CDON: Får fel processor än jag köpt, betalat och bekräftat.

Permalänk

Det är ju något fiffigt med produkten iallafall.
http://cdon.se/hemelektronik/thor_mode_-_intel_i7-2600k_-_16g...

"Kan inte visas"

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Orkar man bara göra en snabbsökning så hittar man nummret till den här http://www.cdongroup.com/sv/Kontakta-oss/
Jag har kontaktat dem där många gånger och de är väldigt hjälpsamma...annars svarar de faktiskt på mail inom 24 timmar (står t.o.m på deras hemsida)

Jag letade på deras hemsida men hittade inget tele-nummer. Mail inom 24 timmar är ju lite segt då man vill ha reda på om rätt dator skickas. För tänker de skicka den det stod i emailet så vill jag ju inte ha den och dumt att låta dem skicka den, jag returnera den osv då jag sitter ute med pengarna och vill ha en ny speldator snarast. Nu har jag fått deras nummer, så ringer dem imorgon bitti.

Skrivet av lucifer579:

Det är ju något fiffigt med produkten iallafall.
http://cdon.se/hemelektronik/thor_mode_-_intel_i7-2600k_-_16g...

"Kan inte visas"

Ja och länken till Thor Mode jag beställde togs bort tidigare idag. Finns inte att länka på alls i min orderhistorik, men texten om vad jag beställt står ju åtminstone kvar. Något knas har de ju uppenbarligen. Hoppas bara denna saga får ett lyckligt slut.

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Detta låter rätt rimligt.
MEN - Om det är så att fel information har gått ut till kund att X-vara finns tillgänglig till Y-pris så ska ju denne få detta priset om beställningen är lagd. Är det så att de vill ändra på saken ska de ju framförallt höra av sig först och säga "förlåt, fel pris på hemsidan... datorn kostar egentligen Z, men vi kan erbjuda dig vara Y istället, för samma pris. Eller så kan du ångra din order och få pengarna tillbaka. Vi ber om ursäkt för felet".

Iallafall, om vi har fel pris i vår hylla så ger vi alltid kunden det priset. Det är VI som gjort fel, inte kunden som förslagsvis åkt från Gällivare för att köpa produkten. Då är det också vårt problem att se till att likartade saker inte händer igen för att vi inte ska göra förlusten.

Tror inte han menade att CDON hade gjort rätt i sitt handlade, just därför han började med att skriva "Det verkar som dem försöker slingra sig ur en felskrivning på hemsidan."

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Verkar som att den på CDON som sköter prissättningen verkar ha hittat lite konstiga svampar i skogen som den intagit.

Kan inte bara vara jag som tycker att denna Thor Einride för 8990 kr borde vara dyrare när Thor Einride V2 kostar 13990 kr.

Skillnaden som emellan är att "originalet" har 2500k och V2 versionen 3570k...

Utöver det så har de en Thor Vingner V2 för 9990 kr som har 3570k visserligen, men 560Ti istället för 670 samt saknar ssd jämfört med Einride som kostar 1000 kr mindre... Eller ännu roligare Thor Veor V2 för hela 12990 kr med exakt samma specar som Einride men har 3450 prolle istället för 2500k men kostar 4000 kr mer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

ÅÅÅH NEEJ! Huset brinner! Måste skapa en tråd i swec för att få hjälp om hur jag ska göra.

http://www.ut.se/multimedia/dynamic/00747/brand_i_G_t_kra_747...
http://cdn.publishdev.se/cdn/1-2/613587/images/2010/n20602365...

HAHAHAHAHA!!

