Do not Support vexter shader 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Feb 2002

Do not Support vexter shader 3

Har fått dett meddelando vid installation av ett spel." Do not Support vexter shader 3" Mitt grafikkort är ett Geoforce 6800 Ultra agp. Kan man ladda ner nåt uppgradering till som stödjer vexter shader 3 eller är det kört?
Tacksam för svarl

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Nej. Ditt grafikkort stödjer inte tekniken ifråga. Du måste uppgradera till ett bättre grafikkort. GeForce-serien 7000 och nyare klarar Vertex shader model 3.0.
Och när du ändå är i farten att uppgradera, så rekommenderar jag att du uppgraderar resten av datorn också, då du nämner att det är ett AGP-kort.

AGP är en gammal förlegad teknik, och det talar om för mig att du sitter med gammal hårdvara.

För att använda ett nyare grafikkort av typen PCI-Express så misstänker jag att du behöver ett nytt moderkort också. Det är mycket sällsynt med moderkort som använder både den föråldrade AGP-porten och den nyare PCI-Express samtidigt.
Och när du måste skaffa ett nytt moderkort blir det tal om nya minnen och processor också.
Och när du ändå uppgraderar så pass mycket är det dags att fundera på ett nytt nätagg, då dem nyare moderkorten kräver en nyare ATX-version på nätdelen.

Det kan till och med vara tal om att skaffa ny dator, då du ändå måste uppgradera så pass mycket för att "komma i fas" igen.

Alternativt är att du letar upp ett begagnad Geforce 7000 -kort av typen AGP. Borde inte kosta mer än några hundringar.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Okt 2001

Bästa kortet för AGP är nog 7800GS..

GUD VÄLSIGNE DIG!
Xeon W3680 3.33Ghz - 24Gb DDR3 - GTX970 - Killer NIC - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

6000 serien stöder vertex shader 3. Kolla efter en legacy drivrutin på nvidias hemsida. Uppdatera även directx med dxwebsetup.exe Googla på det bara. Den kom även i PCI-E men det var inte så vanligt att man hade det.

Men att uppgradera skulle jag säga det var dags för några år sedan.

Edit:
Mitt bästa AGP kort är ett AMD 3850 512MB
Men 7800gs har jag för mig var helt ok de med.

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4st MLC 1st TLC and 2st HDD for random: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av hACmAn:

6000 serien stöder vertex shader 3. Kolla efter en legacy drivrutin på nvidias hemsida. Uppdatera även directx med dxwebsetup.exe Googla på det bara. Den kom även i PCI-E men det var inte så vanligt att man hade det.

Men att uppgradera skulle jag säga det var dags för några år sedan.

Edit:
Mitt bästa AGP kort är ett AMD 3850 512MB
Men 7800gs har jag för mig var helt ok de med.

Ah.. glömde av 3850

Skickades från m.sweclockers.com

GUD VÄLSIGNE DIG!
Xeon W3680 3.33Ghz - 24Gb DDR3 - GTX970 - Killer NIC - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------