Beställde Boxee, som företaget inte vill leverera

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ka
Registrerad
Mar 2009

Beställde Boxee, som företaget inte vill leverera

Hej

Jag hittade en D-Link Boxee Box DSM-380 för totalt 366kr inkl frakt, från en pålitlig websida (vill inte hänga ut websidan ännu). Jag såg att de endast hade 2st kvar i lager, och tänkte att de hade någon lagerrensning, att en ny modell var på ingång eller liknande. Beställde därför direkt utan att tveka.

Fick för ett litet tag sen mail från företaget, där de sa att de hade makulerat min order. Så här stod det:

Citat:

Hej

Vi måste tyvärr makulera er order då en av våra produkter har visats med ett onaturligt lågt pris. Detta beror på ett fel i vår prisfil. Om ni så önskar kan ni få köpa varan till vårt inköpspris. Alternativt så kanske ni kan hitta något annat ur vårt sortiment som intresserar er? Då kanske vi kan ordna med ett specialpris på denne.

I avtalslagen hittar ni följande:

Avtalslagen
I 32§ första stycket avtalslagen stadgas följande: ”Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått ett annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.

Ett ingånget avtal kan alltså hävas exempelvis om det är uppenbart att det är ett felaktigt pris, då ni själv kom från prisjakt har det varit uppenbart att priset har varit alldeles för lågt, då andra butiker har legat inom ramen av vad varans normalpris är.

Nu är jag inte tillräckligt fin för att förstå vad det fetstilta betyder, men antar att det i princip står det som de själva skrev under. Ni får kalla mig idiot, men jag tyckte inte priset var orimligt, med tanke på att det kunde vara en lagerrensing som jag skrev tidigare. Jag har dessutom fått oderbekräftelse via mail.

Skjysst av dem dock att erbjuda inköpspris. Har mailat och frågat vad jag skulle få betala.

Vad har jag för rättigheter egentligen? Efter jag hade genomfört köpet fick jag en länk till mitt "kvitto" som de beskrev det på hemsidan. När jag fått ett kvitto borde köpet vara genomfört?

Intel Core i7 7700K | MSI GTX 1070 | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Corsair Force 120GB SSD | Achieva Shimian QH-270 27" IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Ja, företaget har rätt att vägra köpet eftersom priset uppenbarligen är felaktigt. I det här fallet är priset 237:- där samtliga andra säljare ligger över 1400:-. Hade företaget exempelvis haft en kampanj i övrigt där de lagerrensar eller dylikt hade ditt argument för att förklara det låga priset hållit men så är inte fallet nu.
En automatisk orderbekräftelse är ett tämligen nytt fenomen och täcks inte specifikt av någon lag, däremot kan man rimligen resonera sig fram till att det inte är förrän företaget faktiskt manuellt kollar på din order och då godkänner den som de blir skyldiga att leverera.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Dec 2007

Skulle vara schysst av dom att släppa den till inköpspris iallafall:)

Bättre än inget, för 237:- var lite för bra, du glömde dock att skriva om det priset i "Dagen fynd" tråd;)

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Sep 2003

Jag såg att det var väldigt många felaktiga prissänkningar på Prisjakt idag.

- Katt åt programerare - kunde inte C

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Albinsson:

Jag såg att det var väldigt många felaktiga prissänkningar på Prisjakt idag.

"Lock och synas priser"

Bra om man vill få fler besökare på deras hemsida.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Några har gått ut med att det är deras distributör som skickat fel priser så jag antar att nån sommarjobbare sjabblat och det spridit sig till alla som bara importerar priserna.