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Det har funnits en del fall i ARN om att företag har skickat en orderbekräftelse på en vara,spec (vilket du har fått vad jag förstår) och sen efteråt sett att det är fel och vill då ändra vara till den det skulle vara.
ARN har då fällt dessa företag för dom har ju bekräftat ordern redan vilket innebär att dom och kunden har ett kontrakt och då ska ju givetvis båda parter följa det kontraktet.
Hade cdon däremot INTE skickat ut en orderbekräftelse med en 3770k utan ändrat den till en 2600k så hade du inte haft rätt att få en 3770 men du hade då haft rätt att avbryta affären eftersom dom ej kontaktat dig och hade dom kontaktat dig innan och påtalat felet så hade du ju kunnat godtjäna bytet heller avbryta.

Men som det är nu så har ni ett kontrakt som säger att du ska ha en 3770 då har du rätt att få en med så kontakta cdon och kräv att få det du beställt (och som dom har godtjänt genom en orderbekräftelse).
Tala bara om att ARN har flera fall som har givit kund rätt i liknande fall och att du KOMMER att anmäla om dom inte byter ut allt som inte stämmer med orderbekräftelsen i datorn.
Och att det INTE är ditt fel att cdon rent rutin mässigt skickar ut orderbekräftelser utan att kolla upp ordern ordentligt.
Vägrar dom har du rätt att göra ett täckköp dvs handla en 3770k på annat håll men du ska försöka att hålla priset nere (dvs inte ta den dyraste affären men du ska ej behöva ta den billigaste heller om du är osäker på den butiken).

Och efter detta täckköp så ska du naturligtvis kontakta cdon och säga att dom får skicka en fraktsedel så du kan skicka tillbaks 2600k till dom plus att du ska kräva pengar för täckköpet du gjort (även kostnad för att montera (även om du får lämna in den på verkstad) i den nya cpu'n ska dom stå för för du köpte ju en färdig ihopsatt dator).

Det har funnits några fall där ARN har friat företaget vid en sådan här situation MEN det har då handlat om direkt uppenbart felaktiga delar,priser tex ett grafikkort som normalt kostar 5000:- finns för 1000:-.
Detta fallet är det ju inte på tall om i ditt fall på prisjakt skiljer det 6-700:- mellan en 2600k och en 3770k vilket inte är alls stor skillnad när man talar om en hel dator för 10 papp och dessa 6-700:- kan mycket väl vara att dom säljer den med förlust i just den datorn vilket inte alls är ovanligt i dag hos dator butiker.

Anmäler du till ARN så ska du ju inte göra ett täckköp under tiden det pågår men du har rätten att göra ett sånt rent juridiskt så välj vilken väg du vill gå.
ARN tar ju 5-6mån på sig att fatta beslut (ibland snabbare ibland saktare) enligt deras sida.
Men det kan ju ta lika lång tid heller längre att få cdon att byta ut ,betala ditt täckköp,etc.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkopl...
Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:

kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet (Det är här täckköp kommer in).
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.
Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.
(dvs täckköp,montering av ny cpu,etc)

När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:

den inte stämmer överens med vad du har avtalat (orderbekräftelsen) om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.

Mina kommentarer i fet,kursiv,understrucket text inom parantes.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Tror inte han menade att CDON hade gjort rätt i sitt handlade, just därför han började med att skriva "Det verkar som dem försöker slingra sig ur en felskrivning på hemsidan."

Var antyder jag att han menade det?
Eller vad menar du?

Att slingra sig ur betyder ju bara att de försöker mygla bort att de gjort fel istället för att stå för det.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det har funnits en del fall i ARN om att företag har skickat en orderbekräftelse på en vara,spec (vilket du har fått vad jag förstår) och sen efteråt sett att det är fel och vill då ändra vara till den det skulle vara.
ARN har då fällt dessa företag för dom har ju bekräftat ordern redan vilket innebär att dom och kunden har ett kontrakt och då ska ju givetvis båda parter följa det kontraktet.
Hade cdon däremot INTE skickat ut en orderbekräftelse med en 3770k utan ändrat den till en 2600k så hade du inte haft rätt att få en 3770 men du hade då haft rätt att avbryta affären eftersom dom ej kontaktat dig och hade dom kontaktat dig innan och påtalat felet så hade du ju kunnat godtjäna bytet heller avbryta.

Men som det är nu så har ni ett kontrakt som säger att du ska ha en 3770 då har du rätt att få en med så kontakta cdon och kräv att få det du beställt (och som dom har godtjänt genom en orderbekräftelse).
Tala bara om att ARN har flera fall som har givit kund rätt i liknande fall och att du KOMMER att anmäla om dom inte byter ut allt som inte stämmer med orderbekräftelsen i datorn.
Och att det INTE är ditt fel att cdon rent rutin mässigt skickar ut orderbekräftelser utan att kolla upp ordern ordentligt.
Vägrar dom har du rätt att göra ett täckköp dvs handla en 3770k på annat håll men du ska försöka att hålla priset nere (dvs inte ta den dyraste affären men du ska ej behöva ta den billigaste heller om du är osäker på den butiken).

Och efter detta täckköp så ska du naturligtvis kontakta cdon och säga att dom får skicka en fraktsedel så du kan skicka tillbaks 2600k till dom plus att du ska kräva pengar för täckköpet du gjort (även kostnad för att montera (även om du får lämna in den på verkstad) i den nya cpu'n ska dom stå för för du köpte ju en färdig ihopsatt dator).

Det har funnits några fall där ARN har friat företaget vid en sådan här situation MEN det har då handlat om direkt uppenbart felaktiga delar,priser tex ett grafikkort som normalt kostar 5000:- finns för 1000:-.
Detta fallet är det ju inte på tall om i ditt fall på prisjakt skiljer det 6-700:- mellan en 2600k och en 3770k vilket inte är alls stor skillnad när man talar om en hel dator för 10 papp och dessa 6-700:- kan mycket väl vara att dom säljer den med förlust i just den datorn vilket inte alls är ovanligt i dag hos dator butiker.

Anmäler du till ARN så ska du ju inte göra ett täckköp under tiden det pågår men du har rätten att göra ett sånt rent juridiskt så välj vilken väg du vill gå.
ARN tar ju 5-6mån på sig att fatta beslut (ibland snabbare ibland saktare) enligt deras sida.
Men det kan ju ta lika lång tid heller längre att få cdon att byta ut ,betala ditt täckköp,etc.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkopl...
Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:

kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet (Det är här täckköp kommer in).
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.
Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.
(dvs täckköp,montering av ny cpu,etc)

När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:

den inte stämmer överens med vad du har avtalat (orderbekräftelsen) om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.

Mina kommentarer i fet,kursiv,understrucket text inom parantes.

Tackar så ödmjukast för ett så utförligt och bra svar. Det uppskattas!

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Var antyder jag att han menade det?
Eller vad menar du?

Att slingra sig ur betyder ju bara att de försöker mygla bort att de gjort fel istället för att stå för det.

Ditt "MEN", och sen en förklaring till varför de inte får göra så antyder ju till att du missuppfattat vad han skrev. Som ett exempel; Om han med en kort kommentar visar att han har koll på reglerna för kubb, och du sedan säger "MEN", och förklarar dem i detalj så uppfattar jag det som ett missförstånd.

Hur som helst undrar jag om TS verkligen har fått en orderbekräftelse med den ursprungliga datorn och priset, eller om det var ju i orderbekräftelsen han så att det var fel, för det kan ju göra en ganska stor skillnad, för har han inte fått orderbekräftelse med den ursprungliga datorn har han inte rätt till den för det priset, utan kan bara skicka tillbaka den han får om det blir fel.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Om du tar ut paketet och börjar använda datorn även fast den är fel så kan det spela till din nackdel. Är något fel ska detta meddelas direkt osv osv.

Du måste reagera på orderbekräftelsen- alltså att CDON skickar fel komponenter. Annars kan detta vara samma sak som att du "tyst" accepterar deras nedbyte till billigare komponent.

Avbeställ direkt och begär pengarna tillbaka. Har dom inte bättre ordning så undvik företaget!

Hellre en gris i skogen än tio i handen.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Ditt "MEN", och sen en förklaring till varför de inte får göra så antyder ju till att du missuppfattat vad han skrev. Som ett exempel; Om han med en kort kommentar visar att han har koll på reglerna för kubb, och du sedan säger "MEN", och förklarar dem i detalj så uppfattar jag det som ett missförstånd.

Hur som helst undrar jag om TS verkligen har fått en orderbekräftelse med den ursprungliga datorn och priset, eller om det var ju i orderbekräftelsen han så att det var fel, för det kan ju göra en ganska stor skillnad, för har han inte fått orderbekräftelse med den ursprungliga datorn har han inte rätt till den för det priset, utan kan bara skicka tillbaka den han får om det blir fel.

Skrivit det flera gånger att det både i mitt email i orderbekräftelsen OCH i min orderhistorik på CDON´s hemsida så står det just det jag beställt i7-3770k, medans det i emailet att de har skickat min order är i7-2600 (och inte ens ett K efter och det är väl t.om. en låst processor?).

Skrivet av grabben!:

Du måste reagera på orderbekräftelsen- alltså att CDON skickar fel komponenter. Annars kan detta vara samma sak som att du "tyst" accepterar deras nedbyte till billigare komponent.

Avbeställ direkt och begär pengarna tillbaka. Har dom inte bättre ordning så undvik företaget!

Hellre en gris i skogen än tio i handen.

Har som sagt mailat dem och ifrågasatt skillnaderna i min orderhistorik/orderbekräftelse och vad som står i deras emailet vad de skickat för dator och sagt att jag kräver att få den dator jag beställt, fått bekräftat och betalat för, annars kommer jag anmäla dom. Ett svar fick jag imorse där de skrev: "Vi har mottagit ditt ärende och skickat det vidare till vår elektronik-avdelning som återkommer till dig så fort som möjligt." Så nej, jag gör inget tyst godkännande.

Permalänk
Medlem

btw, 3770k är inte "Betydligt" bättre än 2600k. bättre temps på sandy bridge pga processor höljet, och i prestanda så pratar vi om några enstaka procent, i spel ser du inte ens nå skillnad i fps.

Så racka inte ner på mina älskade sandy bridge!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

ÅÅÅH NEEJ! Huset brinner! Måste skapa en tråd i swec för att få hjälp om hur jag ska göra.

http://www.ut.se/multimedia/dynamic/00747/brand_i_G_t_kra_747...
http://cdn.publishdev.se/cdn/1-2/613587/images/2010/n20602365...

HEJ JAG HAR EN KATT FRESSTEN!!!!1!!!ONE!!!

Mer till topic; jag har ingen aning om hur man är eller blir "sol-och-vårad", något du kanske kan utveckla?

Något jag däremot inte förstår är precis som tidigare sagt, att du antigen trollar, eller hetsar upp dig i onödan. Har du bevis för att du köpt ett paket med viss konfiguration så är det väl det du borde få levererad. Varken mer eller mindre.

Om du nu inte har "svart på vitt" (ofta med en pdf, orderbekräftelse eller liknande) så kan man säga att din ända tjans att reda dig från detta är att avbeställa ordern. Så enkelt är det. Att du blir besviken för att saker ändras och tiden går frammåt, mjölken blir 10öre dyrare osv är tyvärr inget som man bryr sig om, hur mycket jag än vill hjälpa så är det ofrånkomliga fakta.

Så, kontakta istället den du har problem med och förklara ditt problem så löser dom det säkert. Hur kan jag veta det? Först vill dom sälja produkter, eftersom det är sjävla grunden av att ha en butik. Sedan vill de säkerligen inte ha negativ reklam eller missnöjda kunder.

Allt detta summeras enklast; prata med den du har problem med, inte ett forum med utomstående.

..och ha en bra dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

btw, 3770k är inte "Betydligt" bättre än 2600k. bättre temps på sandy bridge pga processor höljet, och i prestanda så pratar vi om några enstaka procent, i spel ser du inte ens nå skillnad i fps.

Så racka inte ner på mina älskade sandy bridge!

Var står det skrivet 2600k? Nu hör inte diskussionen angående procent hit och dit hemma i denna tråd då man ska få det man beställt och betalat för. Enligt leveransbeskedet på mailet så står det bara i7-2600 (UTAN K) vilket i mina ögon är en snik modell dessutom, utöver att jag faktiskt beställt och betalat en dator med i7-3770k. När du köper en ny bil, skulle du resonera på samma sätt då? Att du får förra årsmodellen fast du beställt den nya, för samma pris bara för att det handlar ju bara om några enstaka procenskillnad på bränsleförbrukningen och hästkrafter exempelvis? Rätt ska vara rätt. Antingen hör de av sig INNAN de levererar och frågar om det går bra med annan modell än den man beställt till prisreduktion eller så ska man ha det man beställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

HEJ JAG HAR EN KATT FRESSTEN!!!!1!!!ONE!!!

Mer till topic; jag har ingen aning om hur man är eller blir "sol-och-vårad", något du kanske kan utveckla?

Något jag däremot inte förstår är precis som tidigare sagt, att du antigen trollar, eller hetsar upp dig i onödan. Har du bevis för att du köpt ett paket med viss konfiguration så är det väl det du borde få levererad. Varken mer eller mindre.

Om du nu inte har "svart på vitt" (ofta med en pdf, orderbekräftelse eller liknande) så kan man säga att din ända tjans att reda dig från detta är att avbeställa ordern. Så enkelt är det. Att du blir besviken för att saker ändras och tiden går frammåt, mjölken blir 10öre dyrare osv är tyvärr inget som man bryr sig om, hur mycket jag än vill hjälpa så är det ofrånkomliga fakta.

Så, kontakta istället den du har problem med och förklara ditt problem så löser dom det säkert. Hur kan jag veta det? Först vill dom sälja produkter, eftersom det är sjävla grunden av att ha en butik. Sedan vill de säkerligen inte ha negativ reklam eller missnöjda kunder.

Allt detta summeras enklast; prata med den du har problem med, inte ett forum med utomstående.

..och ha en bra dag!

Trollar? Inte bör skriva i ett forum för utomstående? Eh? Vad har man forum till för egentligen? Många har uppenbarligen problem att vissa vill ha råd angående konsumenträtt vilket jag faktiskt har fått här. Så varför skulle jag INTE ta upp det i ett forum för utomstående? Jag får ju knappast den informationen om mina rättigheter av själva företaget, eller hur? Att du liksom många andra skriver en massa nonsens och uppenbarligen inte ens läst det jag skrivit är trollning om något. Kom med ordentliga svar och råd eller håll er borta från diskussionen TACK. Sen skriver du att dom inte vill ha negativ reklam och missnöjda kunder... Hmm... Vänta nu!? Skrev du inte att man inte ska ta upp sådant här i ett forum med utomstående? Hur kan de få negativ reklam om ingen tar upp diskussioner och ber om råd om negativa händelser? Som jag skrev tidigare. Har du inget vettigt att komma med och bara försöker leka dryg, så håll dig borta från tangentbordet och ge fan i att svara. Man måste inte kommentera alla trådar bara för att. Kom med något vettigt nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jussi V.:

massa text

Kan inte annat än hålla med vissa här att du bör väl ändå ringa, maila eller chatta med dom först och försäkra dej om hur din order ser ut. Därefter kan du gnissla lite på forum

Hoppas det löser sej för dej iaf!

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Jussi V. lugna ner dig, allvarligt. Har du inget sinne för humor eller någon självdistans?

Folk har en poäng - vi kan inte göra något här på sweclockers: Ta kontakt med CDON och vänta och se vad du får för CPU.
Om du får fel CPU hemskickad, först då kan vi egentligen hjälpa dig.

Att du sen går runt och "svär" åt folk som faktiskt tar din (numera besvarade tråd) med en klackspark får bara dig själv att framstå i dålig dager.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Lugna ner dig!

Du får vänta tills du får ett svar av cdon eller tills du har fått hem datorn. Att du behöver vänta 2h extra är väl inte så farligt, gör något annat så länge. Som många redan sagt kan sweclockers inte kan hjälpa dig nu.

Testa deras live-chatt. Tar 20 sekunder att hitta på deras hemsida

Edit: så här hittar du live-chatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av mylife:

Lugna ner dig!

Du får vänta tills du får ett svar av cdon eller tills du har fått hem datorn. Att du behöver vänta 2h extra är väl inte så farligt, gör något annat så länge. Som många redan sagt kan sweclockers inte kan hjälpa dig nu.

Testa deras live-chatt. Tar 20 sekunder att hitta på deras hemsida

Edit: så här hittar du live-chatten
http://i47.tinypic.com/33xiwc4.png

Om du läst alla tidigare inlägg så skulle du inte behöva upprepa information som är betydelselös. Klart jag har kontaktat dom. Det jag ville ha var information igår kväll hur min konsumenträtt ser ut, vilket jag har fått. Att medlemmar på sweclockers ska kunna göra något annat är väl självklart. Frågan är ju mer varför många på sweclockers måste engagera sig i saker de inte kan ge någon hjälp till (konsumenträtt). Varför spamma med nonsens, upprepa självklara saker som jag redan svarat på tidigare om och om igen? Har man inget att tillägga en konversation så kan man hålla sig utanför enligt min åsikt. Detta irriterar mig och man undrar ju lite grann om detta är ett dagisforum för bokstavsbarn stundtals.

citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jussi V.:

Jag förstår mig inte på folk som du som gnäller över det. Detta är väl ett forum för konsumenträtt och då tycker åtminstone jag detta är relevant för fler än mig enkom. De kanske sysslar med detta systematiskt, att slänga in sämre datorkomponenter än folk faktiskt har beställt och betalat för. Kan väl vara bra för fler än mig att veta eller?

Dessutom så vill man väl ha mer råd om vad man kan göra än att bara kontakta dem liksom. Jag vill ju inte ligga ute med sådana summor pengar i onödan om man kan få råd hur man praktiskt kan gå till väga om jag inte får den datorn jag beställt.

Du har inte ens bett om någon hjälp? Allt du har gjort är att påstå att CDON försöker lura dig.

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Ditt "MEN", och sen en förklaring till varför de inte får göra så antyder ju till att du missuppfattat vad han skrev. Som ett exempel; Om han med en kort kommentar visar att han har koll på reglerna för kubb, och du sedan säger "MEN", och förklarar dem i detalj så uppfattar jag det som ett missförstånd.

Hur som helst undrar jag om TS verkligen har fått en orderbekräftelse med den ursprungliga datorn och priset, eller om det var ju i orderbekräftelsen han så att det var fel, för det kan ju göra en ganska stor skillnad, för har han inte fått orderbekräftelse med den ursprungliga datorn har han inte rätt till den för det priset, utan kan bara skicka tillbaka den han får om det blir fel.

Jag skrev, att det lät rimligt.
Men är ju mer.... "men om det är på detta viset" så gäller / borde det vara som jag sa.

Visst, det går att tolka på olika sätt. Men jag har inte missuppfattat någon, jag instämde.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Lite random men har en rolig historia angående Cdon's kundtjänst.

