Permalänk
Medlem

datorn extremt seg!

hittade inget del av forumet ang hjälp med datorerna så postar här.

Det är så att min dator hänger sig och de flesta sakerna slutar svara.
När problemet började så svarade ingeting, internet, filer, filmer, bilder, program, allt slutade svara, när man öppnade en fil, kanske tog 30sek innan det kom upp, ett spel kunde ta flera minuter innan de kom upp. Men iallafall
jag lämnade in datorn hos en lokal dataaffär och de sa att den gick som en klocka men samma problem uppstod, fast då var det bara programmen som inte svarade. Efter det så omformaterade jag hela datorn, installerade om windows 7, moderkortet och grafik kortet.
Det blev bättre, men ibland slutade de svara och jag kände själv att den var allmän seg. Då tog kontakt med en vän som jobbar med datorer, han fjärrstyrde datorn och kollade lite, Då kom vi fram till att Panda Antivirus 2012 var det som segade ner datorn, vi jämförde och program startade snabbare när virusskyddet var avstängt. Men fortfarande är datorn seg, program svarar inte, internet hänger sig, och vet inte vad jag ska göra.

Jag har kollat alla drivrutiner, användt cccleaner för att reperera systemfiler osv, jag kollade minnena en och en. vet fan inte vad felet är.

tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av brissee:

hittade inget del av forumet ang hjälp med datorerna så postar här.

Det är så att min dator hänger sig och de flesta sakerna slutar svara.
När problemet började så svarade ingeting, internet, filer, filmer, bilder, program, allt slutade svara, när man öppnade en fil, kanske tog 30sek innan det kom upp, ett spel kunde ta flera minuter innan de kom upp. Men iallafall
jag lämnade in datorn hos en lokal dataaffär och de sa att den gick som en klocka men samma problem uppstod, fast då var det bara programmen som inte svarade. Efter det så omformaterade jag hela datorn, installerade om windows 7, moderkortet och grafik kortet.
Det blev bättre, men ibland slutade de svara och jag kände själv att den var allmän seg. Då tog kontakt med en vän som jobbar med datorer, han fjärrstyrde datorn och kollade lite, Då kom vi fram till att Panda Antivirus 2012 var det som segade ner datorn, vi jämförde och program startade snabbare när virusskyddet var avstängt. Men fortfarande är datorn seg, program svarar inte, internet hänger sig, och vet inte vad jag ska göra.

Jag har kollat alla drivrutiner, användt cccleaner för att reperera systemfiler osv, jag kollade minnena en och en. vet fan inte vad felet är.

tacksam för svar

Hårddisken som börjar ge sig kanske? Är den gammal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Hårddisken som börjar ge sig kanske? Är den gammal?

den är 13månader gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av brissee:

den är 13månader gammal

skriv din dators komponenter, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

skriv din dators komponenter, tack

är tyvärr inte så inne med datorer, vart kan man se vilka delar man har? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av brissee:

är tyvärr inte så inne med datorer, vart kan man se vilka delar man har? :S

Antar att det är märkes-dator(?), så ge mig serienummer samt märket på datorn så ska vi se om jag kan hjälpa dig på den vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Antar att det är märkes-dator(?), så ge mig serienummer samt märket på datorn så ska vi se om jag kan hjälpa dig på den vägen

Det är en ihopbyggd dator från greattech..

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Antar att det är märkes-dator(?), så ge mig serienummer samt märket på datorn så ska vi se om jag kan hjälpa dig på den vägen

Saken är det att de inte säljer den datorn där längre, men då hette den: Gamer Machine HD6970 Edition, om de nu skulle hjälpa

Permalänk
Skrivet av brissee:

Det är en ihopbyggd dator från greattech..

Min kompis hade liknande fel, då var det ena ram-minnet som var paj.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280, Noctua NF-P12 x2, Corsair HX650, Sabertooth 990FX, AMD Phenom II 965, Noctua NH-D14, Geforce 560TI, 2x 4GB Kingston HyperX, 2x 2GB Corsair Memory XMS3, Western Digital Caviar 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av brissee:

Saken är det att de inte säljer den datorn där längre, men då hette den: Gamer Machine HD6970 Edition, om de nu skulle hjälpa

vart köpte du den?

EDIT:
Såg nu, sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

vart köpte du den?

Greattech, ett företag i stockholm

deras hemsida: www.Greattech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av LifeIsALoop:

Min kompis hade liknande fel, då var det ena ram-minnet som var paj.

Skickades från m.sweclockers.com

jag prövade nyss minnena en för en men vad vet jag, kan inget om sånt så vet inte riktigt så märkte inte så mycket, har 4 styckna 4GB minnen i datorn, prövade alla i ett uttag bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LifeIsALoop:

Min kompis hade liknande fel, då var det ena ram-minnet som var paj.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av brissee:

Saken är det att de inte säljer den datorn där längre, men då hette den: Gamer Machine HD6970 Edition, om de nu skulle hjälpa

Skulle nog kolla om det är RAM-minnen som tidigare skrev, det kan nog vara så

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Skulle nog kolla om det är RAM-minnen som tidigare skrev, det kan nog vara så

jag har prövat dem men vet ja kan inget om datorer så märkte nog inget som folk som jobbar med datorer skulle göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brissee:

jag har prövat dem men vet ja kan inget om datorer så märkte nog inget som folk som jobbar med datorer skulle göra.

sitter det 2 eller 4 ram minnen i datorn(alternativt ett annat antal?) har du någon aning om det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makz159:

sitter det 2 eller 4 ram minnen i datorn(alternativt ett annat antal?) har du någon aning om det?

Varför inte bara läsa hans posts?

"jag prövade nyss minnena en för en men vad vet jag, kan inget om sånt så vet inte riktigt så märkte inte så mycket, har 4 styckna 4GB minnen i datorn, prövade alla i ett uttag bara."

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

sitter det 2 eller 4 ram minnen i datorn(alternativt ett annat antal?) har du någon aning om det?

4st

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Varför inte bara läsa hans posts?

"jag prövade nyss minnena en för en men vad vet jag, kan inget om sånt så vet inte riktigt så märkte inte så mycket, har 4 styckna 4GB minnen i datorn, prövade alla i ett uttag bara."

missade det, sorry

Skrivet av brissee:

Prova att ta ut 2 st, eller till och med 3 st

nu har du en AMD prolle och jag är inte helt 100% men de har inte samma "par" som INTEL moderkort brukar ha, men skulle gissa på att om du tar ut 2 st så kommer den nog starta hur de än sitter i datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

missade det, sorry

Prova att ta ut 2 st, eller till och med 3 st

nu har du en AMD prolle och jag är inte helt 100% men de har inte samma "par" som INTEL moderkort brukar ha, men skulle gissa på att om du tar ut 2 st så kommer den nog starta hur de än sitter i datorn

har redan prövat den en för en, hur ska de kunna hjälpa?

Permalänk
Hjälpsam

MS antivirus är gratis och segar inte ned datorn, släng ut Panda för gott.
CPU-Z ger en hel del upplysningar om datorns komponenter.
Du kan använda Windows inbyggda minnesverktyg för att testa alla dina minnen samtidigt.
Kolla att CPUn inte blir för varm, det kan göras via Hwmonitor.
De program jag länkat till kostar ingenting så du kan lugnt ladda ned dem.
Lite nyfiken på vad du har för hårddisk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |