Extremt problem med artifacts i DayZ

Permalänk
Medlem

Extremt problem med artifacts i DayZ

Har så mycket artifacts/grafikbuggar att DayZ blir helt ospelbart. Andra spel ser helt normala ut. Hittar ingen annan som verkar ha samma problem. (Mest folk som gnäller på launchern)

bilderna togs med ca 5 sekunders mellanrum. Det som syns är inte statiskt utan hoppar rundor. Det syns bara åt vissa håll oftast. t.ex kanske jag kan kolla västerut men inte österut.

länk till imgur album.

Bilderna är tagna på natten med brightness på max och ganska högt gamma. ser likadant ut hur med alla olika inställningar där jag testat.
Började ca en timme in i spelet. Ser lite annorlunda ut beroende på grafikinställning men är lika extrem ändå. Har oftast 60 fps. Ett tag buggade den ner till 10 men en omstart av spelet löste det.

Har ett 6950@6970 med CCC 12.6.

Hjälp uppskattas då det är helt ospelbart för tillfället.

Permalänk
Medlem

Jag har haft mer problem med artifakter på de senaste DayZ-patcharna. De orsakas tydligen av bland annat tält, taggtråd och zombies. Kolla dayz-forumet för mer info, har för mig att mycket skall ordnas med 1.7.2.5.

Permalänk
Medlem

har du tagit en titt i det officiella forumet?
alla har detta problem. posta det i det officiella forumet med dina "findings" så att du iallafall tar o hjälper rocket och hans team för att lösa problemet.

bortsett från att du postar detta i fel område (typ)
så kan du börja med att sätta video memory till DEFAULT och allt annat på lägsta.

som sagt, problemet är officiellt,
1.7.2.5

Citat:

This topic is for information of the status of the next update.

Affected Addons:

* dayz_code
* dayz_server (server)

Target date:

* Wednesday 1 August 2012 (GMT)

Confirmed Changelog (WIP):

* [FIXED] Ammunition amounts not loaded in properly (Now records used ammunition correctly)
* [FIXED] Graphical glitches with barbed wire (Rebinarized file should no longer produce graphical artifacts)
* [NEW] Additional optimizations to login process (further use of publicVariableClient to reduce network transmission)
* [FIXED] Respawn button not enabled when legs fractured (Now enables for fractured legs https://dev-heaven.net/issues/39161 )
* [FIXED] Excessive logging of player data in server logs (Disabled https://dev-heaven.net/issues/38784 )

In Process Changelog (WIP):

* [FIXED] Graphical glitches with dead bodies (Rebinarized file should no longer produce graphical artifacts)
* [FIXED] Converting between magazine types resets ammo count (Now only contains previous number of rounds)

This is not a final list.

Source :

Permalänk
Medlem

Detta drabbar alla från tid till tid, när man är i närheten av vissa städer eller militärinstallationer, det finns 3 sätt som kan hjälpa.
Ett är att slå av post process i advanced inställningarna. Annars kan man använda kommandot flush, håll nere vänster shift och minus på numpad skriv därefter flush, enligt Coca här på SweC så kan man behöva göra detta upp till 10 ggr. Funkar inte detta så starta om spelet.

Permalänk
Medlem

saxat från dayz forumet, funkade för mig.

1. Download NFOpad (Your going to need it to open and edit a file)
2. Right click "edit with NFOpad" - Mydocuments/ArmA2/"yourname".ArmA2OAProfile
3. Once you have open the file scroll all the way down until you see "sceneComplexity="
4. Change the value after the "=" to "100000" (ex. sceneComplexity=100000)

OBS. NFOpad behövs INTE funkar med notepad

Permalänk

Det är dem döda ''soldaternas'' kroppar i t.ex. militär baserna/flygfälten alternativt taggtråd som oftast orsakar det. Första du ska kolla i inställningarna är att ''videomemory'' står på default. Sen har jag märkt att även ha HDR på normal och texture på normal eller lägre hjälper. Kan även hjälpa med stänga av post processing. Men tänk på att varje gång du bytt inställningar så rensa grafikminnet. För annars blir det bara värre oftast.

Man kan som någon annan i tråden sa skriva ''flush'' för rensa grafikminnet. Annars funkar det även att trycka upp kartan (Du behöver inte ens ha nån karta) och sen alt-tab ut och in i spelet. Själv får jag i varje stad eller område som innehåller döda soldater eller taggtråd stanna typ 500-600 meter utanför och sänka HDR, Texture, och slå om Videomemory till default och där efter alt-tab med kartan uppe så slipper jag det oftast i en halvtimme-timme. Ser ju dock sämre ut så ändrar tillbaka när man sticker där ifrån igen.

Själv har jag dock problemet att spelet inte förstår att jag bara har 1024mb vram så om jag har texturena på dem högre lägena när jag har ''video memory'' på ''default'' så slutar det med att minnets sakta fylls till det tar stopp och jag får upp ''reciving'' som blinkar konstant tills jag dödar spelet i aktivitets hanteraren. Har försökt alla inställningar för låsa användningen av vram till ett max som finns igenom cfg/kommand linje och har inte hjälpt.

Löser det igenom visa vram användningen ihop med fps igenom afterburner så ser jag att det börjar skena iväg så får jag sänka till low på texturer.

Väldigt omständiga lösningar bara för kunna spela överhuvudtaget. Är inte nån jätte höjdare om man får dem mitt inne på Nwaf tex och måste rensa minnet då det slutar med man får stå i flertal sekunder utan se något då den läser in texturena igen. Eller ännu värre som i mitt fall. Stå försvarslös emot allt och alla tills jag dödar spelet vilket tar lite tid då alt-f4 inte funkar av nån anleding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag har haft mer problem med artifakter på de senaste DayZ-patcharna. De orsakas tydligen av bland annat tält, taggtråd och zombies. Kolla dayz-forumet för mer info, har för mig att mycket skall ordnas med 1.7.2.5.

Har haft samma problem efter en tid spelande, upptäkte dock att mitt grafikkort (7970 ref) gick väldigt varmt så jag satte fläkten manuellt till 55-65% och efter det har problemet upphört.

Permalänk
Medlem

Precis som dom ovan säger, så är det ett fel med den nuvarande patchen.

Ett annat sätt att få bort det är att, stå nånstans där du får artifakterna gå in i options -> Ändra Video Memory till vad som helst sen ändra tillbaka till Default. Efter det ska du inte få nå mer artifakter, får du det är det bara att göra samma sak igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jack_da_ripper:

Har haft samma problem efter en tid spelande, upptäkte dock att mitt grafikkort (7970 ref) gick väldigt varmt så jag satte fläkten manuellt till 55-65% och efter det har problemet upphört.

Det har inte med grafikkortet att göra i de flesta fall av artifakter i DayZ, utan en bugg som håller på att åtgärdas. Jag vet inte riktigt varför du svarade på mitt inlägg.

Det låter för övrigt som att ditt kort kyler alldeles för dåligt om du har fläktkontrollen inställd på auto. Kolla upp kylaren kanske?

Permalänk

Alla ändringar som får render-delen av motorn att ladda om löser problemet temporärt,
typ sätt på/av vsync etc.