Guide: Egen server – virtualisera och få mer ur din hemma-server!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av bandite:

Kolla om 5.1 har stöd för grejerna. VMware tog bort supporten för en hel del äldre hårdvara med 5.5.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset, men tyvärr. Iaf inte enligt vmwares compatibility guide. Marvell nämns inte ens. ^^

Så det blir att hoppas på att brandväggarna klarar ut det på egen hand, annars får jag skaffa instickskort. Vilket känns jäkligt lökigt med tanke på att moderkortet har 2 NICs. =P

Det verkar dock som att det finns community-drivers till vissa Marvell-chip, kan vara värt att ta en titt på det:
http://www.vm-help.com/forum/viewtopic.php?f=24&t=3494&p=1354...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det finns ofta drivrutiner att få tag i efter lite googlande, så skapar du en egen ISO med dessa installerade och lägger över den på ett USB eller bränner och bootar installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Har det moderkortet och en E5-2620. Jag ångrar inte en sekund att jag körde på lga 2011. Massor med PCIe slots och plats för 256GB REG ECC.

Du kan börja med 4 stickor om du vill.

Du har inte haft några problem med E5-2620 på single cpu kort? Läste att man kan få problem med dem prollarna om man kör dem single.

Permalänk
Medlem

Har precis mekat ihop min ESXi maskin. Ska köra pfSense bla. Har totalt 4 NICs, 2*i210 och 2*1000CT.

Rekommenderas det att köra passthrough på mina Intel 1000CT till pfSense för bäst prestanda och minst problem?

Har bara 100/100 WAN så blir väl ingen större load med 2-3 användare, lite SSL FTP, torrents och Plex streaming.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag har ett 1150 mobo som ska funka med ESXi (AsRock H87M Pro4), men behöver en prolle nu... som jag förstår är det bäst att gå på Xeon - funkar alla Haswell? Vad har jag för nytta av HyperThreading?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Du har inte haft några problem med E5-2620 på single cpu kort? Läste att man kan få problem med dem prollarna om man kör dem single.

Inga problem alls här, den stånkar på.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Tänkte bara varna oinsatta, fom. ESXi 5.5 så vill ESXi att man ska använda vSphere Web Client'en, vilken man får tillgång till mha vCenter som till att börja med inte finns som gratis version utan endast 60 dagar trial. I web clienten ska det enligt utsago finnas möjlighet att att uppgradera VMs till version 10, gör inte det om du planerar att använda vSphere native klienten då en endast kan hantera VMs av version upp till 8.

Så vitt jag förstår så kommer inte native klienten att utvecklas med utan allt ska bli webbaserat, dock går det fortfarande att använda den. Själv uppdaterade jag just min 5.1 burk till 5.5 igår, vilket ser ut att ha gått smärtfritt. Dock kanske det vore bra om TS placerade en varning/notis om detta i första inlägget.

Intresserade kan följa diskussionen t.ex. https://communities.vmware.com/thread/457843

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Nej vi hoppas att de släpper Web Clienten fri i nästa uppdatering av ESXi. Det verkar onödigt att sitta på flera kodbaser för samma sak och jag är trött på att remota till en annan dator / köra VM för att administrera via Mac.

Permalänk
Medlem

hmm... jag har en host på ett as-rock H87M, NICen är en Intel I217-V, men den negotiatar till 100/full, och när jag försöker sätta den till 1000/full, så får jag;

Call "HostNetworkSystem.UpdatePhysicalNicLinkSpeed" for object "networkSystem" on ESXi "192.168.1.223" failed.

och hosten slutar svara...jag måste hård reboota och hålla på gför att få den att svara igen... någon som vet vad felet kan vara?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Jo, jag injectade den i iso'n för att kunna installera från första början, men möjligt kanske att den inte gillar drivern(?). Kanske ska prova att uppdatera (hur man nu gör det... )

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Tänkte bara varna oinsatta, fom. ESXi 5.5 så vill ESXi att man ska använda vSphere Web Client'en, vilken man får tillgång till mha vCenter som till att börja med inte finns som gratis version utan endast 60 dagar trial. I web clienten ska det enligt utsago finnas möjlighet att att uppgradera VMs till version 10, gör inte det om du planerar att använda vSphere native klienten då en endast kan hantera VMs av version upp till 8.

Så vitt jag förstår så kommer inte native klienten att utvecklas med utan allt ska bli webbaserat, dock går det fortfarande att använda den. Själv uppdaterade jag just min 5.1 burk till 5.5 igår, vilket ser ut att ha gått smärtfritt. Dock kanske det vore bra om TS placerade en varning/notis om detta i första inlägget.

Intresserade kan följa diskussionen t.ex. https://communities.vmware.com/thread/457843

Bra poäng, jag har lagt in en edit i första inlägget.

(Btw, vSphere-klienten hanterar upp till vmx-09 (v5.1) av Virtual Hardware.)

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Jo, jag injectade den i iso'n för att kunna installera från första början, men möjligt kanske att den inte gillar drivern(?). Kanske ska prova att uppdatera (hur man nu gör det... )

~ # esxcfg-nics -l
Name PCI Driver Link Speed Duplex MAC Address MTU Description
vmnic0 0000:00:19.00 e1000e Up 100Mbps Full bc:5f:f4:d1:1c:61 1500 Intel Corporation Ethernet Connection I217-V

Edit:

Om jag gör;
~ # esxcfg-nics vmnic0 -s 1000 -d full

Så bara droppar all kontakt med servern.

Edit2.

Finns det inget alternativ att komma in i CLI'n direkt på burken?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det finns några modekort som är kompatibla med ESXi och som inte kostar skjortan ? gärna under 1000 lappen.

Tänkte köra AMD3+ Servern kommer ha 2-3 virtuella servrar inget jätte krävande på dessa.

Läste någon stans att detta skulle fungerar felfritt https://www.komplett.se/gigabyte-ga-970a-ud3p-socket-am3/8030...

Sen tänkte jag typ denna CPU https://www.komplett.se/amd-fx-4350-black-edition/781152#!tab...

Jag är ganska ny på detta så gärna lite tips och ideer vad jag kan köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linder:

Jag undrar om det finns några modekort som är kompatibla med ESXi och som inte kostar skjortan ? gärna under 1000 lappen.

Tänkte köra AMD3+ Servern kommer ha 2-3 virtuella servrar inget jätte krävande på dessa.

Läste någon stans att detta skulle fungerar felfritt https://www.komplett.se/gigabyte-ga-970a-ud3p-socket-am3/8030...

Sen tänkte jag typ denna CPU https://www.komplett.se/amd-fx-4350-black-edition/781152#!tab...

Jag är ganska ny på detta så gärna lite tips och ideer vad jag kan köpa.

Det är svårt att säga, men generellt så funkar "det mesta" med ESXi. Det viktigaste är ju att propp och minnen funkar. Sen kan det vara lite si och så med SATA och LAN. Där får man kolla vilket chipset som används och sen googla sig fram. Jag snabbgooglade lite och kunde hitta ett par som hade kört GA-970A-UD3 utan problem, så det borde funka. Processorn lika så.

Själv håller jag mig till Intel, mest för att jag aldrig haft några problem där. Har till och med fått ESXi att snurra på en Zotac Zbox med en celeron-propp

Permalänk
Medlem

Tjohej!

Tänkte kolla med er om min gamla filserver är värd att uppgradera med några nya diskar och ram istället för att köpa en server från tex, dell, hp för runt 3000kr?

Datorn jag har stående består av följande:

Moderkort:Asus P5K Premium/WifiAP
CPU: Intel Core 2 Duo E6600
Minnen: Tror det sitter 4gb Twinmos i men är ej säker.
Nätagg: Antec någonting på 5-620W (men med X antal år på nacken ger den nog knappast det)
Grafikkort: Geforce GTX 260

Tanken var att jag skulle leka lite (och lära mig) med ESXi. Så i nuläget ska jag nog bara köra 2 VM's på burken isåfall.
Bitorrent och en Mumble server är väl tanken, sen kommer jag också strömma film från den genom nätverket.
Isåfall, om det nu är vettigt att uppgradera denna gamla burk hade jag tänkt mig 8gb ram (som är max vad moderkortet tar tror jag) och 2-3 st 1TB diskar.
Någon hårdvaru raid hade jag inte tänkt mig då jag inte gråter floder om jag skulle förlora alla data.

Så vad tror ni med lite mer kunnande? Eller ska man satsa på mini server typ, DELL POWEREDGE T20 PENTIUM G3220. Eller liknande burkar inom samma prisklass.

Har säkert glömt något, men då får ni fråga. Tack på förhand!

La till ett grafikkort i specsen
Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Tjohej!

Tänkte kolla med er om min gamla filserver är värd att uppgradera med några nya diskar och ram istället för att köpa en server från tex, dell, hp för runt 3000kr?

Datorn jag har stående består av följande:

Moderkort:Asus P5K Premium/WifiAP
CPU: Intel Core 2 Duo E6600
Minnen: Tror det sitter 4gb Twinmos i men är ej säker.
Nätagg: Antec någonting på 5-620W (men med X antal år på nacken ger den nog knappast det)
Grafikkort: Geforce GTX 260

Tanken var att jag skulle leka lite (och lära mig) med ESXi. Så i nuläget ska jag nog bara köra 2 VM's på burken isåfall.
Bitorrent och en Mumble server är väl tanken, sen kommer jag också strömma film från den genom nätverket.
Isåfall, om det nu är vettigt att uppgradera denna gamla burk hade jag tänkt mig 8gb ram (som är max vad moderkortet tar tror jag) och 2-3 st 1TB diskar.
Någon hårdvaru raid hade jag inte tänkt mig då jag inte gråter floder om jag skulle förlora alla data.

Så vad tror ni med lite mer kunnande? Eller ska man satsa på mini server typ, DELL POWEREDGE T20 PENTIUM G3220. Eller liknande burkar inom samma prisklass.

Har säkert glömt något, men då får ni fråga. Tack på förhand!

Det är lite tunt med RAM, men dra ner ESXi och gör en test-installation. Funkar det inte, kan du alltid återanvända gratis licensen på annan hårdvara.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att blåsa liv i gamla servern i veckan och installera esxi, ska man köra på 5.1 eller 5.5 om man inte har licens för vcenter? Vilka "key features" förlorar man att köra 5.5 utan licens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Hade tänkt att blåsa liv i gamla servern i veckan och installera esxi, ska man köra på 5.1 eller 5.5 om man inte har licens för vcenter? Vilka "key features" förlorar man att köra 5.5 utan licens?

5.5 fungerar fint utan vCenter och web-klient sålänge du inte uppdaterar dina VM's till senaste Virtual Hardware.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

5.5 fungerar fint utan vCenter och web-klient sålänge du inte uppdaterar dina VM's till senaste Virtual Hardware.

så skippa att köra virtual hardware 10 och köra vidare på vsphere applikationen (ej web basserade) mao?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

så skippa att köra virtual hardware 10 och köra vidare på vsphere applikationen (ej web basserade) mao?

Japp det kommer fungera fint.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Hur bra fungerar det att lägga sin datastore på en SSD? I och med att ESXi inte kör någon som helst TRIM / UNMAP så kommer ju SSD'n att få en hel del oanvända block att hålla koll på och jag tänker att det inte kan bli bra. Enda sättet som jag ser att man kan köra SSD är att dela ut SATA kontrollen till VM via VT-d, då kommer trim att fungera men å andra sidan behöver man en SSD pr. VM eftersom TRIM inte fungerar genom iSCSI (inte vad jag vet i alla fall).

Ett OS som inte vet att det ligger på en SSD kommer att skriva mycket onödigt till disk, men det kanske finns någon setting så att ESXi rapporterar "solid state" istället för "rotational" till en VM? Ett OS som inte kan köra TRIM kommer att fylla hela sin VMDK med "skit" och sedan kommer VMware Tools att reclaima detta från VMDK disken (så att denna filen inte tar upp mer än nödvändigt) men inte från SSD disken eftersom ESXi inte kör ett TRIM kommando mot denna.

Nog teori och tankar, ni som kör SSD på datastore: Fungerar det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Hur bra fungerar det att lägga sin datastore på en SSD? I och med att ESXi inte kör någon som helst TRIM / UNMAP så kommer ju SSD'n att få en hel del oanvända block att hålla koll på och jag tänker att det inte kan bli bra. Enda sättet som jag ser att man kan köra SSD är att dela ut SATA kontrollen till VM via VT-d, då kommer trim att fungera men å andra sidan behöver man en SSD pr. VM eftersom TRIM inte fungerar genom iSCSI (inte vad jag vet i alla fall).

Ett OS som inte vet att det ligger på en SSD kommer att skriva mycket onödigt till disk, men det kanske finns någon setting så att ESXi rapporterar "solid state" istället för "rotational" till en VM? Ett OS som inte kan köra TRIM kommer att fylla hela sin VMDK med "skit" och sedan kommer VMware Tools att reclaima detta från VMDK disken (så att denna filen inte tar upp mer än nödvändigt) men inte från SSD disken eftersom ESXi inte kör ett TRIM kommando mot denna.

Nog teori och tankar, ni som kör SSD på datastore: Fungerar det bra?

ESXi hittar disk som SSD och non-SSD, så det är inga problem.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

ESXi hittar disk som SSD och non-SSD, så det är inga problem.

Det betyder ju inte att TRIM fungerar, jag hittar ingen information om att ESXi skickar TRIM kommandon till underliggande diskar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fixat med hårdvara och installerat esxi 5.5. Det här med passthrough, jag har läst att alla pci kort ska gå att passthrougha? Stoppade i ett ibm m1015 och passthrougade utan problem. Sen stoppade jag i ett tv kort men det dök inte ens upp under DirectPath I/O Configuration? Jag har ett X9SRL-F med en E5-1650v2 prolle.

Vore tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Tänkte bara dela med mig av en sida som jag fått nys om, väldigt behändigt om man vill ösa in lite maskiner fort på sin server.

https://bitnami.com/stacks

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Har precis mekat ihop min ESXi maskin. Ska köra pfSense bla. Har totalt 4 NICs, 2*i210 och 2*1000CT.

Rekommenderas det att köra passthrough på mina Intel 1000CT till pfSense för bäst prestanda och minst problem?

Har bara 100/100 WAN så blir väl ingen större load med 2-3 användare, lite SSL FTP, torrents och Plex streaming.

Jag körde passthru. Har 2*i210 samt 1 st Dual Gigabit Intel kort till pfsense.
de båda i210 samt ett av portarna på dual kortet lastbalanserar mina 3 publika ip genom pfSense 2.1.1 snapshot.
Fungerar ok.

/Kling

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem

Hej,

Har ett problem med samba och ESXi.

Jag har en setup (Proliant N54L) som jag kör ESXi 5.5 i via en USB-sticka. Men i min FreeNAS VM så har jag stora bekymmer med att få Samba att fungera. Jag hittar själva utdelningen i min ordinarie dator, men så fort jag försöker föra över en fil, modell större (5 gb+) så slår CPU i taket (100 % använt) och efter en stund avbryts överföringen. Om jag installerar FreeNAS utan ESXi fungerar allt utan problem, någon som har vart med om något liknande eller har någon input att ge för att lösa detta problemet?

Gillar ESXi i övrigt och hoppas på att kunna köra det med flera VM:s istället för enbart en FreeNAS setup. Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Kan någon här hjälpa mig köpa en bra färdig packet för en server?? Ska minst kunna ha 6-8 hårddiskar 4tb servern ska användas till Air video hd server för filmer??

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q6600 NIVIDIA GeForce GTX470 Cooler Master Real Power M1000 MSI P35 Neo-F SyncMaster T220

Permalänk
Medlem

Snart dax att bygga sin ESXi maskin

Jag funderar på köra dessa virtuella enheter

#1 Plex server + xbmc/plex Home
#2 Torrent
#3 Pfsende, så man slipper Comhems skräp router

Jag sneglar på Xeon 1230 + detta moderkort http://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon/C220/X10S...

Just detta kort har ju 4 nätverksportar. Är det möjligt att skicka 2 portar till pfsense och, 1 port vardera till de övriga virtuella systemen?

Alternativet är att jag köper en switch som sitter efter Pfsense

Jag kommer sätta in ett raidkort och köra passthrou till maskin 1, samt ett grafikkort till maskin 1.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.