrätter eftersom det helt enkelt inte är ekonomiskt att bygga eftersom man inte får ta ut den hyran som skulle behövas för att få igen sin investering. Dock har jag sett att vissa har nybyggnationer har fått undgå bruksvärdet och sätta en marknadsmässig hyra, så det är iaf ett steg i rätt riktning.

Mest för att ingen nämnt det så är det ju inte så att endast byggande av hyresrätter påverkar tillgången till hyreslägenheter. Bostadsbrist påverkas även av byggandet av bostadsrätter osv. Marknaden för hyresrätter är mer komplicerad än vad man kanske kan tro och påverkan från bostadsrättsmarknaden är en av många riskfaktorer.

Sen verkar det, som jag sagt tidigare generellt sett inte vara några problem med att få ta ut tillräckligt hög hyra(relativt till byggkostnad) vid nybyggnation, det finns andra orsaker till varför det inte byggs mer.

Permalänk
Medlem

Så ingen vet vad skillnaden är på att bygga hus i svergie gemfört med tyskland, var det bara nått man kastar ur sig utan att ha en aning?
Är verkligen kostnaden det som gör det? folk betalar ju mer änn va nybyggen kostar.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Att fixa en hyresrätt i Sthlm på en månad känns väldigt unikt, majoriteten som ställer sig i bostadskö får vänta långt längre än så.

Problemet är att man inte har marknadshyror, eftersom man utgår ifrån bruksvärdet så blir resultaten "shortage", utbud och efterfrågan möts helt enkelt inte och därför fungerar inte marknaden. Det byggs inte mycket hyresrätter eftersom det helt enkelt inte är ekonomiskt att bygga eftersom man inte får ta ut den hyran som skulle behövas för att få igen sin investering. Dock har jag sett att vissa har nybyggnationer har fått undgå bruksvärdet och sätta en marknadsmässig hyra, så det är iaf ett steg i rätt riktning.

Knappast unikt, däremot så bör man vara beredd att betala (alt att AG betalar).

Återigen, oavsett boendeform (BR/HR) så får byggaren avkastning, men att äga fastigheten och förvalta är inte någon utav våra större bolag intresserade utav, därav väljer man den mer kortsiktiga lösningen BR där man får pengen direkt och sedan släpper allt ansvar kring byggnad och fastighet. Att påstå att man inte får igen investeringen är en lekmans syn på saken. Som verksam inom bygg/anläggning så handlar det om att tiden för att nå BE är längre för HR samt att man står med en risk längre tid än med en BR.

Skrivet av _Akta:

Mest för att ingen nämnt det så är det ju inte så att endast byggande av hyresrätter påverkar tillgången till hyreslägenheter. Bostadsbrist påverkas även av byggandet av bostadsrätter osv. Marknaden för hyresrätter är mer komplicerad än vad man kanske kan tro och påverkan från bostadsrättsmarknaden är en av många riskfaktorer.

Sen verkar det, som jag sagt tidigare generellt sett inte vara några problem med att få ta ut tillräckligt hög hyra(relativt till byggkostnad) vid nybyggnation, det finns andra orsaker till varför det inte byggs mer.

Problemet är ju med Stockholm att det byggs allt för få bostäder oavsett boendeform. Ett drastiskt ökat utbud på BR skulle medföra prissänkningar på dels befintliga utbudet och även det nya, vilket varken dagens BR-innehavare eller byggbolagen eftersträvar, därav denna sprial.

Att ta ut hyror på på 10-15kkr/månad i nyproducerade lägenheter är inget nytt, och boendekostnaden för en nyproducerad BR är ju högre än för HR, detta trots de väldigt låga bolåneräntorna.

Skrivet av Ragganof:

Så ingen vet vad skillnaden är på att bygga hus i svergie gemfört med tyskland, var det bara nått man kastar ur sig utan att ha en aning?
Är verkligen kostnaden det som gör det? folk betalar ju mer änn va nybyggen kostar.

Nu var det ett tag sedan jag var inne i Tyskland, men skillnader återfinns ju även i vilka krav som ställs på våra byggnader. Jfr isoleringskrav Sverige med Spanien/Italien. Att ensidigt hävda att arbetskostnaden är den stora boven är att göra det väldigt enkelt för sig, inte minst då vi har fri rörlighet för varor och tjänster inom EU.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Jag tillhör ju dem som tycker att charmen i Stockholm är just de låga byggnaderna. Tycker t ex att Stockholm Waterfront vid stadshuset ser bedrövligt ut och förminskar stadshusets prakt. Stockholms skyline är unik och bör vårdas. Höga hus på Gärdet kanske skulle funka i och för sig, men man vill ju inte ha en massa moderna skyskrapor som skapar skuggor och skymmer kyrktornen och andra gamla vackra byggnader.

Sen är jag högst medveten om att det här är en ganska mossig åsikt och att det kanske är nödvändigt att bygga en del på höjden för att lösa Stockholms bostadsproblem, men jag hoppas att det går att göra med hänsyn till stadens särart. Stockholm är inte Shanghai och bör inte försöka bli det heller.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka^:

Jag tillhör ju dem som tycker att charmen i Stockholm är just de låga byggnaderna. Tycker t ex att Stockholm Waterfront vid stadshuset ser bedrövligt ut och förminskar stadshusets prakt. Stockholms skyline är unik och bör vårdas. Höga hus på Gärdet kanske skulle funka i och för sig, men man vill ju inte ha en massa moderna skyskrapor som skapar skuggor och skymmer kyrktornen och andra gamla vackra byggnader.

Sen är jag högst medveten om att det här är en ganska mossig åsikt och att det kanske är nödvändigt att bygga en del på höjden för att lösa Stockholms bostadsproblem, men jag hoppas att det går att göra med hänsyn till stadens särart. Stockholm är inte Shanghai och bör inte försöka bli det heller.

Beror ju på hur folk vill bo. Blir det en stor efterfrågan på bostäder i centrum, så kommer det byggas på höjden.
Annars kommer Stockholm att fortsätta sin sprawling utåt på marknivå Staden kommer växa. Aningen på höjden eller på bredden. Den del av Stockholm, vars "skyline", som är värd att bevara tycker jag begränsar sig till Gamla Stan. Vid Karlberg finns det liksom ingen engentlig poäng att bevara en icke-existerande skyline.

Städer är dynamiska. De växer och förändras. Det är en del av deras livscykel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med risk för att låta lite lätt konspiratorisk kring varför det inte byggs på höjden, här är en tanke om det hela; våra beslutsfattare och andra kapitalstarka personer som har mycket att säga till om bor i stor grad innanför tullarna i Stockholm, och har förmodligen varit etablerade där länge nog för att ha lyckats göra en ganska bra vinst på bostadens värdeökning. Allt byggande i detta område minskar deras bostäders exklusivitet, och därmed finns det ett egenintresse hos beslutsfattarna att hålla antalet bostäder i innerstaden nere.

Jag tycker mig aldrig se att stora kostnader nämns när de sätter stopp för byggprojekten, det brukar snarare vara saker i stil med att "Stockholms stadsbild måste bevaras, vi kan inte bygga på höjden" och liknande. Visst, det vore väl trevligt om Stockholm kunde förbli lågbyggt, men ärligt talat känns ju bostadsbristen som ett lite akutare problem än att random politiker blir av med sin utsikt över Nybroviken. Tyvärr är det dock politikern och inte jag som bestämmer.

Jag tror inte som många andra att det skulle vara några problem att få det att betala sig att bygga i innerstan, även om man byggde på höjden. Kan man smälla upp bostadshus en mil utanför stan och göra vinst på det, så bör det även gå i innerstan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka^:

Jag tillhör ju dem som tycker att charmen i Stockholm är just de låga byggnaderna. Tycker t ex att Stockholm Waterfront vid stadshuset ser bedrövligt ut och förminskar stadshusets prakt. Stockholms skyline är unik och bör vårdas. Höga hus på Gärdet kanske skulle funka i och för sig, men man vill ju inte ha en massa moderna skyskrapor som skapar skuggor och skymmer kyrktornen och andra gamla vackra byggnader.

Sen är jag högst medveten om att det här är en ganska mossig åsikt och att det kanske är nödvändigt att bygga en del på höjden för att lösa Stockholms bostadsproblem, men jag hoppas att det går att göra med hänsyn till stadens särart. Stockholm är inte Shanghai och bör inte försöka bli det heller.

Trevligt att se lite självdistans

Själv är jag en tokig liberal som aldrig skulle kunna göra karriär inom svensk politik och det är också medveten om

Min åsikt är att människor har livskvalite och har ett jobb är det viktigaste. Bostadspolitiken och bostadsbristen sätter käppar i hjulet för ekonomin, sen har vi oflexibla arbetsskyddslagar och höga skatter, men det blir en annan diskussion det. Men bostadsbrist i Sthlm leder på sätt och vis till arbetslöshet, vad är det för bra att ha en stad som är vacker att titta på om man inte kan hitta ett jobb. Självklart borde det gå att hitta kompromiss där man bevarar delar av staden och på andra delar får man bygga fritt.

Jobben och ekonomin är otroligt viktigt för alla, vår framtid hänger på det. Jag har insett att det kommer förmodligen ta minst 20 år innan vi får bukt socialismen i Sverige och valde därför att lämna landet. Sen hjälper det ju inte direkt med hur övriga europa fungerar. Hade Sverige börjat sänka skatterna, göra lagar och regler mer flexibla så hade vi kunnat vara kungar av europa, men Sverige är bakåtsträvande, östeuropa kommer att gå om oss ekonomiskt om vi fortsätter som vi gör.

Dock kommer Sverige ha snyggast brudar oavsett hur ekonmin utvecklas, så man kan alltid trösta sig med det ifall vårt välstånd skulle köras i botten av socialister (och ja jag klassar alliansen som en gäng socialister...)

Sorry for all the off topics....

Permalänk
Inaktiv

Vad gäller bostadsbristen i Stockholm så tror jag inte på enstaka höga bostadshus som lösningen på problemet. Om man bortser från det politiska problemet att få folk att acceptera höghus som skär sig mitt i stan så vet jag inte om det är ekonomiskt försvarbart att bygga bostäder som inte bara är väldigt mycket dyrare att konstruera per kvadratmeter bostad utan även inte lika attraktiva på bostadsmarknaden.

En mer rimlig lösning är att införa styrmedel som leder till konstruktion av färre bostadsrätter i förmån till hyresrätter, något som skulle minska bostadsköerna. Kortare bostadsköer kommer leda till att personer som av har ett mer brådskande behov av en temporär bostad slutar trissa upp priserna på bostadsmarknaden.

En annan lösning något ortogonal lösning är utbyggd kollektivtrafik. Ett exempel som jag länge förespråkat är konstruktion av en maglev bana Stockholm till Göteborg. Den korta trafiktiden skulle innebära att man lika väl skulle kunna bo kvar i sin hemstad om man önskar arbeta i Stockholm, något som rejält skulle trubba udden av bostadsbristen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmomenal:

... är prefererat.

Det svenska ordet, eller frasen, du letar efter är "att föredra". Tips!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon19753:

Vad gäller bostadsbristen i Stockholm så tror jag inte på enstaka höga bostadshus som lösningen på problemet. Om man bortser från det politiska problemet att få folk att acceptera höghus som skär sig mitt i stan så vet jag inte om det är ekonomiskt försvarbart att bygga bostäder som inte bara är väldigt mycket dyrare att konstruera per kvadratmeter bostad utan även inte lika attraktiva på bostadsmarknaden.

En mer rimlig lösning är att införa styrmedel som leder till konstruktion av färre bostadsrätter i förmån till hyresrätter, något som skulle minska bostadsköerna. Kortare bostadsköer kommer leda till att personer som av har ett mer brådskande behov av en temporär bostad slutar trissa upp priserna på bostadsmarknaden.

En annan lösning något ortogonal lösning är utbyggd kollektivtrafik. Ett exempel som jag länge förespråkat är konstruktion av en maglev bana Stockholm till Göteborg. Den korta trafiktiden skulle innebära att man lika väl skulle kunna bo kvar i sin hemstad om man önskar arbeta i Stockholm, något som rejält skulle trubba udden av bostadsbristen.

Här pratar vi väl snarare om en utvidgning av den klassiska stenstaden med sina kvarter samt ett par våningar högre än innerstaden, Barcelona är ett bra exempel här (ett par våningar högre än Stockholms innerstad).

Vari ligger kopplingen mellan bostadsrätt - hyresrätt i delen bostadsbrist? Oavsett upplåtelseform så saknas det bostäder, och byggbolagen väljer ju den lösning som är enklast (vilket är BR då man inte sitter med någon förvaltning utan har lämpat över detta på BRF).

Ah, ett exempel på urban sprawl då. Då kommer det ju ytterst att motverka den täta stadens fördelar, psss stadsmotorvägar&förbifarter inte skapar annat än bilberoende enklaver.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henrik21:

Här pratar vi väl snarare om en utvidgning av den klassiska stenstaden med sina kvarter samt ett par våningar högre än innerstaden, Barcelona är ett bra exempel här (ett par våningar högre än Stockholms innerstad).

Ja du, visst är det skillnad om man lägger till några våningar på de kvarter som moderniserar eller utökar Stockholm, men jag ser inte riktigt vad man diskuterar då? De hus som byggs är antagligen så höga att man maximerar avkastningen på konstruktionen.

Skrivet av Henrik21:

Vari ligger kopplingen mellan bostadsrätt - hyresrätt i delen bostadsbrist? Oavsett upplåtelseform så saknas det bostäder, och byggbolagen väljer ju den lösning som är enklast (vilket är BR då man inte sitter med någon förvaltning utan har lämpat över detta på BRF).

Jag skrev detta i stycket du citerade, men jag kan förtydliga vad jag menade. En stor efterfrågan av bostäder är av både temporär och brådskandade karaktär, studenter som vill studera, personer som arbetar med ett projekt och dylikt. Dessa personer måste ha förmågan att kunna hyra bostäder utan att påverka eller påverkas för starkt av omsättningsförflyttningen, dvs personer som letat länge efter en mer permanent bostad av specifik karaktär.

När tiden för att få en bostad i Stockholm är lång innebär det att personer blir tvungna att ställa sig i bostadsköer i förebyggande syfte eller investera i en bostadsrätt som man försöker hyra ut i andra hand. Och om man inte lyckats med någon av de sakerna får man betala en skyhög hyra i andra eller tredje hand då man inte har något val. Alla dessa saker är fenomen som trissar upp priserna på marknaden utan någon vettig anledning.

Att byggbolagen väljer bostadsrätt i stor utsträckning för att det är lönsammare i någon form av risk/belönings analys är just vad jag vill åtgärda med styrmedel (om detta är högre bolåneräntan, lagstiftade minsta belåningsgrader eller ammorteringskrav som är styrmedlena vill jag inte uttala mig om).

Skrivet av Henrik21:

Ah, ett exempel på urban sprawl då. Då kommer det ju ytterst att motverka den täta stadens fördelar, psss stadsmotorvägar&förbifarter inte skapar annat än bilberoende enklaver.

Jag föreslår utbyggd höghastighetstrafik för att minska behovet av en bostad i Stockholm för de som inte har intresse av att bo där. Det skulle snarare motverka utspridning utav staden. Om jag kan bo kvar i Linköping och komma fram till Stockholm på 30 minuters pendling skulle jag mycket hellre göra det än att börja söka bostad i någon av Stockholm eller någon av dess förorter. Ett mycket stort behov av bostäder skulle försvinna då personer kan stanna i sin hemstad och lämna lägenheter i Stockholm till de som är intresserade av lägenheterna.

Sen undrar jag vad du har emot förbifarter? Jag måste då och då förbi Stockholm hyffsat ofta för att åka till Arlanda. Avsaknaden av förbifart gör att jag måste åka med flera timmars marginal för att garantera att jag hinner med mitt flyg. Tåg går inte heller att ta nu för tiden då de också kan få spontana förseningar på flera timmar. Att tvinga alla som vill passera Stockholm att förlänga sin resa med flera timmar är absurdt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon19753:

Ja du, visst är det skillnad om man lägger till några våningar på de kvarter som moderniserar eller utökar Stockholm, men jag ser inte riktigt vad man diskuterar då? De hus som byggs är antagligen så höga att man maximerar avkastningen på konstruktionen.

Sant, även om den täta stenstaden gång på gång vinner i undersökningar kring var/hur man vill bo.

Skrivet av anon19753:

Jag skrev detta i stycket du citerade, men jag kan förtydliga vad jag menade. En stor efterfrågan av bostäder är av både temporär och brådskandade karaktär, studenter som vill studera, personer som arbetar med ett projekt och dylikt. Dessa personer måste ha förmågan att kunna hyra bostäder utan att påverka eller påverkas för starkt av omsättningsförflyttningen, dvs personer som letat länge efter en mer permanent bostad av specifik karaktär.

När tiden för att få en bostad i Stockholm är lång innebär det att personer blir tvungna att ställa sig i bostadsköer i förebyggande syfte eller investera i en bostadsrätt som man försöker hyra ut i andra hand. Och om man inte lyckats med någon av de sakerna får man betala en skyhög hyra i andra eller tredje hand då man inte har något val. Alla dessa saker är fenomen som trissar upp priserna på marknaden utan någon vettig anledning.

Att byggbolagen väljer bostadsrätt i stor utsträckning för att det är lönsammare i någon form av risk/belönings analys är just vad jag vill åtgärda med styrmedel (om detta är högre bolåneräntan, lagstiftade minsta belåningsgrader eller ammorteringskrav som är styrmedlena vill jag inte uttala mig om).

Återigen, upplåtelseformen i sig är inte det som betyder mest för bostadsbristen, har vi ett fungerande andrahandshyresssytem så är det också okej. Problemet är snarast att inflyttningen vida överstiger nybyggnationerna (sen får du spekulera i om det handlar om höga byggkostnader eller om det finns andra mer djupgående förklaringar).

Det handlar inte om att BR skulle vara lönsammare, däremot får man avkastningen efter kortare tid och man sitter heller inte med ekonomiskt ansvar i lika lång utsträckning. Styrmedlen kan ju då göra att vi får samma situation som tidigare, billigt att bygga men man vill gärna ta ut höga hyror och folk vill då inte flytta till de nya bostäderna.

Skrivet av anon19753:

Jag föreslår utbyggd höghastighetstrafik för att minska behovet av en bostad i Stockholm för de som inte har intresse av att bo där. Det skulle snarare motverka utspridning utav staden. Om jag kan bo kvar i Linköping och komma fram till Stockholm på 30 minuters pendling skulle jag mycket hellre göra det än att börja söka bostad i någon av Stockholm eller någon av dess förorter. Ett mycket stort behov av bostäder skulle försvinna då personer kan stanna i sin hemstad och lämna lägenheter i Stockholm till de som är intresserade av lägenheterna.

Sen undrar jag vad du har emot förbifarter? Jag måste då och då förbi Stockholm hyffsat ofta för att åka till Arlanda. Avsaknaden av förbifart gör att jag måste åka med flera timmars marginal för att garantera att jag hinner med mitt flyg. Tåg går inte heller att ta nu för tiden då de också kan få spontana förseningar på flera timmar. Att tvinga alla som vill passera Stockholm att förlänga sin resa med flera timmar är absurdt.

Återigen, dina slutsatser motbevisas empiriskt varje gång man byggt ut höghastighetsnät eller motorvägar. Då får man en förskjutning av "staden" och en ytterligare utökat resbehov, med bil i majoriteten av fallen.

Förbifarter i sig är inget jag är motståndare till, däremot det sätt man marknadsför de på. Vi bör ju lägga pengarna på de åtgärder som ger störst nytta (vilket inte är förbifart Stockholm). Man borde ju i första hand rikta in sig på att förändra dels tätheten i våra stadskärnor samt att få en utökning av attraktiv kollektivtrafik då vårt utrymme är starkt begränsat. Sen underlättar det väl inte att majoriteten utav våra resor är väldigt korta och skulle kunna hanteras på annat sätt än bilen...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF