Förstår inte mig på ett elektronik problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2008

Förstår inte mig på ett elektronik problem

http://www.eit.lth.se/fileadmin/eit/courses/ete115/ovnbok1.pd...

Uppgift 2.10.

Fattar ingenting. Det jag gör är att jag räknar ut den totala resistansen i kretsen för att få den totala strömmen. Dock får jag konstiga siffror på resistansen, se nedan:

Jag kombinerar 1 och 2 Ohms resistorerna till en 3 Ohms (serie). Sedan tar jag 3 Ohm parallellt med 3 Ohm vilket blir 1,5 Ohm. Sedan kombinerar jag 4 Ohm med 1,5 Ohm (serie) och får ett 5,5 Ohms motstånd. 5 Ohm parallellt med 5,5 Ohm blir (5*5,5)/10,5 = 27,5/10,5 = 5,5/2,1. De siffrorna är helt enkelt för konstiga och jobbiga för att det ska kunna vara rätt.

Vad gör jag för fel?

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Det är en liten kluring. Där ett motstånd bara är till för att förvirra.
Spänningen över den övre kretsen är detsamma oavsett hur stor eller litet motståndet undre är. (5ohmaren) I verkligheten så skulle ju spänningen minskas om motståndet går emot noll då spänningskällan ej klarar av att "upprätthålla spänningen".

Alltså blir det 2*I=3//3+4 => I= 0.91 Om man räknar ut det direkt utan att avrunda så kan man få I=10/11A.

Dubbla // tecken betyder parallellkopplat, men det antar jag du vet.

*edit*
Det var länge sedan jag läste el så jag kommer ej ihåg vad begreppen hette. I vilket fall i parallellkoppling med vanliga motstånd så är spänningen densamma, i seriekoppling så är strömmen densamma. Vilket är regler som man ska komma ihåg, vad nu dessa hette. (vilket jag har glömt)

*edit2*
Ett tips är att dra hem något elberäkningsprogram om du ska räkna lite el. Då kan man i programmet se vad värdena blir och på så sätt få hjälp och bättre förståelse. Pspice är ett väldigt bra program för detta, dock rekommenderar jag NI multisim till nybörjare då detta är mycket enklare att komma igång med.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Jag fick samma svar som bud_bundy, 909 mA. Motståndet på 5 ohm parallellt med alltihopa är bara för att förvirra.

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005

909 mA här med haha

Ska du läsa Elektro på LTH till hösten?

Rigg: Fractal Design R4 | Corsair 550VX | Asus Z97-A | Intel i7 4790K | Kingston HyperX Fury, 16 GB | nVidia Geforce GTX660Ti | Intel X25-M G2 | SB X-Fi Xtreme Music | IBM Model M Laptop: MacBook Air 13 Mid 2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av MBY:

Jag fick samma svar som bud_bundy, 909 mA. Motståndet på 5 ohm parallellt med alltihopa är bara för att förvirra.

Precis så, uppgiften i sig är enkel, det som ställer till det är hur de ritat kretsschemat.

Rita om och förenkla kretsen så kommer det stå klart hur den ska lösas

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2008

Löste uppgiften, har redan läst och kuggat skiten med 2 poäng (går Data) Nu måste man göra om så tänkte jag skulle börja grundligt så jag får den förståelse som jag aldrig fick

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2008

Nu har jag problem med uppgift 3.1 (länken högst upp). Jag förstår inte svaret som finns någon sida längre fram där de använder KCL på toppnoden. Var får det alla V1 ifrån?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Jag kommer inte ihåg, det var runt 10år sedan jag läste sånt här. Men jag kan säga det jag ser och så kan någon rätta mig eller att du själv kommer på. Problemet är att jag skulle vilja göra en ekvivalent strömtvåpol av spänningskällan till höger och då får jag knepigt resultat.

KCL formen är:
V1/R + (2V1-V)/R - alfaV1=0

Där man kan se att V1/R är strömmen går neråt genom de två motstånden i mitten. (man vet ju spänning och motstånd)

(2V1-V)/R är strömmen som går igenom motståndet till höger. De två motstånden i mitten har vardera spänningen V1, alltså är spänningen över dem totalt 2*V1. För att då få spänningen över motståndet till höger så kan man antagligen ta V-2V1 eller motsatta 2V1-V där man då får en annan strömriktning. I exemplet använder de 2V1-V som spänningen över motståndet och då blir strömmen genom motståndet (2V1-V)/R

Lägger man ihop dessa så får man formeln KCL formen ovan, bara det att det är tveksamheter bakom varför det blev som det blev och man måste fundera mer.. Liksom att veta svaret och sedan försöka klura ut ett resultat som ger samma resultat som svaret, betyder inte att lösningen är rätt och speciellt inte att man har motiverat svaret rätt.

Alltså jag skulle vilja ha en ekvivalent strömtvåpol av spänningskällan först som jag skrev, men eftersom de ej i facit nämnde detta ska det gå göra något liknande jag gjorde. Bara det att jag inte förstår varför det går.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2008

Nu har jag fastnat på 5.3 närmare bestämt när de ska räkna ut v2 enligt facit. Jag förstår att de gör någon strömdelning som sedan direkt multipliceras med ekvivalenten av två parallellkopplade motstånd men vilka motstånd som är vilka har jag absolut ingen aning om