En polare beställde en stol från cdon och efter tre dagar hade ett paket på posten. När han får paketet i handen(en stol i handen..?) så tänker han lite spontant att ett paket på 10x10cm förmodligen inte är en väl paketerad stol. Han tar kontakt med Cdon's support och förklarar sin överraskning på posten. Cdon svarar då med att stolen definitivt ligge i paketet... (ja han skrev hur stort paketet var). Efter två meddelanden till så säger supporten att han kan få skicka tillbaka stolen om han inte är nöjd.

Tummen upp! Du kan faktiskt lämna tillbaka daker om det är fel!:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Här går det hett till!

Jussi V.: Första inlägget i tråden innehöll ingen frågeställning eller annat att diskutera, utan du presenterade ett ärende mellan dig och Cdon. Jag håller med om att det kan vara intressant för allmänheten, men det du gjorde var att kasta ut en anklagelse om bedrägeri innan du ens fått svar från butiken, vilket kanske är lite förhastat. Tyvärr gick vissa över gränsen med kritiken mot tråden, men då är det bättre att hålla sig i skinnet och anmäla dessa inlägg istället för att svara på dem och vara otrevlig tillbaka.

Nu håller vi oss till ämnet och försöker hålla diskussionen sansad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

*Tråd rensad*

Här går det hett till!

Jussi V.: Första inlägget i tråden innehöll ingen frågeställning eller annat att diskutera, utan du presenterade ett ärende mellan dig och Cdon. Jag håller med om att det kan vara intressant för allmänheten, men det du gjorde var att kasta ut en anklagelse om bedrägeri innan du ens fått svar från butiken, vilket kanske är lite förhastat. Tyvärr gick vissa över gränsen med kritiken mot tråden, men då är det bättre att hålla sig i skinnet och anmäla dessa inlägg istället för att svara på dem och vara otrevlig tillbaka.

Nu håller vi oss till ämnet och försöker hålla diskussionen sansad.

Då jag skrev tråden inom "Konsumenträtt" så antog jag självklart att folk skulle förstå att jag ville ha hjälp med vad jag har som rättigheter som konsument i detta fall. Varför skulle jag annars skriva under den forumsdelen? Jag beskrev ärendet och på slutet är det även ett frågetecken.

Jag har slutligen fått detta svar från CDON. Citat:

"Vi beklagar det inträffade.

Dessvärre har vi haft fel information på hemsidan. Tyvärr har uppdateringen av datorn blandats ihop med den tidigare versionen. Det vi kan göra är att erbjuda dig en prisreduktion på 1000:- på datorn du beställt om du väljer att behålla den.

Vi har tagit ner datorn från hemsidan temporärt då vi håller på att administrera uppdateringen av artikelnummrerna. Vi kan just nu erbjuda dig fri ånger av din datorn eller prisreduktion enligt tidigare förslag. Inom kort kommer den nya versionen med i7-3770k dyka upp på hemsidan och vara beställningsbar. FDe kunde ju inte ens svara förrens i eftermiddag då de erbjöd sig att återbetala 1000kr eller så kunde jag fritt skicka tillbaka datorn."

Var väl väntat iof då jag läst i andra trådar om folk som fått en annan dator än det som de beställt. Fult att man inte kontaktar kunden och medelar sitt "misstag" utan bara hoppas på att få sådana saker att passera och att kunden inte märker någonting.

Over and out från mig i detta ärende. Tack för dem som gett mig vettiga svar/råd och bra information om min rätt som konsument. De andra borde surfa vidare och larva sig på humortrådar istället.

Permalänk
Medlem

Låt burken returneras och jaga vidare. Det är ditt bästa kort.

Om du inte har tålamod att vänta på en lika sweet deal så överväg att bygga datorn själv. Då kommer du nog närmast.

Du kommer då ha kontroll över oljudsnivån som säkerligen inte är i närheten av den bästa på den burken du valde med referenskylare på cpu och gpu, samt ett öppet chassi som Arc.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Ta prisreduktionen såklart! Sjukt värd deal

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2