SLI konfiguration med 2st 460 GTX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2010

SLI konfiguration med 2st 460 GTX

Tjena! Försöker få 2 st 460 GTX att köra i SLI. När jag går in i Nvidias kontrollpanel och kryssar i rutan "Maximera 3D-Prestanda" Under fliken konfiguera SLI, Sourround, PhysX så blir skärmen svart sen slutar Nvidias kontrollpanel att svara och laggar ihop. Jag måste sedan ominstallera Nvidia drivrutinerna för att få Nvidia-inställningarna att hoppa igång och funka som vanligt igen.

Någon som vet varför, eller om jag gör något fel?
/Tack på förhand!

P.S Inte säker på om jag är i rätt kategori, ber om ursäkt :$

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007

Har du de senaste drivrutinerna?

Kommer i så fall bara på en sak du kan göra och det är att formatera datorn och installera om Windows.

AMD Ryzen 5 1600 | ASUS Prime X370 Pro | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4| Corsair Venegance Red DDR4 16GB 3000MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Eizo Foris FS2331

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Övriga delar i datorn?

Lite dum fråga med sli-bryggan sitter på plats?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
under en sten
Registrerad
Jan 2010

Det finns tre olika typer av GTX 460 , är dina av samma typ ?

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Funkar det undre/andre grafikkortet som det ska ensamt?

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av mylife:

Övriga delar i datorn?

Skrivet av mr_sQuinty:

Det finns tre olika typer av GTX 460 , är dina av samma typ ?

Skrivet av Rydisen:

Funkar det undre/andre grafikkortet som det ska ensamt?

Nvidia hittar båda korten som den ska. Jag kör ett av korten som PhysX kort atm, eftersom det buggar ur så fort jag aktiverar SLI...
Övriga delar i datorn: ASUS P8Z68 chipset, 16 gig ram, i5 2500K.

Jag är säker på att korten av likadana, det är 2 st 460 GTX OC 1gig för att vara exakt. Ingen av korten är överklockade eller dylikt just nu.

hårddisken jag installerat Nvidias drivisar på är nyformaterad och innehåller inget annat än windows 7.

Flippar ur, vill få det att funka, ingen som kör SLI som skulle kunna print-screena sin konfiguration i Nvidias kontrollpanel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av mylife:

Övriga delar i datorn?

Sli-bryggan sitter som den ska, har dubbel kollat, använder SLI bryggan jag fick med moderkortet (inte för det borde spela någon roll?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2005

Har du äkta windows? Finns nämligen en bugg om man inte har äkta..

4690K H2O@Stock / 2X4GB 2133MHz / 128GB SSD + 500GB 2.5" / 7970 H2O / FD Node 804 / 23" Thor IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Lifestream:

Har du äkta windows? Finns nämligen en bugg om man inte har äkta..

Jag kör en pirat kopia, med någon wierd dll fil som fejkar en genuin windows utgåva. Men det känns ju rätt ologiskt att det skulle vara därför installationen för SLI konfiguration inte kommer igång och istället slutar svara? Allt annat funkar som det ska.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av luki3:

Jag kör en pirat kopia, med någon wierd dll fil som fejkar en genuin windows utgåva. Men det känns ju rätt ologiskt att det skulle vara därför installationen för SLI konfiguration inte kommer igång och istället slutar svara? Allt annat funkar som det ska.

Hade exakt samma problem, provade allt under en vecka tills jag blev galen på det.
Sekunden jag installerade en äkta licens så fungerade det utmärkt, finns massvis som har haft problem med detta.

4690K H2O@Stock / 2X4GB 2133MHz / 128GB SSD + 500GB 2.5" / 7970 H2O / FD Node 804 / 23" Thor IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Lifestream:

Hade exakt samma problem, provade allt under en vecka tills jag blev galen på det.
Sekunden jag installerade en äkta licens så fungerade det utmärkt, finns massvis som har haft problem med detta.

Okej, ska se vad jag kan göra, har ingen lust att lägga ut en massa pengar på en äkta w7 ultimate tbh. Låter absurt, jag brukar ofta köpa genuina versioner av saker för att visa tillverkarna mitt stöd, men microsofts priser är ju inte att leka med för ett operativsystem? xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2010

uppdatering

Bara för att uppdatera alla som skrivit här:
Har ominstallerat windows igen, resetat bios, byt plats på korten och provat med en annan SLi-brygga. Jag har fortfarande samma problem. tog lite prints för en djupare förståelse av problemet, vill uppenbarligen få det att funka. Väldigt tacksam för förslag och tankar kring det här problemet.
Har förövrigt googlat lite men inte hittat någon som har exakt samma problem som jag, eftersom jag hittar båda korten i både enhetshanteraren och i Nvidias kontrollpanel.
Prints:
Här är enhentshanteraren och Nvidias Kontrollpanel, med de senaste driversen, allting ser bra ut.

Sedan kryssar jag i "Maximera 3D-Prestanda".

Sedan blir skärmen svart i 2 sekunder och Nvidias kontrollpanel blir vit.

En kort tid senare får jag meddelandet att Nvidias kontrollpanel har slutat att svara.

Detta felmeddelande dyker då upp och efter att programmet stängts ner finns Nvidias kontrollpanel inte kvar i "tray icons" och inte heller när jag höger klickar på skrivbordet. Efter att jag installerat om drivrutinerna igen, rebootat, så är jag tillbaks på ruta ett.

Printsen buggar på min dator, vet inte om nån kan se dem, la alla i ett album på Imgur, här är länken:
http://imgur.com/a/TBuQZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2005

Exakt samma problem som dom med oäkta windows har, prova att installera en äkta kopia utan nyckel (funkar i 30 dagar) och se om det fungerar.
Köpte själv mitt W7 Ultimate retail på tradera för 400.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Lifestream:

Exakt samma problem som dom med oäkta windows har, prova att installera en äkta kopia utan nyckel (funkar i 30 dagar) och se om det fungerar.
Köpte själv mitt W7 Ultimate retail på tradera för 400.

Löste problemet, formaterade alla diskar, plockade isär hela burken, satte i allt igen. Installerade w7 och patchade det, drog ner alla drivrutiner och uppdateringar innan och gick igenom alla. När jag provade att "maximera 3D-prestanda" igen så funkade det?
Kör fortfarande ingen retail w7, kan mycket väl vara så att det finns en bugg som du säger. Men allt annat funkar fel fritt, funkar nu iaf!
Vet fortfarande inte vad som var problemet xD

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Sep 2008

*Tråd låst*
Antydan till innehav av upphovsskyddat material är inte tillåtet (med andra ord piratkopior).

Nya Projektet!
Snowy Winter Min flickr
FRAKTFRITT: inet.se FRAKTFRITT: alina.se
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.